sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

הנהר הארוך ביותר בעולם הוא הנילוס שבאפריקה 6 , 700 ) ק " מ , ( והנהר בעל הספיקה הגבוהה ביותר בעולם הוא האמזונס בדרום אמריקה 175 , 000 ) מ " ק בשניה . ( המים העיליים ומי התהום : מתוך כל רכיבי ההידרוספרה , המים הראויים לשימוש האדם הם המים העיליים - המצויים על פני היבשות , ומי התהום - המצויים בסלעים תחת פני היבשות . לעומתם , מי האוקיינוסים וכיפות הקרח אינם ראויים לשימוש בצורתם הטבעית . המים העיליים , היינו האגמים והנהרות , הם מקור האספקה העיקרי של המים בשל היותם זמינים ונוחים לניצול . משום כך התפתחו התרבויות העתיקות בעולם בסמוך למקורות המים העיליים . מי התהום , הקשים יותר להפקה , מנוצלים בעולם באופן חלקי בלבד . עם זאת , באזורים השחונים יותר , שיש בהם מחסור במים עיליים , מנוצלים מי התהום באופן אינטנסיבי יותר . אכן , בישראל מספקים המים העיליים ( הכינרת והנחלים ) רק כשליש מהצריכה השוטפת , ומי התהום כשני שלישים . האגמים והנהרות משמשים את האדם לא רק כמקור מים ( לשימוש עירוני , חקלאי ותעשייתי ) אלא גם כמקור להפקת אנרגיה ולנתיבי שייט . השימושים השונים נגזרים כמובן מהתנאים הסביבתיים , ובכללם : הממדים הפיזיים של גוף המים , מהירות הזרימה , איכות המים , השינויים העונתיים בזרימה , וכמובן הצרכים האנושיים המקומיים . המים העיליים הם כאמור מי האגמים והנהרות . האגם הגדול ביותר בעולם הוא הים הכספי ביבשת אסיה 370 , 000 ) קמ " ר . ( אגמים מפורסמים נוספים הם ימת אךל וימת ביקל באסיה , הימות במזרח אפריקה , והאגמים בגבול ארצות הברית-קנדה . מהירות זרימת המים גוברת ככל שאספקת המים גוברת . אכן הזרימה בנהרות מתגברת בעונות הגשומות ( או בזמן הפשרת השלגים ) ועלולה לגרום לשיטפונות , להצפות של מישורים רחבים , המאוכלסים לפעמים בצפיפות , ולנזקים כבדים בנפש וברכוש . מדינות רבות בעולם נפגעות מדי שנה מנזקי השיטפונות . מהירות הזרימה גוברת גם כששיפוע הערוץ גדל . פעמים רבות הופכת הזרימה לטורבולנטית , היינו זרימה במערבולות בעצמות שונות ובגדלים שונים . הזרימה בנחלים . 1 א תכונות כימיות _ופיזיקליות של המים : למים אין טעם , ריח או צבע . המים רותחים בטמפרטורה של 100 _" _0 וקופאים בטמפרטורה של . 0 _" _0 צפיפות המים בטמפרטורת הסביבה היא 1 גר' _לסס '' ק , וקיבול החום הוא 1 קלוריה לגר' מעלה . המים 20 , ו-ו , מורכבים משני יסודות — חמצן וסימן . הם ניתנים לפירוק לשני היסודות באמצעות זרם חשמלי , בהכנסת שתי אלקטרודות חשמליות לתוך מיכל המים . שני הגזים שייווצרו יתרכזו ליד שתי האלקטרודות . אם נשווה את יחס משקל' הגזים יתברר שנתקבלו 11 . 2 " / מימן ו 88 . 8 0 / 0 חמצן . המים הם ממס מצוין . תכונה זו נובעת ישירות מהמבנה המרחבי של מולקולת המ'ם ( א'ור ו . א . ( שלושת האטומים אינם מחוברים בקו ישר אלא ? וצרים זווית של , 105 החמצן באמצע ושני אטומי המימן משני צדדיו . המבנה הזווית של המולקולה , והעובדה שהחמצן מושך אלקטרונים חזק יותר , גורמים למולקולה להתנהג כגוף בעל שני קטבים חשמליים , גוף כזה נקרא דיפול . זו הסיבה שהמים ממסים בעצמה רבה חומרים אנאורגניים הטעונים חשמלית . בתמיסה , מולקולות המ'ם עוטפות אניון ( כגון ( 01 ' באופן שאטומי המימן החיוביים פונים אליו , ועוטפות קטיון ( כגון (* 13 + באופן שאטומי החמצן השליליים פונים אליו . מבנה זה נקרא סע 0 פת הידרטציה . תכונה נוספת המקנה למים את תכונתם המיוחדת היא יצירת קשרי הסימן בין המולקולות . המולקולות נמשכות זו לזו באופן שהקצה החיובי ( אסומי המימן ) במולקולה אחת נמשך לקצה השלילי ( החמצן ) במולקולה השכנה ( איור . 1 א . ( לכן מולקולות המים נמשכות זו לזו בחוזקה וקשה להפריד ביניהן בקלות . התוצאה היא שלמים יש מתח פנים גבוה 72 . 7 , דין לס '' ס ( בטמפרטורה של , ( 20 _" _0 היינו ערך גבוה בהשוואה לנוזלים אחרים . תוצאה נוספת היא שהחום הכמוס במים , דהיינו האנרגיה הדרושה להפרדת המולקולות זו מזו _באידוי _, היא 580 קלוריות לנרי , שהוא גבוה בהשוואה לחומרים אחרים . הצפיפות המקסימלית של המים מתקבלת בטמפ' של _ס , 4 דהיינו מעל טמפרטורת הקפיאה . זו הסיבה שקרח צף על המים ולא שוקע מטה כמו בתהליך ההתמצקות של חומרים אחרים , תופעה הידועה בשם " האנומליה של המים . " ציפת הקרח על גבי המים באוקיינוס מונעת את קפיאת כל עמודת המ'ם באזור הקטבים ומאפשרת את קיום היצורים הח"ם תחת הקרח . איור . _1 א : ( א ) מבנה מולקולת המים _והדיפול החשמלי ; ( ב ) הקשרים בין מולקולות המים לבין עצמן ; ( ג ) מעטפת _ההידרסציה סביב אניון הכלור ; ( ד ) _מעספת ההידרסציה סביב ק 0 _יון הנתרן ( על פי , 1 1997 ו _331 _החו . ( 21

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help