sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לקהל הצופים . בטקסטים המלווים את התערוכה מצאתי אזכורים שמיים ללא פחות מחמישה עשר אמנים שמהם שואב האמן השראה : מוורמיר ועד לוסיאן פרויד , מוואן אייק ועד מאוריציו קטלאן וכן הלאה . כמובן , אין כל רע בכך שאמן מתייחס בעבודתו ליצירותיהם של אמנים אחרים ; כך נבנתה ההיסטוריה המפוארת של האמנות , אבל , בכל זאת , אזכור שמי של חמישה עשר אמנים ? האין זה אומר שכותב הטקסט לא היה בטוח במה שיש לעבודה בפני עצמה להציע , וחש צורך לקשור אותה - שוב ושוב - בשמות רבי הוד מן העבר ? התערוכה במוזיאון מתחלקת לשלושה חדרים : חדר החלונות שבו ציורים המתארים חלון אחורי בסטודיו שבו עובד האמן,- חדר הפורטרטים שבו פורטרטים של ילדי האמן ושל דוגמנית ממוצא אפריקני , וחדר היונים שבו ציורי יונים החיות על אדן חלונות הסטודיו . התערוכה מגובשת ותלויה בצורה דידקטית , והצופה מתקדם , כביכול , מסביבתו החיצונית של האמן אל תוך מעמקי נפשו ואל פחדיו העמוקים . חדר ציורי החלונות נעים למדיי , בעל אווירה אמנותית למשעי . ציור כזה יתקבל בשמחה בכל סלון ובכל חדר הסבה בעולם המערבי , ואכן מעיון בתוויות הקטנות המלוות כל תמונה , עולה שאספנים ובעלי ממון רבים בארץ ובעולם מסכימים אתי בנקודה זו . הנוף הנשקף מהחלון מזכיר בעיקר חצרות אחוריות באירופה ( כך בדברי ההסבר , ( וכולל קיר מתקלף , חוטי חשמל , חצר פנימית ובה צמחייה ומיני גרוטאות . הקיר המתקלף מספק לאמן כר נרחב להדגים לנו מבחר מניירות ציור אבסטרקטי בצבעי הפסטל המאפיינים את הלבנט . חלקים מן התמונה נראים ממש כמו שטרייכמן או כמו זריצקי משנות הששים . ללא ספק , מדובר באמן מוכשר בעל חוש אסתטי מפותח וטכניקה מושלמת ממש , אך , למרבה הצער , קשה לי להאמין לו . אני מתבוננת בעבודות בחשדנות , ולא מסוגלת ליהנות אפילו מפיסת היופי הפשוטה המוצעת לי . בחדר השני - ציורי הפורטרטים . החזקים ביניהם הם ציורי ילדיו של האמן , רובם מצוירים על רקע חלון ( למעשה , כך יתברר בהמשך , זהו חלון הסטודיו מהחדר הראשון והשלישי ;( ניכר בציורים איזה חוסר שקט , אי נוחות ומבט חשדני . נעדרת מהם התמימות החיננית המאפיינת את התפיסה המסורתית של גיל הילדות . ודווקא פה אני מעריכה את האמן על אומץ לבו וישירותו . אלו תמונות חזקות , מטרידות , פחות חמודות ואסתטיות מציורי החלונות . דרך אגב , בטקסט ההסבר על סדרת ציורים זו לא מופיע אף שם של אמן מן העבר . מתברר שכאשר העבודות עומדות בפני עצמן , אין צורך לקשור אותן לשמות אחרים . בחדר השלישי , זה של ציורי היונים , אני נעצרת קודם כול לקרוא את ההסבר שעל הקיר . שתי נקודות שאציין מתוך הטקסט המפורט הן : א . לאמן פחד מיונים המלווה אותו מאז ילדותו המוקדמת , תקופה שבה גידל סבו יונים בחצר שבתל אביב , מה שעורר תחושות חרדה ואי שקט בעוזרי הילד . כיום דרך ציור היונים החיות בחלון האחורי של הסטודיו וגו י , הוא מנסה לסגור מעגל ולהתמודד עם טראומת הילדות הזאת . ב . בטקסט מצוין שעוזרי מצייר יונים בדומה לפיקאסו , שהיה מוקסם מיונים וצייר אותן לאורך עשרות שנים . הפסקה הבאה מוקדשת לציורי היונים - אלה של פיקאסו . מעבר טקסטואלי חלק , כמעט בלתי מורגש , ששם את שני האמנים על אותו רף - שניהם מציירים יונים ! וממניעים דומים ! מהו בעצם ההבדל הגדול ? נו , באמת . התיאור הפסיכולוגי המפורט והנרחב של טראומת היונים הזכיר לי פרק מסדרת הטלוויזיה המתחזים ( Faking it ) שראיתי לפני כמה שנים . בתכנית אנגלית זו מנסה אדם להתחזות בצורה אמינה לבעל מקצוע שיש לו מיומנויות שונות לחלוטין משלו . לרוב מלווה ההתחזות גם במעבר לסטטוס חברתי ולאורח חיים שונה . בקורס מזורז בן חודש מנסים אנשי מקצוע מתחומים שונים המשיקים לתחום מקצועו החדש , להעניק לו את הלוק הנכון וללמד אותו כיצד להתחזות בצורה מושלמת . בסופו של החודש מתקיים מבחן , ובמהלכו צריכים שלושה שופטים מהתחום לזהות מיהו המתחזה מבין שלושה נבחנים ( הגיבור ושני נבחנים מקצועיים . ( בפרק שראיתי למד בחור צעיר , חסר כל ידע באמנות , כיצד להתחזות לאמן עכשווי . זכור לי במיוחד השיעור שבו לימדו אותו לדבר על עצמו ועל עבודתו . שכנעו אותו שהדרך הקלה ביותר עבורו להציג את האמנות שלו כמשהו אמין יהיה אם מקור ההשראה שלו יוצג ככאב או בטראומה או כפצע פתוח מההיסטוריה האישית שלו . לאחר נבירה מאומצת בביוגרפיה המשעממת למדיי שלו , נבחרה טראומה , מחלת ילדות שאילצה את האמן המתחזה לשהות במיטתו תקופה ממושכת . מכאן ואילך המשיכו לפתח ולנפח את הטראומה אל תוך העבודות והקונספט שבנו לו . את מבחן הסיום - פתיחת תערוכה וריאיון עם צוות שופטים - עבר גיבור הפרק בהצלחה ; איש לא זיהה שאין המדובר באמן אמיתי . חזרתי ונזכרתי בהשוואה כשראיתי ריאיון מצולם עם האמן , ובו התברר ( זה לא היה כתוב בהסברים - מאיפה לי לדעת (? שהפורטרטים של ילדיו אמורים לבטא את תחושת החרדה והסלידה שחש האמן בילדותו במפגשיו עם היונים של סבא , שילדיו היו אמורים למעשה לשחק אותו עצמו כילד . (!) ושוב יש פה סגירת מעגל בתוך סגירת מעגל , אבל בשלב זה אני כבר הותשתי , ויתרתי ונשארתי מחוץ לכל המעגלים המרובים והנסגרים . בדרך החוצה עוד הצצה לחנות המוזיאון , ובה אלבום שיצא לקראת התערוכה - כארבע מאות עמודים עוביו וכשלוש מאות שקלים מחירו . נראה שהיו רציניים פה בהשוואות עם פיקאסו , אחרת אני באמת לא מבינה מה עבר להם בראש . אז מה , האם ייתכן שהאיש מצליח לעבוד על כולם כל הזמן ? אולי אני סתם קטנת אמונה ולא ידעתי לזהות את האיכות המופתית כשנתקלתי בה ? קשה לי להתייחס בזלזול להחלטות של כל כך הרבה אנשים ולייחס אותן לקשרים אישיים ולפוליטיקה תככנית . אחרי הכול , הבן של רותקו הגיע לפתיחה , ולו , מן הסתם , יש איזה מנגנון לזיהוי אמנות איכותית מוצפן בקוד הגנטי או משהו בסגנון . התערוכה נאצרה על ידי מנהל המוזיאון , וגם פה זו אמירה של אמון בלתי מתפשר באמן ובעבודתו . כל הסממנים החיצוניים מעידים על כך שמדובר באמן גדול , ובכל זאת , שום דבר לא נראה נכון , לא אמיתי , לא מקרין כנות . ככל שאני חושבת על זה יותר , כך אני מצליחה פחות לחבר את חלקי הפאזל הזה לתמונה שלמה . כנראה חסרה לי איזו חתיכה . ?

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help