sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בחברה הרב תרבותית להכרה ולמיסוד בדרגות שונות . הקבוצות האלה , על פי כוחן , מצויות באינטראקציה ומשפיעות זו על זו וכן על צביונה התרבותי של החברה תוך שהן מבליטות את ייחודן - על פי מוצא , דת , מגדר ועוד . ( Kincheloe & Steinberg , 1997 ) - במציאות זו אין מן הנמנע שהקבוצות השונות , המאופיינות במטרות ובאינטרסים מגוונים , יבקשו להתמודד על הגדרות חלופיות של הסדר החברתי . ( Ben-Rafael & Steinberg , 2001 ) מכל הנאמר לעיל , דומה שאפשר לדבר על רב תרבותיות באמצעות המושג רב מודרניות תוך התייחסות למציאות של חברות אינדיווידואליות המונות קבוצות שונות המציגות סמלים מובחנים וייחודיים , ולפיכך גם דפוסי מודרנה מגוונים . הפרספקטיבה הרב מודרנית תאיר אפוא את האופי המכנס של תהליך המודרניזציה בין קבוצות תרבותיות שונות , וכן את האופי המבחין והמפריד של תהליך זה . אמנם הקבוצות השונות מתכנסות סביב היבטים מודרניים משותפים , אך גם נותרות מובחנות באופן שבו הן שוזרות ומעבדות אותם ( תוך מתח / השלמה ) עם מאפייניהן התרבותיים הייחודיים לכדי נוסחי מודרנה שונים . תהליך זה נוצר מתוך היחסים והשפעות הגומלין שבין הקבוצות לתרבות הדומיננטית ( מייצגת המודרנה 'הדומיננטית ( ' ובינן לבין עצמן . אחד הנושאים המרכזיים שעליו חלוקים הנוסחים השונים של מודרניות הוא היחס לדת . הדת היא בלב לבה של התרבות המסורתית ולכן גם נושא שעמו מתמודדת הציוויליזציה המודרנית . נושא זה חשוב במיוחד אם מבקשים לעמוד על התפתחותה של הזהות היהודית בעידן הרב מודרני לאור הזיקה של הזהות היהודית לדת היהודית . סוציולוגים של הדת מדגישים את עמדת הדת במרכז ההוויה האישית והחברתית בחברה המערבית המסורתית , בהיות האלוהים מוקד עיקרי להתייחסות - כמקור הבריאה , הסדר החברתי והמוסרי . ( Wilson , 1982 ) המפעל התרבותי של המודרנה נוגד הוויה זו . הוא מדגיש את הפרט , את ההישגיות של המעמד החברתי , את הרציונליות של הפעולה , וכן את הנאמנות האזרחית ללאום . הטרנספורמציה במעמדה של הדת בעידן המודרני כללה את הסרת השליטה של מוסדות הדת והסמלים הדתיים על התרבות הלגיטימית והחיים הציבוריים , הפרדה מוסדית בין כנסייה למדינה והפיכת המדינה לזירה המייצגת אינטרסים חברתיים מגוונים . ( 1967 ; Sacks , 1993 ; Turner , 1999 Berger , ) הדת התמקמה מחדש בזירה המשפחתית והקהילתית , נוכח "משבר הזהות הכרוני" שליווה את האינדיווידואליזציה . ( Berger , 1974 ) הדת הפכה למושא הנתון לבחירה מבין אפשרויות מתחרות , על פי קריטריונים שונים , ובהם סיפוק הצרכים הפסיכולוגיים האישיים . ( Berger etal . 1974 ; Sacks , 1993 ) הניגודים הערכיים שבין הדת למודרניות - הכפפת העולם הגשמי לטרנםנדנטלי ( מה שמעבר לנתפס בחושים ) ודרישת הציות לצוויי הדת , מצד אחד , מול הרפלקסיביות והאוטונומיה של הפרט הפעיל בסביבתו , מצד אחר - הניעו חלק מן התאוריות המודרניות להציגן כמי שמוציאות זו את זו . על פי תאוריות אלה , שאימצו את תזת האחידות , תצבור הדת בעידן המודרני השפעה ציבורית חדשה רק אם היא תםגל לעצמה נורמות של רציונליות ויחסיות , לא תערער על

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help