sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

צפורה לוריא : 2008-1948 לזכרה טידית עמיחי לא הספקתי להיפרד מציפי . ראיתי אותה בפעם האחרונה בערב סוכות , ב 10 באוקטובר , 2008 כשביקשה להצטרף אלי לנסיעה למוזיאון תל אביב לאמנות , לאירוע ההשקה לששת הקטלוגים שליוו את שש תערוכות העשור לציון 60 שנה למדינה . נסענו למוזיאון . ציפי התרגשה כל כך מהאירוע . בעיניה היפות יכולתי לראות שמחה אמיתית , שהנה הצלחנו ליצור כאן , בישראל , שש תערוכות היסטוריות חשובות , המקיפות את האמנות הישראלית במיסבה , חגיגה של אמנות . באותו יום שישי היא אף ביקשה להשתתף בכנס שתוכנן בנושא אמנות ישראלית במסגרת שש התערוכות , ולדבר על התופעה הייחודית כל כך של צעירות דתיות , הבוחרות ללמוד אמנות וליצור בחברה שאינה רגילה למעשה יצירה כזה . "את לא מאמינה , עידית , " כך אמרה בעיניים נוצצות , "יש כאן קבוצה של בנות דתיות , חלקן גרות בהתנחלויות , והן לומדות במכללות לבנות ויוצרות אמנות של ממש . " כשחזרנו לירושלים , והיא עודנה מהססת אם להסכים שאסיע אותה עד בית אביה , נתתי לה את ששת הקטלוגים . היא אחזה בהם באושר כה רב והודתה לי , ולא ידעתי שזו לנו פגישתנו האחרונה . נשארו בי כל כך הרבה דברים שרציתי לומר לציפי . החשוב מכול הוא שאני זו החייבת לה תודה ענקית . לא רק את בנות המכללה היא לימדה . כל מפגש אתה היה עבורי לימוד . הדבר החשוב ביותר שלמדתי ממנה הוא הסובלנות והגדולה הזו להכיל את השונה ללא דעות קדומות . אשת אמנות מעפרה . אוצרת , חוקרת , כותבת ויוצרת בעולם האמנות השמאלני , והנה אין גבולות ואין חומות , אין שמאל ואין ימין , אין חילוני ואין דתי . יש הערכה , יש הבנה , יש אהבה . אהבה לתרבות , לאמנות , ובעיקר ישנה אהבת האדם באשר הוא אדם . יפה בעיני שגיליון זה של טרמינל מ"וזד פרק נכבד הן לציפי לוריא והן לרפי לביא - שתי דמויות הנראות לכאורה כה שונות באורח חייהן ובתפישת עולמן . ציפי , שלמדה אצל רפי לביא ב " מדרשה " במשך שנתיים ( בין 1978 ל , ( 1980- הצטרפה לשורה ארוכה מאוד של אמנים ושל חוקרי אמנות ישראליים שראו בדפי מורה רוחני . לא רבים יודעים כי בנוסף לקשרי ההערכה המקצועית נרקמה בין השנים ידידות ורעות של ממש . לא רבים יודעים כי רפי לביא היה כמעט ראשון המתקשרים לציפי מיד כאשר הודיעו בחדשות על פיגוע בעפרה . נראה לי שגם עבור רפי לביא , וגם עבורי , ציפי הייתה סמל של סובלנות ושל קבלת האחר , בעיקר סמל של תקווה , שחרף כל הדעות הקיצוניות וכל השנאות והמלחמות הפנימיות נצליח לקיים כאן דיאלוג בין אחים , ולחיות יחדיו בארץ השסועה שלנו . הרבה נסיעות משותפות היו לנו , במיוחד בתקופה האחרונה , כשהרגשתי שהנטיעות באוטובוסים קשות לה . חשתי כמה חשוב לה להמשיך ולכהן במדור , להתעדכן , ללמוד מה מתרחש , להביע את דעותיה , ובעיקר - להגן על האמנים מהשוליים , מהפריפריה , ועל היוצרים המוכרים פחות הנאבקים על יצירתם . ממש עד הרגעים האחרונים ציפי לא ויתרה והתעקשה להגיע לישיבות המדור , לסיורי גלריות , לביקורים בבתי אמנים . היא האמינה שנוצרת בישראל אמנות נפלאה , מקורית ומיוחדת , ונלחמה עד יומה האחרון שנמשיך להכיר באמנות הפלסטית הישראלית ולקדמה . נסענו מירושלים לתל אביב ובחזרה . הטלפון שלה לא הפסיק לצלצל . הרגשתי עד כמה היא מוקפת באהבה ובחברות . שימח את לבי לראות שרבים כל כך מרגישים שייכים אליה , ואכן יודעים את הציפור המיוחדת הזו , שהיא עצמה הייתה ש"כת לא ש"כת , שהייתה כאן וגם שם , ותמיד תמיד כל כולה עם האדם שלצדה . היא דיברה רבות על בני ביתה . הרגשתי שגם את המחלה הקשה היא מקבלת באותה גדלות נפש שבה קיבלה את החיים . ציפי אולי לא הייתה חשה בנוח עם כל מילות התודה והשבח , שאנו מרעיפים עליה כאן בעיניים דומעות . אבל היא ודאי הייתה מאושרת לדעת שבירושלים , העיר שהייתה כה חשובה לה , קמה גלריה אלטרנטיבית במרכז העיר , ומיטב אמני ישראל מתקבצים בה ונחשפים לקהל חדש , שאינו מורגל באמנות ישראלית . אין הרבה גלריות בירושלים , ואני מקווה שהגלריה הנפתחת כאן היום תממש את חלומה של ציפי ותמשיך את מורשתה . אני , מכל מקום , מתחייבת , שכל עוד אני מכהנת בתפקידי הציבורי , אמשיך את שלמדתי מציפי , ואפעל בעין יפה וטובה למען כל צבעי ומגזרי הקשת הרחבה והמגוונת הזו של עולם האמנות הישראלי . ? יהי זכרה ברוך . * עידית עמיחי . מרכזת תחום האמנות הפלססית והמוזיאונים במשרד המדע , התרבות והספורנו . צפורה לוריא כיהנה כחברת המדור לאמטת פלסטית מסעם המועצה לתרבות ולאמנות במשך שתי קדנציות , אך את הקדנציה האחרונה לא זכתה להשלים . [ תצלום : מרים צחי !

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help