sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בית ספר לאמנות תלוי אתר לארי אברמסון בשנת 1920 חברה קבוצת תלמידים בבית הספר לאמנות של העם בוויטבסק במטרה לשנות את העולם ברוח רעיונות הסופרמאטיזם . חודשים ספורים לאחר שייסד את בית הספר המהפכני לאמנות כבר נחשב מארק שאגאל כפאסה בעיני תלמידיו , וקאזימיר מאלביץ' היה למשיחם החדש . הם כינו את עצמם בשם "אונוביס" - ( UNOVIS ) " מאשרי האמנות החדשה , " ענדו על דש מעיליהם את הריבוע השחור של מאלביץ ; ויצאו להפיץ ברבים את הבשורה : " לקראת ציבור חזותי מאוחד ! ... הבה נישא את הפלת העולם הישן של האמנויות כאות על כפות ידינו ! ... אנו העליונות של החדש ... אנו צעירים ונקיים , דרכנו תתפתח האמנות החדשה ... איננו חפצים להידמות לאבותינו , ואנו מגרדים את דמותם מעל פנינו . ... בהווה אנו פזורים בינות לסדנאות לימוד מפולגות ומובדלות . אנו מפוצלים לתאים נפרדים , ועושים אמנות בגפנו ... עלינו להיאסף יחדיו כסופת הוריקן עזה כדי להשמיד את הישן וליצור את החדש ... הבה נקים צבא אוניברסלי למען יצירתיות חדשה באמנויות . ... חברים , השילו מעליכם את דעותיכם הקדומות , פתחו את שערי סדנאותיכם , ובואו ניצור ציבור מאוחד למען משימתנו המשותפת ... חברים , הניפו את דגלי 'אונוביס ; אלה ישמשו כתמרורים ראשונים בישימון שבו נברא את העולם החדש " . כיום , שמונים שנה מאוחר יותר , אין דבר רחוק יותר מן המציאות מאשר הלהט האוטופי של חברי "אונוביס . " אולם חרף כישלונם ההרואי "לברוא את העולם החדש" ( למעשה , תוך שנים ספורות הם גונו כפורמליסטים בורגניים ורוסקו יחד עם כל האוונגרד הרוסי , ( תלמידי אמנות אידיאליסטיים אלה הצליחו לשנות מן הקצה אל הקצה לפחות מוסד חברתי אחד שהיה מרכזי בחייהם , כמו בחייהם של דורות של אמנים שבאו אחריהם - את בית הספר לאמנות . האקדמיה הישנה לאמנות , מגינת המורשת ומשמרת הסדר המקצועי , החברתי והלאומי , חלפה לבלי שוב . במקומה הופיע בתחילת המאה העשרים בית הספר המודרני לאמנות , מוסד שמאס בכל מה שהדיף ריח של מסורת , וביקש להיות מעבדה ניסיונית לחדשנות וליצירתיות . במאמר שכתב על מצב החינוך לאמנות בעידן הפוסט מודרני , מדגים טיירי דה דוב כיצד העיקרון האקדמי , שהתבסס על השילוש כישרון מלאכה חיקוי , הומר בעיקרון האוונגרדי ( שאותו הוא מכנה " דגם הבאוהאוס , ( " שהתבסס על שילוש אלטרנטיבי : יצירתיות מדיום המצאה . אולם דה דוב ממשיך ומאיר מציאות מגורידה המוכרת בוודאי היטב לכל מי שמלמד כיום בבתי ספר לאמנות : " על שני הדגמים אבד כבר הכלח . הדגם האקדמי נכנס למשבר עמוק למן הרגע שבו הוכיח כי הוא ראוי לתואר הגנאי ' אקדמיזם .. ; דגם הבאוהאוס אף הוא נכנס למשבר פתוח . תופעה זו מאוחרת יותר , אך היא , TWIU T \ PH דומני שראשיתה בשנות ה . 60 גם תופעה זו הולכת יד ביד עם אמנות התקופה , תקופה שבה חווה המודרניזם משבר אמון עמוק . כך נוצר עתה המצב הדרמטי , שבו מלמדים על פי הנחות יסוד שכבר אין מאמינים בהן " . ככל שדעך הלהט האוונגרדי ואבדה האמונה באידיאולוגיות המודרניסטיות , כך הפכו בהדרגה בתי הספר לאמנות למעין מתים מהלכים , גופים מוסדיים חסרי נשמה , המניעים את גלגליה של מערכת החינוך בכוח האינרציה בלבד . תועלתנות צינית ונוחות דקדנטית ממשיכות להפעיל את פס הייצור המכני הזה אך רק כדי להנציח צל חיוור של למידה , של ידע או של יצירתיות בעלי משמעות . למעשה , החינוך לאמנות עבר תהליך של הפשטה , תהליך שבו הפך לסימן ריק , לעוד קונבנציה שיש לפרק , לצטט ולנכס עד זרא . הניסוי המודרניסטי הצליח , אך החולה גוסס . אמנם "גירדנו את דמותם של אבותינו מעל פנינו , " אך לא מצאנו דבר תחתיהם . במקום אותו "ציבור חזותי מאוחד , " שחברי "אונוביס" חזו בדמיונם המהפכני , אנחנו נידונים לפעול בשוק גלובלי אדיש ואחיד . "האמנות החדשה" הוטלה זה מכבר גם היא אל ערימת הזבל , לצדו של "העולם הישן של האמנויות , " והריק שנותר מאחור , מועצם על ידי האשליה המתעתעת של וירטואליות טוטאלית . הפשטנו את עצמנו אל תהום הנשייה . כמובן , אין לנו חפץ בשיבה נוסטלגית ומניפולטיבית אל אף לא אחת מהפרדיגמות הטהרניות האבודות , תהא היא אקדמית , מודרניסטית או לאומית . מה שעשוי להועיל לנו הוא מה שאכנה כאן בשם "בית ספר לאמנות תלוי אתר , " ארגון המכיר נכוחה באתגרים העכשוויים העומדים בפני האמנות והחינוך לאמנות , מייצג אותם במבנה שלו , הופך אותם לנושא התכנית שלו , והחשוב מכול - ממקם אותם בזמן ספציפי ובמקום ספציפי . ההיסטוריה אינה "רעש" רקע שיש להתעלם ממנו בשאיפה לצורה טהורה או למעמד מקצועי ; ההיסטוריה היא ההקשר המהותי שבלעדיו אין כלל אמנות . כדי להיות אוניברסלית על האמנות להיות מעוגנת בפרטיקולארי . שאלות תיאורטיות וצורניות צריכות להישאל בהקשר למצבים תרבותיים , חברתיים ואישיים אמיתיים . על בית הספר לאמנות תלוי האתר להיות מכליל ; במקום

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help