sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

הגוף ) . כוח הכובד הוצא מכלל הכוחות שיש להתחשב בהם , כי השפעתו כבר נכללת בחישוב האנרגיה הפוטנציאלית ( . לחוק הזה קוראים חוק ש > מור האנרגיה המכנית . ממנו נובע כי אם לא פועלים על הגוף כוחות חיצוניים ( פרט לכוח הכובד , ( האנרגיה המכנית שלו קבועה . אפשר להרחיב את חוק שימור האנרגיה המכנית גם למסלול חלק , לא ישר , כמו זה המתואר באיור . 2 . 4 נוכל לחלק את המסלול בדמיוננו לקטעים קטנים , שכל אחד מהם הוא , בקירוב , מישור משופע . בכל קטע כזה מתקיים חוק שימור האנרגיה , ולכן החוק מתקיים על פני המסלול כולו . נתאר לעצמנו גוף הנע על פני מסילה מפותלת , דומה למגלשת מים או למסלול של רכבת הרים ( איור . ( 2 . 5 גם במקרה זה , כל קטע קטן של המסלול הוא , בקירוב טוב , מישור משופע ! לכן , אם אפשר להתעלם מהחיכוך עם המסילה ועם האוויר , אזי האנרגיה המכנית הכוללת של הגוף , ^ mv + mgy , נשמרת קבועה כל עוד לא פועלים עליו כוחות חיצוניים , פרט לכוח הכובד . אם הגוף מחליק ממנוחה , מגובה , h האנרגיה הכוללת שלו בכל נקודה היא . mgh אם יש לו גם מהירות התחלתית > w , v האנרגיה הכוללת היא . ^ mvl + mgh נניח שעל הגוף שבאיור 2 . 4 פועל כוח חיצוני ( שאינו חיכוך (! בנוסף לכוח הכובד ; העבודה שהכוח עושה שווה לשינוי באנרגיה המכנית הכוללת של הגוף . זה נכון לא רק כשהגוף נע על מסילה . נניח שכוח הפועל על גוף מסיע אותו במסלול כלשהו מהקרקע ועד לנקודה הנמצאת בגובה h מעל פני הקרקע , כמתואר באיור . 2 . 6 נוכל לחלק את המסלול לקטעים ישרים , ובכל קטע לפרק את הכוח לרכיב אנכי ואופקי , כמו שעשינו במישור המשופע . בסופו של דבר נמצא , כי אם הגוף נמצא במנוחה בתחילת הדרך ובסופה ( או אם לא חל שינוי באנרגיה הקינטית שלו , ( אזי העבודה שהושקעה שווה לאנרגיה הפוטנציאלית , mgh בלי קשר למסלול . איור 2 . 5 איור 2 . 4

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help