sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

עםסיום המאה : קץ עידן המיצבים והאמנות הישראלית על סף התמוטטות עצבים היה ניסיון לומר משהו על ה"אומללות" ועל הוסר הצדק החברתי אבל כיוון שזה נראה כאילו חוסר הצדק כאן דומה לחוסר הצדק " שם , " התקבלו עבודות אמנות דומות להפליא , שנראו כמו שיכפול והעתק של עבודות שכבר ראינו . הן היו חסרות את האותנג 1 המיוחלת . הן נראו כמו שיחה על צרות של אחרים , ובעיקר נעדר מהן כוחו של הכאב האמיתי . זה כנראה לא עובד להראות צילומים של אתיופים אומללים ושל פלסטינים אומללים ושל חסרי דיור אומללים . פתאום כולם נראים כמו חיקוי עלוב של קוסובו ושל הפליטים מרעידות האדמה באיסטנבול . זה לא נראה אותנטי וקשה לאתר את האמת היצירה . אנחנו מדינה של כובשים שלא מעניקים זכויות יתר לפליטים . אבל ביצירות האמנות הביקורת הזאת לא עוברת , מתקבל אלא סימון של עובדות . לפעמים אפשר לטעות ולחשוב שאנחנו מתהדרים בפליטים משלנו , בעניים משלנו ובמקבצ נדבות משלנו . אולם יש לתת את הדעת על השאלה , כיצד מפיקים הנושאים הללו דבר המתקרב להיות יצירת אמנות , ולא רק סמן של מציאות כואבת . את המציאות הזאת יכול לראות כאן כל אורח שמגיע ^? רץ לשבוע , גם מבלי לבקר במוזיאון בתערוכה אמנות ישראלית . ברגע שיהיו כאן יצירות אמנות שינבעו באמת ובתמים מתוך רגש עמוק ואמיתי , מתוך מחשבה ביקורתית , מתוך כשרון - האמפתיה ובעיקר ההזדהות עם כאבו של האחר , "פרצו גם הן . אז עברו מאה שנים ואנחנו עד"ן לא שם . מה שאבד באמנות המאה העשרים היא האפשרות לבטא עצב וכך מגיעה אל סיומה עונה של עודף מיצבים גרועים בתולדות האמנות הישראלית . "חיר"ה במוזיאון" הוא לא רק שמה של אחת התערוכות החשובות שנעשו בתל-אביב בשנים האחרונות . עכשיו לפחות נדמה שהרבה יותר אנשים מודעים לבעיה האקולוגית ולאתר חיר"ה , גם אלה שזבל אינו בראש מע"ניהם בדרך כלל . והכותרת הזו , באופן מיסטי כמעט , משמשת מטאפורה כה טבעית למצב האמנות המקומית . לאחר מתקפת המיצבים של "ארט פוקוס נדמה שהמילה מ'צבי איבדה ממשמעותה החיובית . לשיא חוסר הבנת המושג הגיעו המיצבים שאוגדו לאחרונה תחת השם הטר אנלה של המיצב' במוזיאון חיפה . גם כמות המיצבים במקומותינו היתה לזרא . נדמה שהמיצב מוצה כאן עד תום , ועכשיו צריך לקחת פסק זמן כדי להתגבר על מנת היתר שהוזרקה ישר לווריד , גרמה לקריסת כל מערכות ההגנה שהיינו מחומשים בהן , ובהכרח הביאה את האמנות הישראלית אל סף התמוטטות עצבים . יש להטיל ספק באמנות הישראלית , שהגיעה למצב שבו היא מחקה כל מה שרואים "שם . " " שם" אינו מקום בלתי-מסומן על פני היקום . זהו מקום שריר וקיים באמנות הבריטית המעולה , ובאמנות המתקיימת בארצות חברית בליון , באיסטנבול , בקוריאה ולאחרונה גם בליברפול , ובל נשכח את הדוקומנטה בקאסל ואת הפרוייקטים הפיסול"ם במינסטר האמנות הבינלאומית כולה הפכה נגישה , אפשרית ומוכרת לאמני ההווה הישראליים , שהם גם מורי הדרך הבכירים בבתי הספר לאמנות . העובדה שכולם מדברים באותה שפה , וכולם רואים את אותם דברים , וכולם יודעים מי הם הכוכבים של העבר הקרוב שרק אתמול בבוקר היה ההווה , ח"בת לעורר בנו אי-נחת מה א 0 !> ר ל עש hy ) \\ גזיליון / העי הדולרים 0 יויו בריווח , ייארגן 2 > וקו 0 י חשבון מתמטי פשוג D' . 1 את הכסף ישירות ל50- אמנים ישראליים . יקבל 30 , 000 דולר . להתחייב לנצל את סכום הכסף הזה על קטלוג או על ספר מיצירותיו . שנתיים יקבלו את הסכום הזה 50 אמנים אחרים . 10 שנים יהיו בספריות ב * רץ ובעולם 250 ספרים של אמנים ישראליים . הזמן שנתחיל להשקיע באמנים עצמם , שהרי הם הם יוצרי האמנות הישראלית . ייבחר לוועדה ? לא שוב אותם שמות ! אוצרים שמשרתים את הממסד עשרים שנה ויותר . אוצרים שנחשדו בעבר בבחירה של חברים ששמרו להם . אמנים שהם גם עיתונאים וגם מבקרי אמנות וגם אוצרים . הוועדה תורכב מעשרה אנשי אמנות נקיי-כפ'ים ואוסונומיים בדעתם , בסעמם ובעיסוקם . / ו \ רי תרום . ובחרו הליגות הם ו * תם / VM x JII V > O / 7 VM

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help