sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

4 . 2 כוח אלקטרו מניע והתנגדות פנימית המתח השורר בין ההדקים של הסוללה ( או של מקור מתח אחר ) במעגל ז"י , מכונה בשם מתח ההדק » ם . מדידות מראות כי בעת שהסוללה מספקת זרם , מתח ההדקים שלה עשוי להיות נמוך מזה ששורר כשהיא אינה מספקת זרם . מתח ההדקים בסוללה שלא מושכים ממנה זרם מכונה כוח אלקטרו מניע ( כא"מ , ובאנגלית emf או , ( Electromotive Force במקום לדבר על מקור מתח או מק 1 ר זרם נוהגים לדבר על מק 1 ר כא"מ . אנו נתייחס לשלושת השמות הללו כאל שמות נרדפים . w ( הגדרה כללית יותר ; כא"מ של מקור הוא ~ כאשר W היא העבודה המושקעת להעברת המטען q q בתון המקור , מההדק השלילי לחיובי . מכיוון שמתח חשמלי הוגדר כאנרניה ( או עבודה ) ליחידת מטען , שתי ההגדרות מתלכדות ( . אפשר למדוד את הכא"מ של מקור באופן ישיר , אם מחברים בין ההדקים וולטמטר שהתנגדותו גבוהה מאוד . בגלל ההתנגדות הגבוהה , הזרם שיצא מן הסוללה יהיה אפסי , וירידת המתח תהיה מינימלית . מה הסיבה לכך שמתח ההדקים יורד , כאשר הסוללה מספקת זרם ? כשזורם זרם במעגל , להתערבב , אך מאפשרת מעבר של יונים מצד לצד . יוני אבץ חיוביים נוטים לעבור מאלקטרודת האבץ אל התמיסה , והם מותירים את אלקטרודת האבץ טעונה שלילית . בצד השני , לעומת זאת , יוני הנחושת נוטים לעבור מן התמיסה אל האלקטרודה , והיא נטענת במטען חיובי . פוטנציאל האלקטרודה של האבץ הוא ,-0 . 763 V וזה של הנחושת ) . 0 . 337 V מסיבות היסטוריות , הערכים המופיעים בטבלאות הם , בדרך כלל 0 . 763 , ו ( .-0 . 337 נוצר אפוא הפרש פוטנציאלים של 1 . 1 וולט בין שתי האלקטרודות , ואם מחברים נגד בין האלקטרודות , זורם דרכו זרם . במשך הזמן , אלקטרודת האבץ נאכלת , בעוד ריכוז יוני הנחושת בתמיסה קטן בגלל הצטברותם על האלקטרודה . לכן יש לתא כמו לכל סוללה חשמלית - משך פעולה מוגבל . העיקרון שעליו מבוסס תא דניאל משותף לכל הסוללות החשמליות . כדי שאפשר יהיה לטלטלן , ממלאים היום את הסוללות באלקטרוליט בצורת משחה , במקום בתמיסה נוזלית . בצורתה זו היא מכונה סוללה יבשה או תא יבש . בעבר נהגו לכנות אלמנט המכיל שתי אלקטרודות בשם תא חשמלי ( וגם תא גלווני או וולטאי , על שם לואיג'י גלווני ואלסנדרו וולטה . ( לכמה תאים שחוברו זה לזה קראו סוללה חשמלית ( בטריה . ( היום משתמשים בשם סוללה גם לתא אחד . יש סוללות נטענות , שאותן אפשר "לטעון מחדש" על ידי חיבורן למקור של זרם ישר . הזרם שעובר אז דרך הסוללה מחולל תהליכים הפוכים לאלה שמתרחשים כשהסוללה מספקת זרם , ומחזיר את ריכוזי היונים בתמיסה ועל האלקטרודות למצבם המקורי . המצבר שבמכונית הוא למעשה סוללה נטענת , שבה מספר תאים ( שישה , בדרך כלל . ( האלקטרודות השליליות הן של עופרת , והחיוביות — של עופרת דו חמצנית . האלקטרוליט הוא חומצה גופרתית . כשהמצבר מספק זרם , מצטברת גופרת עופרת על האלקטרודות , והריכוז של החומצה יורד . כשמזרימים אל המצבר זרם , מתחולל תהליך הפוך , שבו הגופרית נפלטת מגופרת העופרת וחוזרת לתמיסה . כך נטען המצבר מחדש . במכשירים חשמליים משתמשים היום בסוללות נטענות קטנות , כגון סוללת ניקל קדמיום .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help