sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מפלסטלינה , מטוס נוסעים מנייר , אולם שיש בו מושבים עשויים ביסקוויטים צבועים באדום - כל אלה הם מודלים ששימשו את פרסון בצילומי הפקת הסרט . ההנאה שלנו באה מזיהוי האובייקטים , מן ההשוואה הבלתי נמנעת בין האובייקט המוצג לבין הזיכרון שלנו במה שצפינו לפני רגע , מגיחוך על עצמנו לנוכח הפשטות והגולמיות שלהם , ומן האופן שבו - בתרגומם הפשוט לסרט וידיאו - הצליחו " לעבוד עלינו" בקלות כה רבה . עבודתו של האמן י"ז קאמי , ( Kami ) יליד טהרן החי בניו יורק , גם היא מן המלטות בתערוכה . העבודה הנמצאת בבניין גריבלדי מצליחה לרגש בפשטות ההעמדה ובישירות המבע שלה . זהו מיצב הכולל קיר גדול של תצלומי שחור לבן ועבודת רצפה המורכבת משנים עשר מעגלים מאבני בהט אפורות . התצלומים מהווים פסיפס של דמויות ושל מבנים בעיר קוניה ( Konya ) שבתורכיה , וביניהם בולטת בצבעוניותה דמות אישה , פילוסופית ומורה של קאמי . קוניה היא מרכז סופי , עובדה המקשרת את המיצב הצילומי אל מעגלי האבנים שעל הרצפה . המעגלים מקבילים לשנים עשר משפטים הלקוחים מכתביו של רומי , ( Rumi ) משורר ותיאולוג סופי הקבור בקוניה . גודל המעגלים נקבע על פי מספר המילים במשפט , על גבי כל אבן חרוטה מילה . באמצעות חריטה זו , האופיינית לאדריכלות דתית בסלדוקיד mmii' ( Seljukid ) אסיה , ובאמצעות הטקסט מתייחס קאמי למסורת האיראנית שממנה בא ולמורשתו . המעגלים מאזכרים את ריקודי הדרווישים הסופים , המבטאים את אמונתם דרך ריקוד במעגל , וכך הם יוצרים תחושה של תנועה באולם שבו הם מוצגים . באנטרפו - 5 מבנה השוכן על שפת הבוספורוס , ששימש בעבר מחסן מכס , מוצג מספר רב של עבודות . בולטת לטובה סמדר דרייפוס , ישראלית החיה בלונדון , במיצב וידיאו סאונד בשם מצילים ( Lifeguards' ) המוקרן על שני מסכים זה מול זה . באחד מתוארת קבוצת ילדים עם מלוויהם , ספק צפים ספק שוחים בים , נעים בעדקנות על הגלים ומדברים . אולם קול לא נשמע , רק דממה . הצופה הופך להיות מודע לשפת הגוף של הדמויות ולהיבטים הפסיכולוגיים שלה . לפתע , מן המסך האחר , האפל , נשמע קולו הרועם של המציל , המכריז ברמקול בעברית כי "ילדה הלכה לאיבוד ! " הטקסט מופיע בשחור לבן באנגלית , וברקע קולות ורעשים של אנשים על שפת ים . הניגוד האדיר בין המסך האפל הרועם לבין הדממה של קבוצת הילדים הנראים כקפסולה צפה על הגלים , יוצר רגע מאיים . העמדה מצליחה לחדד את הדרך שבה באה תרבות לידי ביטוי באופן שמדברים בה . מחסן הטבק ( Tobacco Warehouse ) הממוקם בקרבת האנטרפו , 5 הוא מבנה עץ ישן שכדאי לראותו . החלק הטוב של העבודות המוצגות כאן הוא זה המצליח להתחבר לאופי המבנה . כדאי לעלות לקומה העליונה ולראות את מיצב הסאונד של פאבל בוכלר , ( Buchler ) יליד פראג החי במנצסטר שבאנגליה . הרמקולים הענקיים הישנים ממלאים את חלל העץ בעל התקרה הנמוכה , מצטטים מתוך הטירה של קפקא משפטים אודות חוסר היכולת להיטמע , ועל כך שהזר יישאר תמיד 'אאוטסיידר . כאן , בעיר של מהגרים ושל ניגודים בלתי אפשריים בין מזרח למערב , מקבלים המשפטים תהודה מיוחדת . מקומות תצוגה נוספים הם בנין גרנטי , שבו מוצג מספר רב של עבודות , Platform Garanti Contemporary Art Centers ש 0 מוצגות עבודותיהם של שני אמנים . האם כדאי להגיע לביאנלה השנה ? בהחלט כן ! איסטנבול היא אכן גיבורת " " הביאנלה , וזאת הודות לייחודיותה ולקסמה . על אף הצהרת האוצרים , חלק גדול מן העבודות אינן נוגעות או מתייחסות לעיר איסטנבול , אך חלקן "מפצות " על כך בהתייחסות רגישה לחלל שבו הן ממוקמות . חווית הצופה נצברת בסיירו בשכונות כדי להגיע לחללי התצוגה השונים , במפגש עם תזמורת חובבת המתכוננת לחתונה , עם מסעדת פועלים וריחותיה , ועם הנוף הנשקף מחלונות חללי התצוגה ומתחבר לעבודות . עם זאת , הבטחתם של האוצרים כי הביאנלה של 2005 תציג גישה ייחודית לביאנלות הבינלאומיות , כזו המעורה במקום שבו היא מוצגת תוך התבוננות החוצה אל מה שרלוונטי לשאר העולם , מתבטאת היטב בתחושת המקומיות ובצניעות שמקרינות העבודות . ? Pavel Buchler , The Castle , 2005 , sound installation Servet Kocyigit , Eskici , from the installation Blue Side Up , 2005

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help