sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:158

עליו במערכת צירים אחרת , הנעה במהירות קבועה ובקו ישר ביחס למערכת הצירים הראשונה . מכיוון שהכוחות הפועלים על גוף הם המשפיעים על תנועתו , נובעות מהמשוואה האחרונה כמה מסקנות חשוכות הקשורות זו בזו . ( 1 ) גופים יתנהגו במעבדה שבאנייה בדיוק כפי שהם מתנהגים במעבדה נייחת על פני כדור הארץ . ( 2 ) ניסויים במכניקה שיבוצעו באנייה , יתנו תוצאות זהות לתוצאות ניסויים דומים שיבוצעו במעבדה הנייחת . ( 3 ) כל חוק במכניקה שינסח הנסיין באנייה כתוצאה מניסויו ( כשהאנייה משמשת לו מערכת ייחוס ) יהיה תקף גם במערכת ייחוס הצמודה לפני כדור הארץ , או הנעה ביחס לפני כדור הארץ במהירות קבועה ובקו ישר . כל זאת , כמובן , בהנחה שהאנייה עצמה נעה במהירות קבועה ובקו ישר . המסקנות המפורטות לעיל מתאשרות על ידי ניסיוננו האישי . כשאנו יושבים בכלי תחבורה כלשהו , כגון אנייה , רכבת או מטוס , הנע בצורה חלקה ובלי טלטולים , אזי כל עוד התנועה היא במהירות קבועה ובקו ישר , אנו עשויים לדמות בנפשנו שכלל אין אנו זזים . נוכל לעמוד על רצפת כלי הרכב מבלי להאחז בשום דבר , ולא ליפול . אם נקפוץ בכיוון מעלה , נחזור וניפול לאותה נקודה על רצפת הרכב שממנה קפצנו , גם אם הרכב נע במהירות גדולה ועבר בעת הקפיצה מספר מטרים ) . הסיבה לכך היא שכאשר אנו עומדים על הרצפה אנו נעים ביחד עם כלי הרכב , ובגלל חוק ההתמדה אנו ממשיכים לנוע באותו כיוון גם בעת הקפיצה . ( המצב שונה כשתנועת כלי הרכב היא תנועה מואצת , כלומר כאשר מהירותו משתנה בגודלה או בכיוונה . כולנו יודעים שהאצה של כלי רכב , גורמת לנוסעים תחושה שהם נדחפים אחורה , בעוד שבעת האטה או בלימה הנוסעים חשים שהם נדחפים קדימה . הוא הדין כשהמהירות קבועה בגודלה אך משתנה בכיוונה . למשל כשאנו יושבים במכונית הנוסעת במסלול עקום , אנו חשים שאנו נלחצים אל הדופן . הכוחות שאנו חשים בהם בכל המקרים האלה נובעים מכך שגופנו שואף להמשיך בתנועה קצובה בקו ישר . הם מכונים בשם כוחות פיקטיביים . חשוב , למשל , מה קורה כשאתה עומד באוטובוס , והאוטובוס בולם לפתע . למעשה , הכוח האופקי היחיד הפועל עליך הוא כוח החיכוך שבין סוליות נעליך לרצפה , השואף לשמור עליך צמוד לרצפה . אולם בגלל חוק ההתמדה , אתה חש כאילו פועל עליך כוח אופקי ( פיקטיבי ) בכיוון הנסיעה , השואף להתיק אותך מאחיזתך ברצפה . הכוח הפיקטיבי אינו רק עניין של תחושה . אם נתעקש לטעון שהאוטובוס המאיט , או המאיץ , הוא מערכת היחוס שלנו , נצטרך להניח שעל כל עצם באוטובוס פועל כוח ( פיקטיבי ) בכיוון הפוך לכיוון התאוצה של האוטובוס . גודלו של הכוח הפיקטיבי הזה הוא F =-ma כאשר m היא מסת העצם ו ג < היא תאוצת האוטובוס . הכוחות הפיקטיביים מסבכים את הטיפול בתנועות של גופים . לכן נעדיף תמיד לבחור במערכת ייחוס שבה חוקי ניוטון יתקיימו מבלי שנצטרך להניח את קיומם של כוחות פיקטיביים . מערכת ייחוס כזו מכונה בשם מערכת אינרציאלית ) . המילה "אינרציאלית" נגזרה מהמילה אינרציה , inertia , שפירושה התמדה , משום שאפשר להגדיר מערכת אינרציאלית גם כ"מערכת ייחוס שבה מתקיים חוק ההתמדה ( . " כדי שנוכל לקבוע אם מערכת ייחוס מסוימת היא מערכת אינרציאלית , עלינו לקבוע אם הכוחות הפועלים בה הם ממשיים או פיקטיביים . ההבחנה בין שני סוגי הכוחות אינה קשה יותר מן ההבחנה בין תורה מדעית לבין אחיזת עיניים כגון אסטרולוגיה או תפיסה על חושית . בחוק השלישי של ניוטון מובלעת הנחה , שענפי הפיסיקה המודרנית מאשרים

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help