sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

4 . 3 חיבור מקורות מתח בטור ובמקביל ראינו כי מתח ההדקים של תא חשמלי תלוי בכא"מ ובהתנגדות הפנימית של התא . הכא"מ שווה להפרש בין פוטנציאלי האלקטרודות , ולכן הוא נקבע בעצם על ידי המתכות שמהן עשויות האלקטרודות . אם רוצים לספק למעגל מתח חשמלי גדול יותר מאשר הכא '' מ של תא בודד , אפשר לחבר מספר תאים באופן שהאלקטרודה החיובית של תא אחד מתחברת לאלקטרודה השלילית של התא השכן , כמתואר באיור . 4 . 6 צורת חיבור זו נקראת חיבור בטור של תאים חשמליים . קבוצת תאים המחוברת בטור מכונה סוללה . נתבונן באיור 4 . 6 ב . כשהמעגל פתוח והסוללה אינה מספקת זרם , מתקיים : V ad = V + V + V cd = £ 1 + £ 2 + £ 3 לכן הכא"מ הכולל שווה לסכום הכא '' מ של כל תא . הניסיון מלמד כי זה נכון גם כאשר הסוללה מספקת זרם , ואז ההתנגדות הפנימית הכוללת של הסוללה שווה לסכום ההתנגדויות הפנימיות . שאלה 4 . 3 לסוללה שהכא"מ שלה 12 V וההתנגדות הפנימית שלה , 20 מחברים שני נגדים במקביל , כמתואר באיור . 4 . 5 נתון : R x 0 400 £ 2 ו Jt 2 = 1200 £ 2 א . מהו הזרם היוצא מהסוללהי ב . מהו מתח ההדקיםל ג . מצא את הזרם בכל אחד מהנגדים ואת המתח על כל נגד . בשאלות 4 . 2 ו 4 . 3 מצאנו כי הזרם במעגל שבאיור 4 . 2 הוא / = כאשר R היא R + r ההתנגדות החיצונית ו 0 ז היא ההתנגדות הפנימית של הסוללה . המתח בין הדקי הסוללה הוא : V = IR = E-Ir . V < £ p >) אפשר למדוד בקירוב את ההתנגדות הפנימית של סוללה , אם מחברים בין הדקיה אמפרמטר . מכיוון שההתנגדות של האמפרמטר קטנה מאוד , הזרם דרכו שווה בקירוב לזרם שהיינו מקבלים אילו היינו גורמים לקצר בין ההדקים ( כלומר , מחברים אותם ישירות זה לזה " . ( קצר" במעגל חשמלי הוא כינוי לחיבור בין שתי נקודות , בעזרת התנגדות שהיא נמוכה מאוד , או אפס . שאלה 4 . 4 מחברים אמפרמטר בין ההדקים של סוללה טרייה , שרשום עליה . 1 . 5 V האמפרמטר מורה כי הזרם הוא 32 אמפר . כאשר הסוללה מתיישנת , חוזרים על המדידה ומוצאים כי הזרם הוא רק 8 אמפר . מצא את ההתנגדות הפנימית של הסוללה בשני המקרים , בהנחה שהכא"מ שלה לא השתנה בהרבה עקב "ההזדקנות ) . " הערה : השאלה מתארת דרך מעשית לבדוק טריות של סוללה ( . איור 4 . 5

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help