sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

המוזה , החוויה ולימודי האמנות במבט פילוסופי אפלג 1 ון , עמנואל קאנג 1 וגון דיואי על התועלת ועל הנזק שבלימודי האמנות דורית ברחנא לורנד בקרב הפילוסופים , כמו בקרב הצימר כולו , רווחת העמדה שלפיה אמנם אפשר ללמד טכניקות המשמשות אמנים , וראוי ללמד גם היבטים עיוניים של האמנות , אולם אין בכוחם של לימודים אלו להביא אדם להפוך להיות אמן . הכישרון האמנותי הוא מולד , ורק מעטים ניחנו בו ; שאר האנשים יכולים רק ליהנות מפרי ידיהם של המוכשרים . ברשימה זו אציג שלושה מהפילוסופים המוכרים יותר שעסקו באמנות . שניים מהם , אפלטון ועמנואל קאנט , שותפים לעמדה שהצגתי ( אף שהם גוזרים ממנה מסקנות שונות , ( ואילו השלישי , גון דיואי , גורס כי לא זו בלבד שהכישרון האמנותי טבוע בכל בני האדם , אלא שבאמצעות תהליך oipn ראוי אף ניתן לפתחו . אפלטון ( אתונה , 348-427 לפנה"ס ) אמנם עסק בעיקר בשירה , במשמעותה הרחבה כאמנות של מילים , בכלל זה פרוזה ומחזאות , אולם את עיקרי עמדתו ניתן להחיל , לדבריו ( ב " פוליטיאה " ו 1 למשל , ( גם על האמנויות הפלסטיות . על פי העמדה שהוא מציג בדיאלוג איאון , " האמן אינו פועל מכוח מומחיות . זאת , בראש ובראשונה , משום שהוא עוסק בדברים שאינו מתמצא בהם : צייר יכול לצייר סצנת קרב , אך אין פירוש הדבר שהוא יודע להילחם . בנוסף לכך , אין האמן בקי במידה שווה בכל תחומי עיסוקו : הוא יכול להצטיין בסגנון מסוים , ולשעמם בסגנון אחר . יחד עם זאת , ברור שלאמן יש יכולת מיוחדת , העולה על זו של שאר האנשים , ואם אין זו מומחיות , הרי יכולת זו מוכרחה להיות מתת אלוה ( מוזה ) או מעין שיגעון . אפלטון אינו מציע אפשרות שלישית המקובלת כיום : כושר דמיון מפותח . ניתן אולי לייחס זאת לשאיפתו של אפלטון , כפילוסוף , לבסס את מעמדו העליון של השכל על חשבון כשרים אנושיים אחרים , כמו כושר הדמיון . לפי עמדתו הכללית של אפלטון , כל כושר שאינו ניתן לכימות ולהשוואה , כלומר שאין לו מדדים מופשטים כלליים , אינו ראוי , והוא שייך לכוחות הנחותים של הנפש - התשוקות והרגשות שמקורם גופני . לא סביר היה בעיניו , אולי , כי כושר בלתי רציונלי , כמו הדמיון , יהיה כה פורה . עם זאת , כיוון שהאמן אינו יכול להיחשב למומחה , אי אפשר לייחס את כישרונו לשכל , ליכולת רציונלית ללמוד ולהכיר . על כן , האפשרות היחידה היא מתת אלוה או שיגעון , כעין דיבוק האוחז באמן וממגנט אליו בכוח בלתי נראה את כל הנהנים מאמנותו . מתת אלוה אי אפשר להעניק , ושיגעון אי אפשר ללמד , ועל כן אין טעם בשאלה , כיצד נכון ללמד אדם להיות אמן . יתרה מזאת , אפלטון סבור כי רק את האמן הבינוני , זה שמתת האלוהים שלו מועטה יחסית או ששיגעונו פחות , ניתן לטון באמצעות הוראה מגמה ליצירת אמנות המועילה למדינה , ואילו אמנים טובים באמת אינם מסוגלים להיעתר לדרישות חיצוניות , כיוון שהכוח הפנימי המפעיל אותם ( מוזה או שיגעון ) הנו כה חזק , עד כי אינם יכולים להתנגד לו . לכן , טוב תעשה המדינה אם תגרש מתחומה אמנים כאלה , אמנים טובים באמת . מעמדתו של אפלטון עולה , כי בפני בתי הספר לאמנות עומדת בחירה בין שתי אפשרויות מרמה : מרמה ביחס לאמנות , בכך שיפתחו את שעריהם לאמנים בינוניים וילמדו אותם לפעול בהתאם לצרכי המדינה , או מרמה ביחס לתלמידיהם , בכך שיתיימרו ללמדם להפוך להיות אמנים טובים . הפילוסוף הגרמני עמנואל קאנג ( 1804-1724 ) 1 נחשב לממשיכו של אפלטון מבחינות רבות , אולם עמדתו ביחס לאמנות שונה . תורתו של קאנט מבקשת להיות ניטרלית יותר ; בניגוד לאפלטון , שמסקנותיו התיאורטיות משקפות , במידה רבה , את מה שנראה לו ראוי וכדאי , קאנט מציג את ניתוחיו הפילוסופיים כתלויים לא במה שצריך להיות , אלא רק במה שקיים . קאנט גם אינו עוסק בתפקידו של האמן מבחינה פוליטית , אלא בוחן את סוג ההנאה שאמנותו מסבה לנו . אנו נהנים מאמנות משום שהיא מציגה לנו דברים מוכרים באור חדש , וגורמת לנו לראותם כייחודיים וכחסרי תחליף . בעצם כך אנו נהנים מהיכולת שלנו להתבונן גרידא , ללא מטרה שמעבר להתבוננות . זוהי הנאה אסתטית שיסודה בהתענגות שלנו מיכולתנו להבין את העולם . מי שמסוגל לגרום לנו להנאה אסתטית , ניחן בכישרון ליצור עבורנו דימויים חדשים . כישרון זה הוא ברובו מולד , אולם ישנו גם חלק נרכש . כדי שהיצירה תהיה נגישה , עליה להשתמש בשפה מוכרת לנו . על כן על האמנים להכיר את תולדות האמנות של תחומם . כדי להיות מסוגלים לדייק ביצירת הדימוי , עליהם לשלוט היטב בטכניקה , וגם זה עניין גלמד . נראה שכיום רוב בתי הספר לאמנות מאמצים את גישתו של קאנט מבחינה ם הם מאפשרים לימוד של טכניקה ושל תולדות האמנות , מבלי להתיימר להציע לימוד של יצירת דימויים . היעדר יומרה זה אינו מובן מאליו . בתקופת הרנסנס , למשל , נראה היה כי שוליית האמן צריך ויכול ללמוד לא רק טכניקה והיסטוריה , אלא גם בחירת דימויים . כך ממליץ התיאורטיקן אלברטי לקוראיו הציירים לבחור דמויות בגילאים שונים , להציבן באופן מסוים בקומפוזיציה , ואף מסביר כיצד לכוון אותן כלפי הצופה . בניגוד לאפלטון ולקאנט , הפילוסוף האמריקני , גיון דיואי , ( 1952-1859 ) סבור כי הכישרון האמנותי אינו מיוחד כל כך . אף שגם דיואי סבור כי זהו כישרון מולד , הרי לתפישתו יש להיזהר שלא לרמוס כישרון זה , ולאו דווקא לשקוד על פיתוחו . בדומה לקאנט , גם דיואי סבור כי יש קשר בין יכולת החשיבה הכללית שלנו לבין יכולתנו ליהנות מאמנות . ההנאה האסתטית היא , ביסודה , אותה הנאה שאנו חשים ברגעי חיים שבהם יש לנו הארה כלשהי : רגעים שבהם נדמה שהבנו דבר מה חדש ומרגש . לא זו בלבד שאין סתירה בין ההיבט השכלי של ההארה לבין ההיבט הרגשי ( כפי שגרס אפלטון , ( אלא הם משולבים לבלי הפרד . חוויות כאלה הופכות למעין פסגות הרים בניסיון החיים ש ^ ו : כשאנו מביטים לאחור על חיינו , אנו רואים אותן , שבים להתבונן בהן , מבינים אותן בכל פעם באור שונה , וחווים אותן שוב ושוב מחדש . אלה הם הרגעים המכוננים המעניקים טעם לחיינו . אמנות טובה באמת מספקת לנו הנאה מעין זו . הכישרון ליצור אמנות כזו טמון בכולנו . "משום שהחוויה היא מימוש האורגניזם במאבקיו והישגיו בעולם הדברים , היא האמנות בראשיתה" ( דיואי , אמנות

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help