sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

שטחה , וזה יכלול גם מבנה המוקדש למחקר ולחינוך , ובו מגוון רחב עוד יותר של תוכניות לקהילות מצוקה ולבתי ספר . אך כיצד כל זה נוגע לאמנות הבריטית ? רבים מתחילים לתהות מדוע לא הגיחו אל הזירה קולות חדשים ומשמעותיים מאז הופעתם של האמנים המזוהים עם סאציי . האם ייתכן כי תשומת לב רבה מדי מוקדשת לערכה ^ ipnn והחברתי של האמנות , ולאו דווקא לאמנות עצמה ? יותר מכך , הציפיות המוגזמות מכוחה של האמנות לחולל שינויים חברתיים , מעוותות את משמעותה של האמנות במרחב הציבורי . בבריטניה , כמו במדינות אחרות באירופה , המרחב הציבורי הפך לזירה של חיכוכים בין אוכלוסיות שונות שאינן מצליחות למצוא זהות משותפת . קהילות רבות אינן רואות את עצמן כחלק מהקולקטיב האזרחי , ולכן נשארות כלואות בשולי השיח הציבורי , והופכות לחממה של טינה ושל כעס כלפי הממסד . זהו הרקע להנחה שהאמנות יכולה להחליף את המכנה המשותף האזרחי , ומכאן הציפייה מן הגלריות להתגייס למאמץ לגישור פערים חברתיים ופוליטיים וליצור חוויה חינוכית שווה לכל נפש . "המסר הוא שהאמנות אינה צריכה לרומם אותנו,- היא מנמיכה את עצמה למכנה המשותף הנמוך ביותר , " כותב מבקר האמנות הבריטי , מתיו קולינס nunnn" ( Collins ) הפכה לטיפשית , במה למבוכה ולאכזבה , במקום להיות במה להשראה ולערכים נשגבים,- תהליך של הסברים פרימיטיביים במסווה של חקירה רציונלית,- שילוב של אנרגיה מנטלית נמוכה ושל אדישות ויזואלית " . ואמנם , השפעתו של הדגש הפדגוגי ניכרת בכל ביקור במוזיאון או בגלריה ציבורית . לעתים נדמה שהמבקרים טרודים בעלונים , בחוברות ההדרכה ובלוחות הקיר המצביעים על הקשרים היסטוריים ועל תנועות אמנותיות , יותר מאשר בעבודות האמנות עצמן . נראה כי המפגש עם עבודת האמנות , אותו מפגש ייחודי שאינו ניתן להסבר , הנושא עמו גם את הסיכון שאולי לא נבין , שהפער לא יגושר , שאיכשהו נישאר בחוץ ; נדחק לשוליים , וכמעט נעלם בתוך רגעי הדממה השתולים בין ההסברים המוקלטים באוזניות . אך הרי דווקא המפגש הזה , ולא 1 u > DPKn ^ Djm rp * T של האמנות על פי ממשלת הלייבור , הוא המציע את ערכה החינוכי האמיתי של האמנות : דרישתה חסרת הפשרות לחשיבה עצמאית , למאמץ , לעמידה באומץ מול הבלתי מובן והלא ידוע , מול ההכרה שלעתים אין , ולא יהיה , מכנה משותף . כל מדיניות ממשלתית , חיובית ככל שתהיה מבחינת מטרותיה החברתיות או הפוליטיות , המביאה להיעלמותן של מפגש זה , אינה מתקבלת על הדעת . ? עדי דרוו י אברהם היא עוזרת עורר המגזין The Liberal © The National Gallery , London Photos : Andrew Brackenbury

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help