sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

פרק : 5 קיבול ואנרגיה של מוליך טעון 5 . 1 הגדרת הקיבול בסעיף 3 . 4 למדנו , כי כאשר טוענים במטען חשמלי גוף מוליך המבודד מסביבתו , המטען מתפזר על פניו באופן שבכל נקודה השדה החשמלי ניצב לפני השטח . לאחר שלמדנו על הפוטנציאל , אנו יכולים להוסיף כי בכל הנקודות על פני הגוף המוליך חייב לשרור אותו פוטנציאל . זאת משום שהבדל פוטנציאלים בין שתי נקודות היה גורם לתנועה של מטען מהנקודה שבה הפוטנציאל גבוה לנקודה שבה הוא נמוך . אנו , כזכור , מתעניינים במצב היציב , שבו הסתיימה כבר תנועת המטען והוא מפוזר על פני המוליך במצב סטטי . נוכל , אם כן , לומר כי פני המוליך הם משטח שווה פוטנציאל . אותה מסקנה נכונה גם לגבי מוליך ( ניטרלי או טעון ) הנמצא בשדה חיצוני ( איור . ( 3 . 18 במצב יציב המטענים על פני המוליך הזה יסתדרו באופן שפני המוליך יהוו משטח שווה פוטנציאל . כאשר מספר מוליכים טעונים נמצאים בקרבת מקום זה לזה והם מבודדים זה מזה , הפוטנציאל של כל אחד מהם נקבע לא רק על ידי המטען שעליו , אלא גם על ידי המטענים של המוליכים האחרים . למרות זאת , שטח הפנים של כל אחד מהמוליכים הללו יהיה משטח שווה פוטנציאל . כאשר מחברים בתיל מוליך שני גופים מוליכים טעונים , הם כאילו הופכים למוליך אחד , לכן הם חייבים להיות באותו פוטנציאל . לכן מטען יזרום מהגוף בעל הפוטנציאל הגבוה לגוף בעל הפוטנציאל הנמוך , עד להשתוות הפוטנציאלים . נדגים זאת בעזרת השאלה הבאה . שאלה פתירה טוענים שני כדורי מתכת , המבודדים זה מזה והמבודדים מסביבתם במטען של C + 5 x 10 לכל כדור . הרדיוס של כדור א' הוא 6 ס"מ ושל כדור ב' 9 — ס"מ . א . מהו הפוטנציאל של כל כדור ? ב . מחברים את הכדורים זה לזה בתיל מתכת , כך שמטען יכול לזרום מכדור אחד לשני . מצא את חלוקת המטענים ביניהם ואת הפוטנציאלים שלהם , לאחר שיושג מצב יציב . תשובה א . הפוטנציאל על פניו של כדור נתון על ידי , V = ( 4 ne ) -HQ / R ) כאשר Q הוא המטען R" \ הוא רדיוס הכדור ( משוואה . ( 4 . 14 לכן 10 / 0 . 06 75 V 10 / 0 . 09 = 50 V x = = V 9 xl 0 x 5 xl 0 V 2 = 9 xl 0 x 5 xl 0 ב . המטען יזרום מכדור אחד לכדור השני עד לשוויון הפוטנציאלים . בגלל חוק שימור המטען , המטען הכולל יישאר כפי שהיה , לכן :

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help