sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

צפורה לוריא : 2008-1948 לזכרה אבנר בר חמא צפורה לוריא נולדה בשנת 1948 בעיר קלת ברומניה , ועלתה ארצה בגיל עשר . למדה בחוגים לתודות האמנות , לספרות אנגלית ולספרות השוואתית באוניברסיסה העברית שבירושלים , והתמחתה בתיא 0 רון מודרני ובאמנות מודרנית . במשך שנתיים למדה אמנות אצל רפי לביא . כתבה רשימות ביקורת בעיתון דבר ובעיתון ר ר , ובסוף שנות השמונים כתבה בעיתון נקודה והגישה תכנית תרבות בק 1 ל ישראל . הייתה אוצרת "הגלריה האחרת" בתל אביב , וביימה מחזות ומונולוגים של תיאטרון בשים . לימדה אמנות במכללת "תלפיות" בתל אביב ובמכללת "אמונה" בירושלים . התגוררה בעפרה . צפורה לוריא הייתה ק 1 לגה לדרך שנסללה לפני יותר מעשור . נפגשנו לראשונה באוגוסס 1995 במכללה האקדמית לחינוך "תלפיות , " היא כמרצה מן המניין וכמבקרת אמנות , שעקבה בעניין אחר הסצנה האמנותית הישראלית , אני כראש המסלול לאמנות . דאגתה מהיעדר או ממיעוט היצירה בקהילה האמונית יצרה בינינו קשרי אמךמבקרת , קשרים שנמשכו עד יומה האחרון . צפורה עקבה מקרוב אחר הפעילות האמנותית הענפה בארץ , והצטערה שהציבור האמונ כמעט אינו נוטל בה חלק . הופתעתי מבקיאותה הידענית בסצנת האמנות הישראלית . היא סברה , ובצדק , שסדרי העדיפויות הפוליטיים הבוערים , שעמדו על הפרק בקרב הציבור הדתי לאומ , מעכבים או דוחים את התפתחותה של היצירה הפלסטית בקרבו . "אמנות היא עוד כלי חזותי חשוב שלא הגענו אליו . נועד לה תפקיד משמעותי בגילוי הערכים שביהדות . מוטיבציה מועטה לאמנות , הנובעת מאופיו של המגזר , היא הגורם העיקרי לדחייתה של תחיית האמנות בקהילה זו , " נהגה לומר . צפורה ראתה בחשיפתו של הציבור האמונ לאמנות אתגר ראשון במעלה , ועודדה כל פעילות אמנותית ראויה שתביא למהפך . היא האמינה שגם בגדרי ההלכה האמנות לא רק אפשרית , אלא מחויבת המציאות . צפורה האמינה שדווקא האמנות החזותית ניחנה בכוח להשפיע על תהליכים בתוך החברה הדתית , ליצור את החיב 1 ר לעם ישראל ולהשפיע על דמותו ועל זהותו . צפ 1 רה הוזמנה ליטול חלק בוועדות שונות במשרד החינוך ובמנהל התרבות . במסגרת החינוך הממלכתי דתי הייתה שותפה כיועצת להרחבת החינוך לאמנות באולפנות ובישיבות , והתחינה עם רבנים . היא יעצה למכללות לאמנות , לאמנים ולקבוצה גדולה של סטודנטיות בעלות כישורי כתיבה על אמנות . צפורה עשתה כל שביכולתה לעודד קהילה זו להתבטא , ליצור , לכתוב ולהציג . מקומה לא נפקד משום אירוע תרבותי , מפתיחה של תערוכה לאמן צעיר או מהשקת ספר למשורר חדש . המפגש שלי , כאמן יוצר , עם חוקרת האמנות המוערכת כונן את הבסיס לשותפות רעיונית ולהפריה הדדית ארוכות שנים . החזון שהתגבש בשיחותינו במהלך השנים , הוביל ליוזמות משותפות לעידוד היצירה הפלססית בקרב ציבור זה , וצפורה התמסרה לכך כאילו הייתה מוסד משומן וממומן . ציפי , שפרצה את המסגרות המצומצמות של הציבור שאליו השתייכה והפכה לדמות מקובלת ומוערכת בסצנה האמנותית הישראלית , קבעה סדר יום תרבותי חדש לציבור האמונ , סדר יום שנגדע ב 0 רם עת . אך 0 בעי הוא שתערובת ההשקה של גלריה הלל , 1 7 שאותה הספיקה ללוות , מוקדשת לזכרה . ?

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help