sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הלידה כקורבן ו \ ל תערוכה ש 7 י מנשה קדישמן שהתקיימה בלונדון בשנת * 1992 דליה מנור חובבי אמנות זריזים יכלו להספיק להתרשם מעדר הכבשים ( אמנם ארבעה ראשים בלבד ) שחנה במשך ימים אחדים בלב אזור העסקים , החנויות והגלריות היוקרתיות של לונדון . באחד מחדרי הגלריה המסוגננת והמעוצבת של אנלי גיודה עמדו הכבשים בגבורה מול עדר הצלמים והעיתונאים שתקף מעבר לגדר , וכל זאת בשליחות האמנות . הכבשים היו חלק מתערוכתו החדשה של מנשה קדישמן . לבד מתפקידן הלא מוצהר לעורר קצת רעש בפתיחת התערוכה " ) מה רע בלמשוך תשומת לב , " ? השיב קדישמן בהיתממות לשאלת אחד העיתונאים , ( נועדו הכבשים , לדבריו , להראות לאנגלים כיצד השתנתה אמנותו לאחר שעזב את לונדון . נראה כי הרצון 'להראות להם ; הוא מורכב מעט יותר . בלונדון של שנות השישים היה קדישמן אחד ממוליכי הבשורה של הפיסול האנגלי מבית מדרשו של אנתוני קארו ( שאצלו למד , ( וכאן התפתח הפיסול המינימליסטי והמושגי שלו . בלונדון הוא הציג את תערוכת היחיד הראשונה שלו , ובה התחתן ( והתגרש ) ונולדו ילדיו . אבל בלונדון של אותן שנים הכניסה לאמנים זרים לא הייתה קלה , ובסופו של דבר , פריצת הדרך שלו לזירה הבינלאומית התרחשה במקומות אחרים . עשרים שנר . לאחר שעזב את העיר , קדישמן חוזר אליה , ולא איש כמותו יעשה זאת בצנעה . אבל לכבשים יש , כמובן , גם משמעות אחרת . זוהי תזכורת , או ציטטה קטנה , למה שהייתה נקודת מפנה בדרכו האמנותית : הבלנאלה בוונציה , - 1978 עדר כבשים שקדישמן רעה והראה כמיצג מתמשך . בהקשר של האמנות המושגית והסביבתית הוא הציג אז את הטבע כאמנות , ואת האמן כחלק מיצירתו . הכבשים , שהיו גם חלק מהביוגרפיה של קדישמן , לשעבר רועה בקיבוץ , היוו פתח לכיוון אמנותי חדש - חזרה לפיגורטיבי ולנרטיבי . קדישמן החל לצייר כבשים , נושא שבמהלך שנות השמונים התפתח לעקדת יצחק' ולמיתוסים נוספים של קורבן ושל סבל . מאז שנת 1988 עוסק קדישמן ai npiPDJUJPNa בנושא הלידה , והוא שעמד במרכז תערוכת פסלים קטנים שהציג במוזיאון ישראל בשנת . 1990 ללא הכבשים , התערוכה בגלריה אנלי גיודה נראית חמורה ואף קודרת . בכניסה לתערוכה ניצב פסל גדול , לידה , שנוכחותו משתלטת על האולם המרכזי של הגלריה . כמו בפסליו הקטנים בנושא זה , הלידה מוצגת כאירוע כואב , שבו האם מתפתלת ומתעוותת , ואילו התינוק נופל בבעתה כלפי מטה . הטכניקה של חיתוך הדימוי מתוך לוח ברזל עבה , האופיינית לכל פסליו של קדישמן בשנים האחרונות , יוצרת פיסול דו ממדי , חזיתי , מעין רישום או צללית , ונראה שהאמן מתרכז בהצבת דימוי במרחב יותר מאשר בבעיות פיסוליות קלאסיות . למעשה , יצירת דימוי חזיתי בעל קווי מתאר ברורים , שהחלל חודר דרכו , מאפיינת את עבודתו מראשיתה - הן בפסלים משנות השישים והן בעבודות הסביבתיות של שנות השבעים . בעבר היו הדימויים מופשטים גיאומטריים , מסוגננים מן הטבע ( עצים , ( והדגש היה על החומר , על הצבע , על פרופורציות ועל מתח צורני ופיסיקלי . בעבודות הנוכחיות תפקיד החומר הוא , בראש ובראשונה , לשאת את הדימוי , להעביר לקנה מידה גדול את רעד היד שרשמה את קווי המתאר , למסור באופן ישיר ומיידי את ההבעה , את המטאפורה , את המיתוס . המתכת התעשייתית - מיסודות הפיסול המודרניסטי - מאבדת 1 מחשיבותה , ואף הופכת לדקע לדימוי חלול , הקרוע בתוך לוח ברזל הנשען על הקיר . כמו צללית לבנה או נגטיב או מגזרת נייר . " הייתי רוצה להרגיש כמוכן , האמהות ... הייתי רוצה להיות אימא ... הייתי רוצה לצעוק לידה - " ... זו הכותרת שנתן קדישמן לרישום שנוצר בתקופת פסלי הלידה הקטנים ( ומופיע בקטלוג התערוכה במוזיאון ישראל , . ( 1990 השאיפה "להיות אימא" עשויה , אולי , להסביר את משיכתו של האמן ( הגבר ) לנושא הלידה , נושא המגלם את היצירה המושלמת . אלא שהרישום המדובר אינו מתאר לידה , כי אם דמות הכורעת על ברכיה , ידיה פשוטות לצדדים , ולפניה שני קברים שחורים . מאחוריה אובייקט , ספק מזבח , ספק מצבה , ועליו רישום ראש , בדומה לראש הקורבן בפסלי עקדת יצחק שיצר קדישמן שנים אחדות קודם לכן . ראש כזה , מופיע באחד מפסליו החדשים , זיכרון , מונח על הרצפה בתוך פתח החתוך מלוח ברזל , ומעליו לוח דמוי מכסה או מצבת קבר . נושא הלידה קשור , אם כן , אצל קדישמן במוות ובקורבן , יותר מאשר בחדוות היצירה . ברישום משנת 988 ו , לידה ועקדה , ובציור מ , 1989 לידה וקורבן , ממחיש קדישמן את הקרבה , אם לא את הרציפות הברורה , בין האירועים . גם בתערוכה הנוכחית מוצגים נושאים אלה בסמיכות ומתוך תפישת הזיקה ביניהם.- שני פסלים בנושא הלידה , אחד בנושא הפייטה - האם האוחזת בזרועותיה את בנה המת , ואחר כך במה שנותר - הקבר , הזיכרון . רישומים ופסלים קטנים מן השנים האחרונות , המוצגים בחדרים הסמוכים , מעבים את משמעות הנושא ואת משקלו בעבודת האמן . הזיקה הישירה בין הלידה לבין מות הקורבן מוכרת בתולדות האמנות המערבית . באמנות הנוצרית של ימי הביניים מתוארת הולדת ישו , לעתים קרובות , כך שהתינוק המחותל בעריסה נראה כאילו הוא עטוף בתכריכים ומונח על מזבח . התפישה שישו נולד כדי להיות קורבן מומחשת במוטיב זה , ואף נרמזת בתיאורים רבים של מריה המחזיקה בזרועותיה את ישו הילד , כשעל פניה משוכה הבעה של

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help