sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בין יהודי ישראל ליהודי ארצות הברית אפשר לעמוד על משמעויות שונות מאוד הניתנות ל"ארץ ישראל" בבניית הזהות היהודית , לנוכרי כ"אחר רלוונטי" או לתפיסת תפקידו של הפולחן הדתי . לעומת ליבמן וכהן , מבליטים פייר בירנבאום ואירה קצנלסון ( and Katzeneison , 1995 Birnbaum ) דווקא את ההמשכיות והזיקה לאוריינטציות תרבותיות וערכיות מקוריות המבטאות יהדויות בנות זמננו , מעבר להבדלי התגובות שלהן כלפי המודרנה . הדבר נכון , לדידם , אף ביהדות צרפת שבה נאלצים היהודים לקיים את יהודיותם שלא בפרהסיה . בכיוון דומה אך יותר עקרוני , ש"נ איזנשטדט ( Eisenstadt , 1992 ) מדבר על " ציוויליזציה" יהודית שמקורותיה במסורת הדתית אך קיומה נמשך עד לעצם היום הזה , ומייצג טרנספורמציות מרחיקות לכת שהיא עברה במהלך ההיסטוריה . במרכז הציוויליזציה הזאת עומד כיום המושג של קהילה תרבותית היםטורית , המכונה בפי חוקרים אמריקנים , peopiehood - אולם גם איזנשטדט מודע לשסעים הקיימים ביהדות בת זמננו ואשר מובלטים במיוחד בעבודתו של יונתן סאקס . ( Sacks , 1993 ) סאקס מצביע על שלושה קווי שסע שיוצרים , לדעתו , סכנות ממשיות של פיצול בעם היהודי בתקופה זו : הקו המפריד בין דתי לחילוני , בין יהדות אורתודוקסית לליברלית , ובין ישראל לתפוצות . בנוגע לשסע השלישי , מציב ויטאל ( Vital , 1990 ) דיכוטומיה חד משמעית לפיה יהדות ישראל היא הערובה היחידה להמשך קיומה של היהדות כולה בטווח הארוך . ריבוי זה של גישות משקף את התפתחות הזהות היהודית לכיוונים רבים המתרחקים לעתים עד מאוד זה מזה . ואמנם , גישתנו שואבת מהגישות שהוזכרו את הנושאים המהותיים לדיון בזהות היהודית , ואנו גם מקבלים את הדגש של חלק מהחוקרים על הצורך לראות את התפתחות הדפוסים השונים של יהודיות בימינו בטרנספורמציה - ולא כביטול או במחיקה - של קביעות ערכיות ועיקרי אמונה החבויים במקורותיה ההיסטוריים והדתיים . אזי , השאלה המטרידה אותנו יותר מכל , ואשר נמצאת גם בלב הגישות העיוניות האחרות שהזכרנו , היא האם ריבוי הניסוחים יוצר כוחות התרחקות שמעמידים בסכנה את המשך התפתחותו של העולם היהודי כישות ממשית - חברתית , תרבותית או פוליטית - אחת . זאת ועוד , האם ניתן לראות את הניסוחים השונים של זהות יהודית בני זמננו כמי שמשתתפים במרחב של זהויות , המתאפיין במידה זו או אחרת של קוהרנטיות . את השאלה הזאת אנו רוצים ללמוד מתוך פרספקטיבה סטרוקטורליסטית ותוך התמקדות באופן שבו הניסוחים מתייחסים לאמות מידה משותפות . בצורה זו , נתן יהיה למקם את הקרבה או הריחוק היחסיים שבין הנוסחים . הדבר ילמד עד כמה מייצגים ניסוחים אלה מרחב אחד , מהי מידת ההבניה והקוהרנטיות שלו , ולפיכך האם הניסוחים הפכו זרים זה לזה , אם לאו , את גישתנו זו אנו מעגנים בהתייחסות סוציולוגית מקיפה לנושא הזהות הקולקטיבית כפועל יוצא מיחסי דת ומודרנה בעידן זה של מציאות רב מודרנית ורב תרבותית .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help