sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ידיעת הצפוי לו . השלב האחרון ביחסי אם וילד באמנות הנוצרית מגולם בפייטה , מריה המבכה את בנה המת לאחר שהורד מן הצלב . מוטיבים אלה והמיתוסים הקלאסיים של קורבן וסבל , ובראשם עקדת יצחק ( שעל פי הנצרות הייתה פךה פיגורציה לצליבת ישו , ( מעניקים משמעות אוניברסלית לנושאים המעסיקים את קדישמן , אשר צמחו , למעשה , בהקשר אישי וישראלי : מלחמת לבנון , גיוס בנו לצבא ומות אמו הם , לדבריו , הגורמים שהשפיעו עליו בשנות השמונים בפיתוח נושא העקדה והקורבן . התפתחות נושא הלידה מתוך נושאי המוות נשארה , עם זאת , בלתי ברורה . בהקשר זה מעניין להזכיר כמה מעבודותיה של אביבה אורי . בשנות השמונים הרבתה אורי לעסוק בתיאורים של קטסטרופה ושל חורבן , ובחלק מהם בולטים הדימויים הפיגורטיביים ( אנשים מתים ) בצד הדימויים המופשטים המאפיינים את מרבית עבודותיה . ברישום משנת 1988 מופיעה דמות תינוק , שטב על גבי שבכה או סורג , לצדו תיבה שחורה הנראית כקבר . בפינה הימנית התחתונה רשמה הציירת את המילה 'לידה ; ואף ניקדה אותה והכניסה אותה למסגרת , כדי שתהיה ברורה . ברישום אחר מאותה שנה כתובה המלה לידה ' על ארגז הקבר השחור , כשמעליו / מאחוריו פני דמות ( דיוקן עצמי (? מאחורי סורגים . קשה לדעת אם עיסוקם של שני האמנים באותו נושא ובאותו זמן הוא רק צירוף מקרים , פרי השראה הדדית , או ביטוי משותף לרוח הזמן , מה גם שאצל שניהם מוצג הקשר הישיר בין לידה למוות . עם זאת , ההתייחסות לנושא הלידה אצל אמן ואצל אמנית מזמינה פרשנויות שונות , מטבע הדברים . אצל אמניות הטיפול בעניין זה משקף , לעתים קרובות , חוויה אישית . את תיאור הלידה על ידי גבר , ובעיקר מתוך הקשר ההדוק למוות , ניתן לייחס , אולי , לחוויית היתמות , להינתקות הסופית , המוחלטת , הטראומטית של הבן מן האם , כמו בלידה עצמה , בכאב . עם או בלי הפרשנויות האישיות , הרציפות שיוצר קדישמן בין הלידה לבין הקורבן והמוות מציגה תמונה טרגית של חיים , שהצרחה בראשיתם ובסופם מאפילה על הכול . עם זאת , קדישמן אינו כופה משמעות זו על הצופה , הפסלים עצמם מאופקים , פשוטים ואינם חושפים מיד את הגורל העגום שעמו מתמודד קדישמן ביצירתו בשנים האחרונות . ? * המאמר ( בקיצורים אחדים ) פורסם לראשונה במוסף משאי של העיתון דבר , 25 בדצמבר , 1992 עמי . 26 תודה לארכיון רמי כהן . , rrrpu שנות ה , 80 ברזל Sacrifice , 1980 s , iron אמהות , שנות ה , 80 ברזל Motherhood , 1980 s , iron לירה , שנות ה , 80 ברזל Birth , 1980 s , iron

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help