sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

ממשיך בתנועה ישרה במהירות קבועה , ואין צורך להפעיל עליו כוח לשם כך . תנועה במהירות קבועה ובקו ישר היא אפוא "מצב טבעי" בדיוק כמו מנוחה . הח 1 ק השני של ניוטון גוף שפועל עליו כוח , נע בתאוצה . כיוון התאוצה הוא ככיוון הכוח , וגודלה הוא ביחס ישר לגודל של הכוח , ? וביחס הפוך למסה של הגוף . m , Dnwwn כוח ומסה והיחידות שלהם יוגדרו כהמשך . על הכוח תוכל לחשוב בינתיים , באופן אינטואיטיבי , כעל משהו הדוחף או מושך את הגוף הנדון . טרקטור המושך מחרשה , מפעיל עליה כוח ; ואם הדוחפת עגלת תינוק , מפעילה עליה כוח . על כולנו פועל כוח הכבידה ( הגרביטציה ) של כדור הארץ . למושג מסה נתנו ביחידה הקודמת הסבר אינטואיטיבי : זהו מדד לכמות החומר בגוף . ככל שגוף כבד יותר , מסתו גדולה יותר , אם כי , כפי שנראה בהמשך , מסה ומשקל הם שני דברים שונים ) . משקל של גוף הוא הכוח שבו הגוף נמשך לעבר מרכז כדור הארץ . משקלו של גוף על הירח הוא רק 1 / 6 ממשקלו על פני כדור הארץ , בעוד המסה של הגוף על הירח זהה למסתו על פני כדור הארץ . ( בקשר בין מסה ומשקל נדון ביתר פירוט בסעיף . 1 . 4 . חי החוק השני נוכל לכתוב בצורה מתמטית כך p , = k j ^ כאשר k הוא קבוע פרופורציה . על ידי הגדרה מתאימה של יחידות הכוח והמסה , נוכל לקבל k = 1 ואז : וזו אכן הצורה שבה נבחר לנסח את החוק השני . למשוואה ( 1 . 1 ) או ( 1 . 2 ) יש להוסיף כי כיוון התאוצה הוא ככיוון הכוח . אפשר לאחד את '' התוספת' עם המשוואה על ידי כתיבת המשוואה בכתיב וקטורי , כפי שנראה בהמשך . שים לב , כי למעשה אפשר לוותר על החוק הראשון , ולהסיק אותו מהחוק השני , משום שלפי משוואה ( 1 . 1 ) אם F = 0 גם , a = 0 ופירוש הדבר — מצב של מנוחה או של תנועה קצובה בקו ישר . אולם הצגת החוק הראשון כחוק נפרד מדגישה את המעמד השווה של מנוחה ושל תנועה ישרה וקצובה , שהוא מנוגד לא רק לדעה ששלטה בפיסיקה עד למאה ה , 17 אלא גם לאינטואיציה שלנו היום . החוק השלישי של ניוטון : אם גוף א' מפעיל כוח על גוף ב , ' אזי גוף ב' מפעיל כאותו זמן כוח על גוף א , ' ושני הכוחות הללו שווים בגודלם והפוכים בכיוונם . הרתיעה של רובה או של תותח אחורה , בעת שהכדור או הפגז נפלטים קדימה , הן דוגמאות לחוק זה , המכונה גם חוק הפעולה והתגובה . דיון מפורט יותר בחוק השלישי ייעשה ביחידה . 4 ביחידה זו נתרכז בעיקר בחוק השני ( הכולל , כאמור , גם את החוק הראשון , כמקרה פרטי . (

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help