sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

חוק הצומת : הסכום האלגברי של הזרמים הנכנסים לצומת ויוצאים ממנו הוא אפס ( לזרמים נכנסים נייחס סימן חיובי , וליוצאים — סימן שלילי , או להיפך : ( החוק הזה נובע מהעובדה הידועה שאין הצטברות של מטען בשום נקודה במעגל . לכן הזרם הכולל הנכנס לצומת חיב גם לצאת ממנו ( חוק שימור המטען . ( מכאן שסכום הזרמים הנכנסים לצומת שווה לסכום הזרמים היוצאים ממנו , וזה שקול לניסוח לעיל . חוק הלולאה : הסכום האלגברי של המתחים סביב לולאה שלמה הוא אפס . חוק זה נובע מכך , שאם מסכמים את הפרשי הפוטנציאל בין נקודות סמוכות בלולאה , סביב הלולאה כולה , מקבלים בסופו של דבר את הפרש הפוטנציאלים בין הנקודה שבה התחלנו לבין עצמה , השווה , כמובן , לאפס . לדוגמא , סכום המתחים לאורך הלולאה acdba במעגל שבאיור 4 . 10 הוא . V + V + V + V מהגדרת הפוטנציאל נובע כי הסכום ac cd db ba הזה שווה ל- ?/ שהוא כמובן אפס ! לכן : נוכל לתת לשוויון האחרון צורה מפורשת יותר . מחוק אוהם נובע כי I ) V = I R הוא הזרם דרך ( JR 2 וכן כי . V = I R מכיוון שההתנגדות בין c ל ! נ < היא אפס . Vcd = 0 , בין d ל 6 נמצא מקור הכא"מ , לכן V = V = - £ ( אנו מניחים , לשם פשטות , כי ההתנגדות הפנימית של המקור היא אפס . ( אם נציב את הביטויים הללו במשוואה ( 4 . 2 ) נקבל : 1 R + 0 - £ + I R 3 = 0 ^ 2 ^ 2 ^ 3 ^ 3 = £ dmm אפשר לנסח את חוק הלולאה גם בצורה הבאה : חוק הלולאה ( נוסח ב : ( בכל לולאה , הסכום האלגברי של הכא"מים של כל המקורות , שווה לסכום האלגברי של המכפלות IR באותה לולאה : חשוב לציין כי השימוש בחוק הלולאה דורש הקפדה מיוחדת על מתן הסימנים האלגבריים הנכונים + ) או ( - לאיברים השונים ; הדבר יודגם בהמשך . נדגים עתה את השימוש בחוקי קירכהוף , על ידי התרה מסודרת של המעגל שבאיור . 4 . 10 שלב א : נגדיר כיוון לכל זרם במעגל . הכיוונים הללו אינם חייבים להיות הכיוונים הנכונים של הזרם ( לעתים קרובות , הכיוונים הנכונים אינם ידועים כל עוד לא התרנו את המעגל . ( אם בחרנו עבור / מסוים כיוון הפוך , הדבר יתגלה כאשר נפתור את המשוואות הנובעות מחוקי קירכהוף , משום שנקבל עבור אותו / תוצאה שלילית .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help