sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

6 . 3 וקטור וסקלר התבונן שוב באיור 6 . 5 וקרא את שאלה ( 3 ) ואת תשובתה . הן עוסקות במשתנה בשם העתק המיוצג באיור על ידי חץ ) . לעתים נשתמש במונח משתנה לציון גודל פיסיקלי שעשוי להשתנות משאלה לשאלה , גם אם הוא קבוע בשאלה שבה אנו עוסקים . ( ההעתק מאופיין על ידי גודל וכיוון . אפשר לייצג אותו על ידי שני רכיבים , שהם עצמם העתקים בכיוון ? y-1 x במקום לשוט ישירות מ P ^ 0 ( איור , ( 6 . 9 האנייה יכולה לשוט בכיוון * , מרחק השווה , OPcosd ובכיוון , > ' מרחק השווה OPsind העובדה שאפשר " לפרק" כל העתק לשני רכיבים ( שהם ההיטלים שלו על הצירים 1 x ( y סייעה לנו למצוא את המיקום הסופי של האנייה , לאחר שני העתקים . כל שהיה עלינו לעשות הוא לחבר את רכיבי y ) x של שני ההעתקים הללו . גדלים פיסיקליים רבים דומים להעתק , בכך שיש להם גודל וכיוון , ושאפשר לצרפם באמצעות חיבור רכיבי x ו >' שלהם , כמו שצירפנו את שני ההעתקים . גדלים אלה נקראים בשם וקטורים . בהמשך נראה כי כשעוסקים בתנועה במישור או במרחב , המהירות ו התאוצה הם וקטורים . ביחידה הבאה נלמד כי הכוח , שהוא מושג מרכזי במכניקה , אף הוא וקטור . גודל פיסיקלי המאופיין על ידי ערך מספרי בלבד ( חיובי או שלילי , ( כלומר גודל שאין לו כיוון , מכונה בשם סקלר . דוגמאות לסקלר , 0 טמפרטורה , מסה ואנרגיה . OP = sjx + y 2 עתה נסתכל על המשולש ישר הזווית OPQ לפי משפט פיתגורס : OQ 2 = OP + z 2 = x + y + z 2 ולכן : קיבלנו משוואה זהה לזו שפיתחנו למקרה המישורי , פרט לתוספת האיבר , 2 מתחת לסימן השורש . ניתן להוכיח כי מרחק בין שתי נקודות במרחב , שהקואורדינטות שלהן הן Af / 7 Cr y ^ j- ) (* ! O '!^ ) ! ( בדומה למשוואה -. (( 6 . 1 ) שאלה 6 . 1 הקואורדינטות של מסוק ברגע מסוים הן ( בק"מ ) . 2 , 1 . 2 , 0 . 2 : ( הסדר הוא משמאל לימין , כשהקואורדינטה הראשונה היא * , והאחרונה היא . { z בנקודה ( 0 , 0 , 0 ) מצוי משטח הנחיתה שלו . מצא : א . מה גובהו של המסוק מעל פני הקרקע ? ב . מהו מרחקו המדויק ממשטח הנחיתה ( כלומר , מהו אורך הקו הישר המחבר בינו לבין המשטח ?( ג . איזה מרחק עליו לטוס , בדרך הקצרה ביותר , כדי לרחף , באותו גובה , מעל משטח הנחיתה ?

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help