sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

סימפוזיון בנושא שוק החינוך הגבוה לאמנות מ- MFA ל ; WBA- ובחזרה מנחם גולדנברג " השנה ה " 5 בקלישר הוא שמה של תכנית המשך לאמנים צעירים , המתקיימת זה ארבע שנים מטעם המכללה להוראת הטכנולוגיה בתל אביב . במהותה מבקשת התכנית להוות מעין שנת מעבר , שנה נוספת של עבודה בסטודיו , בשילוב הנחיה , סדנה רעיונית ופגישות עם אמנים ועם "בעלי תפקידים" בעולם האמנות , שנה שבה מלווים האמנים הצעירים בצעדיהם הראשונים לאחר סיום לימודיהם ולקראת כניסתם לשוק האמנות . במהלך ארבע השנים האחרונות התמודדנו עם שאלות רבות באשר לאופי התכנית , תכניה , מטרותיה ונחיצותה . לא היינו יחידים . במקביל לנו ואחרינו החלו לצוץ תכניות המשך למיניהן : החל מתכניות אקדמאיות ממוסדות , המעניקות תואר שני וכלה בלימודי חוץ' בלתי מחייבים . במובן זה נדרשנו גם למחשבות מעשיות של הגדרה עצמית ביחס לשוק החינוך הגבוה לאמנות , ביחס למיתוגה של התכנית , ייחודה ותחלופה שהיא מציעה . כעת הגיע זמן לרפלקסיה מקיפה יותר . כעשור בלבד לאחר שטבע גדעון עפרת את המושג "אמן n / BA נדמה שיש צורך בהגדרות חדשות לגמרי לשם הרהור במצבם של האמנים החדשים , בהכשרתם ובאופיין של תכניות ההמשך ללימודי אמנות : עד כמה תכניות אלה צריכות לאמץ מודלים של אימון ?( coaching ) והאם n MFA אינו אלא MBA ( תואר שני במנהל עסקים ?( - במה כרוכה הכשרת אמנים ? בהיעדר עולם מקצועי מוגדר הכרוך בהסמכה ( כמו עולם הרפואה או עולם המשפטים , ( לאן משגרות תכניות ההמשך את האמנים ? וכיצד ? ומנגד , במציאות חיינו הצרכנית , עד כמה האמן הוא איש עסקים / איש מכירות , ועד כמה צריכה הכשרתו להיות כרוכה במעמד מעין זה ? - מה קורה לאחר 6-4 שנות לימוד ( והשקעה כלכלית של כ 100 , 000 ש"ח ?( האם האמן הופך לאיש מקצוע ? ( אחת ההבחנות המעניינות בין בעל מקצוע לבין אמן נוגעת בתואר עצמו . בעלי מקצוע מקבלים את שמם מתוקף הכשרתם , והוא ניתן להם מעכשיו ועד בכלל - עורך דין הוא עורך דין משום שלמד ארבע שנים ועבר הסמכה ; הוא יישאר עורך דין בהשכלתו ; גם אם לא יעסוק בכך . אמן , להבדיל , מקבל אישור להיותו אמן תמיד רק בדיעבד , ויכול לאבד את תוארו' זה ברגע שיפסיק לעמד . ( - האם אין לראות בתכניות ההמשך מהלך השתלטות נוסף של הממסד האקדמי על עולם האמנות ? האם יש לראות בכך סכנה או שמא אלו הן עתות הזמן ? - האם שפע התכניות מעיד על צורך ממשי ? ואם כן , על איזה צורך בדיוק הן עונות : קניית זמן ? ריפוי בעיסוק ? הזדמנות שנייה ? מקום עבודה נוסף לאמנים ? - האם אין בתכניות ההמשך ייצור של דרישות קבלה למועדון האמנות האקסקלוסיבי , שמטרתו לסנן וליצור היררכיות בעולם האמנות ? האם הן מקדמות מכירה ? האם תכניות ההמשך אינן בעצם שותפות להפיכת האמנות ל"עולם" ( ובהמשך ל"שוק ?( " - האם תכניות ההמשך הן מעין 'גיור רפורמי' לקראת כניסה לעולם האמנות , להפיכה לאמן ? הסימפוזיון יתקיים ביום שישי , , 2 . 2 . 07 בין השעות , 15 : 00-11 : 00 במוזיאון לאמנות ישראלית , רמת גן . מנחה : מנחם גולדנברג משתתפים ( רשימה חלקית : ( גדעון עפרת , עדי אפעל , חיים דעואל לוסקי , רחל סוקמן כחוויה , . ( 1 הדבר היחיד שיש להוסיף לכישרון זה הוא לימוד טכני . אולם בעוד יכולת ראייה עשירה ומלאת תובנות קיימת בפוטנציה אצל כולנו , יש להיזהר שלא לקפד אותה , חינוך ממסדי הוא , לעתים קרובות , בעוכריה של יכולת עדינה זו , שכן הצורך להעניק תעודות מחייב שיטה זהה של בחינה : כימות הישגי התלמידים והתייחסות אל ההישגים כבני השוואה . חזון המידה המשותפת של אפלטון מטרפד את צמיחתם של אמנים טובים גם ללא הוראה מפורשת לגרשם מהמדינה . לפי עמדתו של דיואי , הכוונה חינוכית לתוצאות צפויות מראש - שהן אלה שניתן למדוד ולהשוות - מובילה , למעשה , את התלמידים לתהליכים מחשבתיים ירודים של שגרה . במצב כזה הם מתפקדים כמו טייס אוטומטי , מזהים במקום לתפוש , מתנסים במקום לחוות . הכוונה מעין זו מדלדלת את הכישרון הטבעי שלהם להארות עשירות , דלדול המתבטא , למשל , במהלכו של סיור מודרך במוזיאון , כפי שדיואי מתארו : קבוצת המבקרים עוקבת אחר המדריך המתקדם במהירות , ונעצרת פה ושם להבחין במאפיין בולט של יצירות אחדות . המחיר שמשלמים המבקרים בעבור ההסבר , הוא אובדן של התייחסות חווייתית ישירה ליצירה . ההתבוננות ביצירת האמנות הופכת למבחן בזיהוי מאפיינים . האם אפשר ללמד אמנות מבלי ליפול בפח המדריך במוזיאון ? שיטתו של דיואי נוחה להדיוטות הגורסים ש"לא צריך לדעת כלום על אמנות , כי מר . שחשוב זה מה שמוצא חן בעיניי . " דיואי מייתר לכאורה את הלימודים העיוניים . אולם , למעשה , אף הוא סבור כי יצירה מתוך דחף פנימי ( וכן הבנת יצירה רק על פי משיכה פנימית ) אינה אמנותית , משום שחסר בה תכנון , ומצד הקהל חסרה הבנת התכנון . מלאכתו של בית הספר לאמנות , אם כך , היא שמירה על איזון חמקמק בין הקניית ידע לבין טיפוחה של יכולת החוויה האישית של התלמידים , הן בביטוייה ביצירתם והן ביכולתם ליהנות מיצירות אמנות . ? אפלטון , המדינה" ספרים ב , י " ;/ המשתה , " "פיידרוס , " "איאוך , כל כתבי אפלטון , תרגום : יוסף גי ליבס ( ירושלים : שוקן , תשכ"ז . ( עמנואל קאנט , ביקורת כוח השיפוט , [ 1790 ] תרגום : שמואל הוגו ברגמן ונתן רוטנשטרייך ( ירושלים : מוסד ביאליק , . ( 1984 John Dewey , Artas Experience [ 1934 ] ( New York : Penguin , 1980 ) . ד"ר דורית ברחנא לורנד כתבה את עבודת הדוקטורט שלה על תורת האמנות של עמנואל קאנט באוקספורד . היא מלמדת פילוסופיה באוניברסיטת חיפה ובמדרשה לאמנות במכללת בית ברל .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help