sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

מהגרף רואים ש * מתנודד עם הזמן בין .-A ^ A לתנועה של הגוף מ ^ A- ^ ובחזרה A ^ קוראים תנודה שלמה . בתנודה שלמה עובר הגוף מרחק הגדול פי 4 מהמשרעת . תדירות התגודה , / מוגדרת כמספר התנודות שהגוף מבצע בשנייה . זמן התגודה ( או זמן המחזור , ( י 7 , הוא פרק הזמן שבו הגוף מבצע תנודה שלמה אחת . מההגדרות של / ושל T נובע הקשר . T = 1 // באיור 5 . 5 מסומנים זמן המחזור , י 7 , ומחצית זמן המחזור . 772 הבה נעקוב אחר הגרף לאורך תנודה שלמה אחת x . יורד A- ^> 7 mA -jd כאשר at גדל מ 0 עד . 7 t כאשר , at = 71 נקבל cos ( tttf ) = 1 ( ואז . ( Acosatf = A אחר כך x חוזר ועולה ומגיע ל ^ כאשר 0 * = 2 rc ( אז . ( coso * = 1 במילים אחרות , aT = 2 % , ולכן : כאשר השתמשנו בקשר : ממשוואה 5 . 11 רואים , כי ככל שהמסה של הגוף המתנודד גדולה יותר , התנודה איטית יותר , וככל שקבוע הכוח גדול יותר , התנודה מהירה יותר . למרבה הפלא , מתברר כי T ו / אינם תלויים כלל במשרעת . הגוף המחובר לקפיץ באיור 5 . 2 יבצע אותו מספר של תנודות בשנייה , אם נאלצו להתנודד במשרעת גדולה או במשרעת קטנה . זאת למרות שככל \ y A גדל , על הגוף לעבור מרחק רב יותר כדי לבצע תנודה שלמה . ההסבר לכך הוא שגידול n A משמעו גידול באנרגיה הפוטנציאלית ההתחלתית , ההופכת לאנרגיה קינטית במהלך התנודה . לפיכך \ 'o A גדל , גדלה גם המהירות של הגוף , והוא יעבור את המשרעת הגדולה באותו פרק זמן שיידרש לגוף במקרה הקודם לעבור את המשרעת הקטנה . ההגדרות של T ו / מזכירות את ההגדרות של T ו / בתנועה מעגלית . גם ( 0 במשוואה , ( 5 . 8 ) הנמדד ברדיאנים , מזכיר לנו את המהירות הזוויתית בתנועה מעגלית , שגס היא סומנה באות נ . 0 הדמיון הזה אינו מקרי . אם תחזור ותעיין בשאלה , 3 . 5 תמצא כי ניתן לתאר תנועה מעגלית קצובה בעזרת המשוואות : במילים אחרות , כאשר נקודה נעה במעגל במהירות זוויתית קבועה , ההיטל שלה על הקוטר נע בתנועה הרמונית . אפשר להיעזר בעובדה זו לפתרון בעיות העוסקות בתנועה הרמונית . הדיון בפיסקה זו מבוסס על השויאה ב יו א ייי - 5 לג יר רגיל של פונקציית הקוסינוס . איור : 5 . 5 גרף של jc = Acoscot

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help