sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

1 . 3 כוח ומסה כוח ומסה הם מושגים מרכזיים במכניקה , ובפיסיקה בכלל . מסה היא תכונה עצמית של הגוף , בעוד שכוח הוא גורם חיצוני הפועל עליו . לפי החוק השני , שניהם משפיעים במידה שווה על תאוצתו של הגוף : ככל שהכוח גדול יותר , התאוצה גדולה יותר , וככל שהמסה גדולה יותר , התאוצה קטנה יותר . הדרך הטובה ביותר להגדיר באופן מדויק את המושגים מסה וכוח היא להשתמש בחוק השני עצמו . במתמטיקה , ניסיון להשתמש בקשר מן הסוג F = am כדי להגדיר את הגדלים , m "\ F בשעה שרק הגודל השלישי , a , מוכר לנו , עלול לעורר בעיות . אולם עלינו לזכור כי הפיסיקה היא מדע ניסיוני , והגדרה של גודל פיסיקלי ( בניגוד לגודל מתמטי ) צריכה בעצם להורות לנו כיצד נוכל למדוד אותו . חשוב , למשל , על המושג זמן . הגדרה פורמלית שלו עשויה להיות עניין מסוכך למדי . אך די שנדע כיצד למדוד זמן , כדי שנוכל לומר שאנו יודעים מהו זמן . באופן דומה , ההגדרה של מסה וכוח צריכה להכיל שיטה כלשהי למדידה של גדלים אלה . נוכל לבנות הגדרה כזו באופן הבא : ניקח גוף מסוים ונחליט שהמסה שלו תשמש מעתה והלאה כיחידת מסה . אחר כך נחפש כוח בעוצמה כזו , שהפעלתו על הגוף שבחרנו תעניק לו תאוצה מסוימת ( נניח 1 , מ \ שנ . ( נכריז על עוצמה זו של כוח כעל יחידת כוח . על ידי הפעלת כוחות שונים על יחידת המסה שלנו , ומדידת התאוצה שלה בכל פעם , נוכל לקבוע את עוצמת הכוחות הללו ( בעזרת הקשר . { F = am על ידי הפעלת כוח ידוע על מסות שונות נוכל לקבוע את גודלן . למעשה , בדרך זו הגדרנו מסה של גוף כ"יחס בין הכוח הפועל על הגוף ובין התאוצה של הגוף , " בעוד כוח הוגדר כ"משהו היכול לגרום לגופים לנוע בתאוצה . " זו לכאורה הגדרה מעגלית , המגדירה מושג בלתי ידוע אחד , בעזרת מושג בלתי ידוע אחר , וחוזר חלילה . אולם האפשרות לבחור באופן שרירותי גוף כלשהו , ולקבוע כי מסתו היא יחידת המסה , שוברת את מעגל הקסמים . מה שדרוש לנו , לצורך התהליך שתואר לעיל , הוא מתקן שיפעיל כוח על כל גוף שנבחר , באופן שעוצמת הכוח לא תהיה תלויה בגוף . דוגמא למתקן כזה מתוארת באיור . 1 . 1 ( אם הדיון השאיר אותך מבולבל מעט , אל דאגה ; המושגים החדשים יובנו בהדרגה , תוך כדי דיון בדוגמאות מספריות ופתרון בעיות . ( איור 1 . 1

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help