sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אוסף , וזה צריך להתמקד בהיסטוריה של העיצוב הישראלי . עיצוב עכשווי בינלאומי יש במוזיאון ישראל ובעולם , הוא אומר , וכאן צריך להיות מוזיאון שיראה מצוינות בעיצוב הישראלי . המודל שלו הוא מוזיאון העיצוב בלונדון . הקשר עם התעשייה אינו מעניין אותו במיוחד , ואף לא הרעיון של מקום מפגש בין מעצבים ויצרנים . רמת העיצוב בארץ היא מדהימה , הוא אומר , ואת זה צריך להראות . התכנים יהיו עכשוויים , עתידיים והיסטוריים , אך הדגשים תלויים , בין השאר , בתקציבים . תערוכת הפתיחה , הוא מבטיח , תהיה היסטורית , ציוני דרך של העיצוב הישראלי . אך מעבר לרעיונות כלליים אלה טרטקובר עדיין אינו עוסק באופן מעמיק בתוכן המוזיאון . בינתיים העיניים נשואות לרון ארד . בסטודיו הדחוס שלו בצפון לונדון עובד על הפרויקט צוות אדריכלים בראשותו של אסא ברונו ( יליד ירושלים , ; 1971 בוגר n , AA שהצטרף למשרדו של ארד בשנת . ( 2000 השטח קטן , התקציב קטן 40 ) מיליון שקל , ( והאמביציה גדולה , אומר רון ארד . אך התכנון שלו מבקש לענות על הדרישות העיקריות של הפרויקט : יצירת דימוי איקוני חזק באמצעות חמש רצועות מפלדת קורטן המקיפות את הבניין , שכולא בתוכו שני חללי תצוגה קופסתיים המאפשרים גמישות מרבית מבחינה אוצרותית , מה שלא תמיד אפשרי במוזיאונים שבהם האדריכלות הופכת לגיבור הראשי . המוזיאון כולל גלריה ראשית ששטחה 500 מ"ר וגלריה נוספת ששטחה 200 מ"ר . הגלריות תוכננו כחללים נטולי עמודים , כדי שניתן יהיה להציב בהם גם אובייקטים גדולים מבלי שמגבלות הבניין יפריעו . גם גובה האולמות וחוזק הרצפה באו לענות על דרישות הפרוגרמה . החלטות אלה היוו , כמובן , אתגר הנדסי תובעני , ורצועות הפלדה של המעטפת קיבלו תפקיד סטרוקטורלי . המרווח שבין המעטפת לאולמות יכיל את מערכות האוורור והשירותים . מדוע דווקא פלדת קורטן ? "זה לא בניין שמצופה בפאנלים , אלא כזה העשוי מחומר הגלם עצמו . זהו חומר מצוין שאינו דורש צביעה או ציפוי , וגם יודע להתבגר ולהזדקן היטב , " מסביר ארד . בישראל החומר הזה מזוהה עם פיסול מסוג מסוים , מה שמסביר אולי את ההסתייגות שבה נתקלה ההכנעה לראשונה . שאר חלקי הבניין ייבנו מבלוקים מבג 1 ון מצופים באבן . לגלריה הראשית תהיה מערכת מתוחכמת של אור טבעי שניתן יהיה לשלוט בו ואף "לכבותו , " ובגלריה השנייה אור מלאכותי . הבניין יכלול גם אזורי חינוך והדרכה 160 ) מ"ר , ( בית קפה וחנות 1 30 ) מ"ר ) וכן משרדים . בסמוך לכניסה תהיה חצר פנימית 365 ) מ"ר ) המוקפת על ידי הבניין , ובנוסף יהיה שטח פתוח אך מקורה 700-600 ) מי , ( כמעין אמפיתיאטרון שקוע מתחת לגלריה הראשית - שתי שלוחות פתוחות של המוזיאון שיאפשרו תצוגת חוץ או אירועים אחרים . אוסף המוזיאון , כאשר יחל להיבנות , לא יישמר במקום . במוזיאונים הנבנים כיום , מסביר דניאל צ י רני , האוספים נשמרים במחסנים במקום אחר , זול יותר ( בדומה לאוספים פרטיים גדולים . ( על פי צדני , חשוב שגם החנות וגם בית הקפה יהיו ייעודיים , ( destinational ) כלומר לא חלק מרשת , אלא מקומות ייחודיים שיציעו משהו שאין בשום חנות אחרת , ושיבואו אליהם במיוחד . בית הקפה זכה לתשומת לב רבה בתכנון משום שעליו להוות מוקד משיכה שאינו מחייב , בהכרח , ביקור בתוך המוזיאון . זה יהיה מהפך אמיתי אם תל אביבים יבואו לבית קפה בחולון , שכרגע אינה מציעה הרבה בתחום זה גם לתושביה . כאמור , המוזיאון מציע דרגות שונות של חללי חוץ , מהפיאצה אל חצרות מוגנות הנענות לתנאי מזג האוויר , אך תהיה גם אפשרות לנוע בתוך המוזיאון במסלול ממוזג . מבחינתו של ארד יש לבניין יותר מתפקיד אחד הקשור בפונקציות שלו . "זהו מקום שיקרו בו דברים , שאנשים יבואו , ינועו בו , מקום שיעניק להם חוויות עשירות של חלל וחומר , אבל אין זה סותר את העובדה שזה יכול להיות גם אובייקט שרואים מהכביש או מתקרבים אליו ברגל . " ארד מודה שהוא אישית חש סלידה מפסלים ציבוריים ( public art ) "כי מאוד קל להעמיד אותם , והרבה יותר קשה להוריד . " בחולון , "עיר רצופה כוונות טובות , " יש לטעמו יותר מדיי . ארד עצמו יצר פסלים ציבוריים כאלה , בהם אחד בטוקיו המכסה את עצמו בצמחיה , והוא בהחלט מודע לסתירה שבדבריו . גם מוזיאון העיצוב שלו הוא סוג של פסל ציבורי , וארד אינו מפריד בין אדריכלות , עיצוב ואמנות . "אני לא חושב שצריך לעשות הפרדות בין הקטגוריות . חשוב שהבניין יעבוד כמוזיאון : חשוב איך להציג בתוכו , איך לבוא אליו , איך לקנות כרטיס , לשמוע הרצאה , לבלות . אבל לא מפריע שיהיו לו עוד תפקידים . יש , למשל , אנשים שיושבים מול מרכז פומפידו בפריז , ולא חושבים להיכנס . הוא עובד גם ברמה הזו . אני רוצה שמי שיבוא ויתפעל , יהיה שמח , וגם מי שירצה לנתח או מי שיראה בבניין דברים שאני עוד לא ראיתי , יתקבל בברכה . " http : // www . danielcharny . com http : // www . ronarad . com מראה פנים הגלריה הראשית והתאורה הטבעית , הדמיה View of the main gallery interior and roof lighting , rendering

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help