sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

tPK ^ nnn פרסם בכתב העת האנגלי לאדריכלות ולעיצוב Blueprint ( דצמבר ; 2004 פברואר . ( 2005 לעומת כל האפשרויות הקיימות שאותן בחן , ניצבה בפני צ י רני העובדה שכאן מדובר במוזיאון חדש המתחיל מאפס , כלומר אינו מחויב לשום היסטוריה או רצף של גורמים שהשפיעו על התפתחותו , ואף לא לאידיאולוגיה כלשהי . עם זאת , מדובר במוזיאון בארץ קטנה בעלת תרבות עיצוב צעירה שיש לה מעמד פריפריאלי ביחס לעיצוב בעולם . ומעל לכול , קיימת העובדה שזהו מוזיאון המוקם לא על בסיס של אוסף קיים . לבד מהקושי המעשי המתעורר מעצם העובדה שחוק המוזיאונים בישראל אינו מכיר במוזיאון ללא אוסף , קיים גם קושי עקרוני : האם מוזיאון בעל משאבים מוגבלים יכול כלל להקים כיום אוסף משמעותי מתולדות העיצוב המודרני ? קל להרכיב "רשימת קניות" של דוגמאות מיצירותיהם של מעצבים נודעים , אך ברור שהתוצאה תהיה גרסה מקומית חיוורת של מוזיאונים אחרים . כדי להיות בעל משקל וערך על המוזיאון לנטוש את הרצון להידמות למוזיאונים אחרים , ולהמציא את עצמו כמשהו ייחודי . דברים אלה שמע צרני ממומחים במוזיאונים שונים , ובהם ראש המחלקה לתכנון במכון סמית סוניאן בוושינגטון : "ככל שמוזיאון יהיה ייחודי יותר ומותאם יותר למקום , כך יגדלו סיכוייו להפוך למוזיאון משמעותי " . מתוך התפישה שהמוזיאון בחולון צריך לייחד את עצמו ברמת התוכן , ולא רק בעיצובו החיצוני , הגדיר צרני את ההיבט המרכזי בסיפור של יחסי התרבות הישראלית עם העיצוב כמבוסס על השפעות . השפעות לפי גישה זו הן המקור המניע והמזין את היצירה המקומית , בין שמדובר בהשפעות גלובליות או בהשפעות מקומיות , והן הופכות לחלק מהמרקם החברתי , התרבותי , החומרי והתעשייתי של ישראל . מה משפיע על העיצוב בארץ , ומה הן תוצאות ההשפעה - זהו לדבריו המפתח . קטפת תמרים או טנק 'מרכבה' הם , לדידו של צרני , תוצרי עיצוב ישראלי שהמוזיאון צריך להיות מסוגל להציג , בה במידה שהוא מציג כרזות או בולים . גישה זו מטילה את מלוא כובד המשקל על אוצרות חזקה ודינמית , ומתוך האוצרות ייבנה האוסף . הרעיון המקורי של צדני הוא שאוסף המוזיאון ייבנה בהדרגה ויהווה עדות לפעילות המוזיאון . למעשה , זהו מהלך הפוך למה שנהוג באוספי עיצוב גדולים שבהם האוצרות נשענת על האוסף הקיים ומפרשת אותו . האוסף בחולון , על פי החזון של צרני , ייבנה כך שישקף את הפעילות האוצרותית . מתוכה ייבחרו הפריטים שיישארו באוסף . וכך , במשך השנים , ייבנה אוסף המשקף את ההיסטוריה של המוזיאון . צרני טוען שרוב המוזיאונים לעיצוב משעממים . הם עוסקים בהצלחה ובכוכבים ; לא בעיצוב . צרני היה רוצה לראות את המוזיאון גם כמעבדה חיה של מעצבים צעירים שהתעשייה תומכת בהם , ולפתח קשרים עם מוסדות שבהם מלמדים עיצוב , ועם בתי ספר אחרים . גישתו של דניאל צרני חדשנית בכיוונים אחדים , וספק אם פרנסי העיר והמנהל האמנותי המיועד , המעצב דוד טרטקובר , יוכלו או ירצו להגשימה . טרטקובר ( יליד ( 1944 הוא לא רק מעצב גרפי בולט ובעל השפעה וחתן פרס ישראל לעיצוב , אלא גם אספן ואוצר תערוכות , ובמשך כעשרים וחמש שנים שימש כמרצה בבצלאל . " הוא קיבל על עצמו את הניהול האמנותי של מוזיאון העיצוב בחולון ( לתפקיד המנהל האדמיניסטרטיבי מיועד צחי בקר , סמנכ"ל מוזיאון ארץ ישראל ) משום שהוא רואה בכך אתגר רב . לדבריו , המוזיאון צריך לבנות את עצמו דווקא מבחינת הפונקציות המסורתיות של מוזיאון - להקים שרטוט מראה כלל כולמוצלה General view from above חתך לאורך שני האגסים : משמאל - בית קפה / חנות ; למעלה - הגלריה הראשית ; מימין למסה - הגלריה השנייה Cross-section through both wings

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help