sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

ובתחום העבודה הסוציאלית , עבודה עם ארגונים ועם קבוצות אוכלוסיה חלשות אך מאורגנות , כמו מחוסרי דיור , נכים ושכונות מצוקה . האמנים , בשל נקודת מבטם הביקורתית בדרך כלל כלפי המערכת , נתפשים כבעלי יכולת גישור הדוברים שפה בינלאומית . תכניות לימודים אלה נתפשות כהכשרה מקצועית , והתואר שהן מעניקות אף נדרש במוסדות רבים כתנאי לקבלת עבודה כמרצה אקדמאי . ישנם בתי ספר לאמנות המאפשרים גם לימודי המשך לתואר דוקטור ( למשל באנגליה , ( אולם במרחב דובר הגרמנית ( גרמניה , אוסטריה ושוויץ ) דוקטורים אמנים מתקשים למצוא את מקומם : בתחום האקדמי הם נחשבים אמנים מדי , ובתחום האמנות - אקדמאיים מדי . מי נרשם ללימודי המשך אלו ולאיזו מטרה ? חלק ניכר מן הסטודנטים , למשל ממזרח אירופה ומדרום אמריקה , מבקשים להשתמש בהזדמנות זו כקרש קפיצה למערב אירופה , שבה התקציבים המיועדים לתרבות ולאמנות הנם נדיבים יותר . חלקם מבקשים לרכוש ידע , שיוכלו לקחת עמם בחזרה לארצות המוצא שלהם . בכל מקרה נוצרת במסגרות אלה רשת בינלאומית חדשה של אמנים , אוצרים ופעילים בארגונים שונים , המעדיפה להתעלם מגבולות גיאוגרפיים ותרבותיים , ופועלת לקראת לגיטימציה של האמן כישות , wmnup i אמן המסוגל להציע פתרונות אלטרנטיביים וחדשניים לתפישת החברה את חלקיה . מגמה זו ניכרת בתערוכות הבינלאומיות , הביאנלות , שבהן מבכרים האוצרים התמקדות בנושאים חברתיים על פני התייחסות לארצות המוצא של האמנים , כמו בתערוכה "על גברים ועכברים , " שאצר האמן מאוריציו קטלן בביאנלה האחרונה בברלין . אחת הסיבות לכך היא שכיום צצות ביאנלות בכל רחבי העולם , וכך פוחת הצורך בחשיפת אמנים מארצות שבהן ייצוגם חלש יחסית ויש צורך לגלותם . זאת ועוד , שיוכם הגיאוגרפי או הלאומי של האמנים הופך להיות עניין מורכב ביותר : הפער בין ארץ המוצא לארץ שבה בחרו האמנים לחיות ולבסס את הקריירה שלהם , מעורר תהיות הן לגבי השפעת ארץ המוצא על עמדתם והן לגבי השפעת שוק האמנות הגלובלי על שיוכם הגיאוגרפי / אתני . למעשה , הספק העצמי לגבי ההגמוניה המערבית כמכתיבה הבלעדית של שוק האמנות הפך להיות נושא חשוב בפני עצמו בשיח האמנות . מהו המרחב הציבורי לתפישת האמנות ? כפי שניתן לראות בביאנלות הגדולות , בין מונציה או באיסטנבול , תמיד מוצגות גם עבודות אמנות תלויות אתר ( site-specific ) מחוץ לחללי התצוגה המקובלים . המעבר ממרחב המוזיאון והגלריה - מוסדות בעלי סמכות ועצמאות בקבלת החלטות , לקשר עם מוסדות ציבוריים , שאמנות א 1 ה חלק מהתמחותם , וניהול משא ומתן עם גורמים חיצוניים כמו העירייה , הופכים להיות חלק אינטגרלי מן העשייה האמנותית בעולם שבו האמנות פולשת למרחב הציבורי . בנקודה זו ראוי להבדיל בין אמנות המשתפת פעולה עם הממסד , לבין אמנות רחוב nDDimnn ( street art ) על פעילות מחתרתית ועל פעילות חברתית תגובתית , הסולדת , מיסודה , מאישורים או מהכרה בחופש הביטוי שלה . באתר "מארב" באינטרנט פורסמה הקריאה הבאה : ... " אנו רוצים אמנות מגויסת . אמנות מגויסת לחיים שמתקשרת עם הסביבה . אמנות שהיא הסביבה . אמנות שחומריה הם הרחוב , העיר , האסון , היומיום והשעמום העצום של המלחמה היום . המלחמה של תעודות הזהות , הניירות , האי מיילים והגבולות שמסתירים את הזוועות מעציבו . אמנות שהחתרנות שלה היא בנוכחות שלה , בנגישות שלה , בכך שהיא נוגעת בחיים , חיה בפוליטי , שהיא קורי העכביש של השפה , הריסים שלה " ... פריחת האמנות במרחב הציבורי הולידה לצדה גם אסכולה ביקורתית , והתפתח דיון שכיוון אחד שלו הוא תיאורטי , וכיוון אחר הוא עבודות אמנות בשטח , המתעדות ביקורת עצמית זו , בעיקר תוך שימוש באותם כלים , אך תוך הפניית החצים לעולם האמנות . חלק מהתיאורטיקנים , שביססו את כתביהם על תופעת האמנות במרחב הציבורי , כמו מלקולם מיילס , ( Miles ) מסתייגים כיום מכמה מן המגמות הללו . הגבולות בין אמנות פוליטית , הקוראת תיגר על תופעות סוציו אקונומיות בעידן הקפיטליזם המאוחר , לבין עבודה סוציאלית גרידא , הולכים ומטשטשים . גם תפקידו של האמן כמצביע על תופעות חברתיות מתערבב עם ניצולו העצמי או הממסדי כפעיל בשטח . די בעיון מקרי במטרות המוצהרות של כמה מהקרנות התרבותיות ובאמצעים הכספיים , העומדים כיום לרשות פרויקטים מסוג זה באירופה , כדי להבין שהפוליטיקה גילתה חיל מצב המוכן להפוך לשכיר חרב , בעוד שנדמה לו , שהוא מחליט בעצמו למען מה הוא נלחם . רק מעטים מצליחים לחמוק מבעד לרשת זו של האמנות המגויסת של התקינות הפוליטית , ולשמור על צלם עצמם כאמנים ועל צלם האמנות כאמנות לשמה . ? נעמי תרזה שלמון היא אמנית ואוצרת ישראלית המתגוררת בגרמניה . היא לומדת בתכנית , MFA "אמנות ציבורית ואסטרטגיות אמנותיות חדשות" באוניברסיטת הבאוהאוס בוויימאר , גרמניה . קישורים לבתי ספר באירופה : איטליה : http : // www . iuav . it / English-Ve / Master / index . htm IUVA Visual and Performing Arts , Venice בריטניה : http : // ah . brookes . ac . uk / artandmusic / Oxford Brookes University הולנד : http : // pzwart . wdka . hro . nl / . of the Willem de Kooning Academy Hogeschool , Rotterdam . Piet Zwart Institute Post-graduate Studies and Research Programme אירלנד : http : // www . ncad . ie / faculties / fineart / postgraduate . shtml National College of Art and Design , Dublin , Ireland גרמניה : http : // www . uni-weimar . de / mfa / "Public Art and New Artistic Strategies" ( studies in English ) Bauhaus University Weimar http : // www . kunstimkontext . udk-berlin . de / Institut fur Kunst im Kontext ( studies in German ) Universitat der Kunste Berlin מידע על בתי ספר אחרים ( גם בארה ב : ( http : // www . gradschools . com / listings / Europe / art _ fine _ europe . html

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help