sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

4 . 2 גוף קשיח בשלוש הדוגמאות שבסעיף הקודם עסקנו במצב שבו מספר כוחות הנמצאים באותו מישור פועלים על נקודה אחת ומאזנים זה את זה , כך שמתקיים . 2 , F = O £ f = 0 y המצב מסובך יותר כאשר על גוף כלשהו פועלים מספר כוחות , שאינם פועלים על אותה נקודה אלא על נקודות שונות ( ראה איור . ( 4 . 8 מניסיוננו אנו יודעים כי הכוחות על גוף עשויים להשפיע לא רק על התנועה שלו , אלא גם על צורתו וממדיו . כאשר לוחצים על כדור גומי משני צדדיו , הוא מתפחס , וכאשר מותחים גומייה , היא מתארכת . בתופעות אלו נדון בסעיף . 4 . 4 בסעיף זה נדון בגוף שאינו משנה את צורתו וממדיו עקב הכוחות הפועלים עליו . גוף כזה נקרא בשם גוף קשיח . למעשה , גוף קשיח לגמרי הוא מושג אידיאלי , שאינו קיים במציאות . גם גופים העשויים מחומרים קשים כמו פלדה או יהלום משנים את צורתם וממדיהם בהשפעת כוחות . אולם , במקרים רבים שינויים אלה הם כה קטנים ( כל עוד עוצמת הכוח אינה חורגת מגבול מסוים , ( עד כי נוכל להתעלם מהם ולראות בגוף הנדון גוף קשיח . הטיפול בתנועתו של גוף קשיח עשוי להיות מסובך למדי , למרות שהוא מבוסס על חוקי ניוטון . נקודת מוצא נוחה היא לחשוב על גוף קשיח בעל צורה מסובכת כלשהי כעל אוסף של המון חלקיקי מסה קטנטנים הצמודים זה לזה ) . כך , למשל , מחשבים את כוח הכבידה בין שני גופים . ראה סעיף . ( 2 . 2 כאשר על גוף קשיח פועל כוח בנקודה מסוימת , אפשר לראות את הכוח כפועל בנקודה כלשהי בתוך הגוף , הנמצאת על הקו הישר שלאורכו פועל הכוח ) . הקו הזה מכונה קו הפעולה של הכוח . ( במילים אחרות , אפשר , לצורך החישובים " , להזיז" את הכוח לאורך קו פעולתו ) . הסיבה לכך היא , שאפשר להתייחס אל קו הפעולה של הכוח כאל '' מוט" דמיוני , שאותו נוכל לחלק במחשבתנו לפיסות מסה קטנות הצמודות זו לזו . בגלל החוק השלישי של ניוטון , כוח הפועל על אחת מפיסות המסה הללו מועבר לכל השאר ( . אם נציב , למשל , a = 20 ° , m = 0 . 0204 kg , נמצא כי = . F 0 . 073 N , T = 0 . 21 N , ™ # = 0 . 2 N איור : 4 . 9 כאשר כוח פועל על הגוף בנקודה , A אפשר "להזיז" את נקודת האחיזה של הכוח לאורך הקטע הישר AB איור 4 . 8

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help