sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

להיות אמן , ובבוא היום , חרף הכשרתו כפסל , לא יירתע מלגעת בצבעים ולצבוע , תחילה את גב הכבשים , ומאוחר יותר - כל חומר שייקרה בדרכו . לפני שתים עשרה שנים , בשנת , 1994 כשייסדתי את ה " משרד בתל אביב , " היה קדישמן בין המבקרים הראשונים , וכבר אז הביע את רצונו להציג כמה מעבודותיו במקום שהיה קטן בהרבה מכפי שהוא היום . לפעמים נדרשות שתים עשרה שנים כדי להחליט . הרטרוספקטיבה של קדישמן במוזיאון תל אביב לאמנות עוררה בי רצון לראות שוב את המחסן שלו , שבו ביקרתי לפני יותר משתים עשרה שנים . בשנת 1993 הזמנתי את קדישמן להשתתף בתערוכה קבוצתית , "לגעת בחומר , לגעת ברוח , " שאצרתי בגלריה שרה לוי בתל אביב . התערוכה התבססה על "בחירה אישית של אמנים שכתב ידם מוכר ואהוב עליי . מעשה ההתבוננות ביצירה כמוהו כהסתכלות בדיוקנו של אדם שתווי פניו מוכרים , ואתה שמח לקראתו וקורא לו בשמו הפרטי . אנו מצביעים על תמונה וקוראים לה 'נורית , מצביעים על פסל וקוראים לו מנשקה , " כפי שכתבתי בחוברת התערוכה . בתערוכה השתתפו נורית דוד , משה קופפרמן , משה גרשוני , מאירה שמש , גניפר בר לב ואסף בן צבי . המפגש השני שלי עם קדישמן התרחש בתערוכה "תל אביב בעקבות הבאוהאוס , " שהתקיימה בשנת 1994 בבניין ההיסטורי של עיתון " הארץ" ברחוב מזא"ה בתל אביב ( בניין באוהאוס בתכנון האדריכל יוסף ברלין ובנו זאב . ( קדישמן תלה בחוץ , על שדרת עצים שהובילה את הצופה למבנה , לוחות צבועים בצהוב , ובפנים הציג את העבודה פלחים , דגם של פסל משנת 1968 עשוי אלומיניום וזכוכית ( הפסל המקורי , שנוצר בתקופת שהותו של קדישמן בלונדון בראשית דרכו כפסל , נמצא באוסף המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק . ( לקטלוג אותה תערוכה כתב קדישמן טקסט קצר , ובו נרשמו השורות : "טועים , לדעתי , אלה המתייחסים רק לצורות הפשוטות , לסממנים הפורמליים , כי הבאוהאוס נוצר כמחשבה חברתית , כאמירה על בני אדם וכיצד הם יכולים או צריכים להתקיים זה בצד זה כיצורים חברתיים . " כשאני קוראת שורות אלה היום , הן ברורות לי יותר מאשר בשנת . 1994 בשנות החמישים עבד קדישמן כרועה צאן בקיבוץ מעין ברוך ובקבוצת יזרעאל . עובדה זו ועבודה זו , יותר מאשר לימודיו בבתי הספר לאמנות " סנט מרטיך רסלייד" בלונדון , טבעו בו חותם של אנושיות עודפת ובלתי שכיחה בעולם האמנים הישראלי . אז וגם היום קדישמן נשאר כולו רגש , בעבודה , ביצירה ובחייו הפרטיים . הוא מחויב לאנשים שמסביבו וליצירות האמנות שאותן יצר ומתקשה להיפרד מהן גם בעבור תמורה הולמת . לאחר הביקור בתערוכתו במוזיאון תל אביב היה ברור לי שהגיע הזמן להציג את קדישמן בגלריה בתערוכה של פיסול קטן , משהו קאמרי המצרף את פסלי הלידה לפסלי השלכת , כי החיים והמוות הם מקשה אחת ביצירתו . מזמן לא ראלנו בכפיפה אחת מכלול פסלים קטנים בגודלם , אך נשגבים במהותם , עשרות פסלים היוצרים יער עשוי ברזל גזור . הפסלים של קדישמן הם מציאות חיינו , מציאות של סבל , כאב , שכול , שלכת , מוות , עקדת ילדים , ולנצח - תקווה גדולה ללידה מחדש . הניגוד והקרבה בין לידה לבין מוות נוכחים בעצם קיומם בתצוגה צפופה שאינה ניתנת לניתוק ... קדישמן מפליא לרשום באחת את הרעיונות , הפסלים הנגזרים מתוך לוחות ברזל . מגזרות ברזל היו ליצירה בעלת משמעות היסטורית לגורלו של עם בארצו . פסלי הברזל דומים ליוצרם מולידם : זקופים , מלאי רוח אחרת של זמן , וכמו הכאב - אף הם DPX חדלים במקום שבו מסתיימים קווי המתאר שלהם . הם הנימה , המנגינה , האמירה החרישית של שורת השירה . כשנכנסתי למחסן לבחור יצירות לתערוכה , פגשתי נושאים מוכרים שמעולם לא הוצגו יחדיו . הם נדמו כ"חורשות פסלים ... " ראיתי את הפסלים נושמים את אוויר החדר הדחוס בתוך החושך המואר בקרני שמש מסתננות . צריך היה להפריד ביניהם כדי להבין איפה מסתיים האחד ומתחיל האחר . תנוחתם אנושית , וחיי החברה שלהם סוערים למראה , כמעין אורגיה מאובקת של דמויות מתגפפות , נוגעות זו בזו , כמו מתכווננות להחלפה של חלקי ... 'ju בתערוכה "פסלים מן המחסן" מוצגים בשני חללי הגלריה מבחר פסלים , ובצדם שלושה ציורים חדשים , שניים מהם גדולי ממדים שצוירו בשנה הנוכחית , וציור נוסף ובו שלושה חמורים המספרים את סיפור הדרך לעקדת יצחק . הציורים משרים אווירה אופטימית בצבעוניות כחולה של ימים יפים ורגועים יותר בנופי הארץ . קדישמן הפסל מסמן את הטבע כרועה צאן , ומחזיר אותנו אל האדמה , ואילו ציוריו משיבים לקהל הישראלי את תחושת הביטחון בארץ שהיא , אכן , "ארץ מולדת ? . " אי 7 מולדת , שנות ה , 80 בתל Homeland , 1980 s , iron

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help