sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הו איסטנבול ! אם באת לביאנלה התשיעית לחפש כוכבים או זיקוקי די נור , לא תמצא אותם . לעומת זאת תמצא אקספרימנג 1 ליות , צניעות , סוג של גולמיות וחיבורים בלתי אפשריים . זוהי ביאנלה חומרית וחושית בעיקרה , כזו המבקשת את הצופה לחוות אותה . בכל אלה היא משקפת את מהות העיר איסטנבול . אינגה פ / נר קוקו 0 " איסטנבול" היא משא הביאנלה התשיעית של איסטנבול . כדברי האוצרים , ואסיף קורטון ( Kortun ) וצדלס אשה , ( Esche ) "הביאנאלה התשיעית נוצרה עבור העיר איסטנבול . " הקו המנחה היה מיקום עבודות האמנות בסביבות שונות בעיר על מנת לייצר דיאלוג שבאמצעותו ייבחנו היבטים שונים של העיר ויודגשו תובנות לגבי סביבות התצוגה . מנקודה זו יצאה פנייה אל האמנים שהוזמנו להציג בביאנלה , לשהות בעיר וליצור בה עמדה חדשה , ולחילופין , לבחור עבודה שתאיר את ייחודיותה של איסטנבול . חלק מן האמנים שהוזמנו באים מערים בעולם שיש להן קשר היסטורי הדוק לאיסטנבול : קהיר , 1 D , npiw ברלין ועוד . מספר האמנים הישראלים גבוה יחסית למדינות אחרות . מקומות התצוגה אף הם נבחרו בהתאם ; לא אתרים היסטוריים ידועים , אלא דווקא שכונות מגורים צנועות ואזורי עבודה בעיר . התערוכות מרוכזות ברובע החדש יותר של העיר , ביוגלו , ( Beyoglu ) וריכוזן שם מאפשר הליכה ברגל מאתר לאתר , במהלכה חווה הצופה את העיר מתוך החיפוש , ההתבוננות והגילוי . העבודות בביאנלה עוסקות במצבים חברתיים וקיומיים של אנשים במקומות שונים , מצבים שהם תוצרי תרבות ומסורת או תוצרי כלכלה גלובלית . חלק מהעבודות עוסקות בבדיה וממציאות את עצמן ואת מושאיהן . אחרות מדברות על הקלות הבלתי נסבלת של המניפולציה . רבות מהעבודות הן עבודות וידיאו , מהן שדורשות מן הצופה לא מעט זמן , וכן מיצבים , צילום ומעט מאוד ציור . הביאנלה אינה גדולה בהיקפה . היא משדרת תחושה שאפשר לראותה ללא מאמץ רב , ואינה מותירה אותך עם תחושת החמצה . ישנן עבודות פשוטות וחכמות היוצרות אתנו , הצופים , דיאלוג חוויתי ואינטליגנטי , ויחד עם זאת , אותה רוח אקספרימנטלית של הביאנלה הביאה עמה לא מעט עבודות בינוניות , כאלו שאמירתן שחוקה או שביצוען אינו מעורר די עניין . בעזרת מפת הביאנלה ניתן להגיע אל העבודות הפזורות בשבעה מבנים , וכדי להקל על זיהויים סומן פתחם בשילוט אופייני . הדניז פאלאס , ( Den z Palas ) אחד ממקומות התצוגה המרכזיים , ' הוא בניין דירות ששימש בעבר למגורים . באחת מהן מציג אמן תורכי , סרבט קוציגיט , ( Kocyigit ) החולק את זמנו בין איסגונבול לאמסג 1 רדם , מטאטא מהסוג שבו מטאטאים רחובות , אלא שהמטאטא שלו עשוי משיער הנראה כשער אישה ( לוקח רגע לגלות שהשיער מלאכותי . ( המטאטא נע בין חדרי הדירה על גבי מסילה שחוברה לתקרה , ומטאטא את רצפת הפרקט שלה . על אף העובדה שהדיבור על מקום האישה בחברה גברית כבר הועלה רבות , יש משהו בצפייה במטאטא הגורם לך לנוע באי נוחות , כאילו אתה חוזה באישה עצמה הנגררת בשערה על הרצפה . זהו ביטוי לעיסוקו של קוציגיט בנרטיב של הקיום היומיומי בתורכיה , קיום המותנה בקונבנציות של התרבות ושל המסורת . באחד מחדרי הדירה תלוי תצלום יחיד ופיוטי המבטא את הניגודים החברתיים הקוטביים המאפיינים את איסטנבול : אדם , הלבוש ונראה כפועל על רקע סמטה באזור מגורים דל , מוביל בעגלת תלת אופן נברשת בדולח נוצצת . בשיחה עם האמן הוא מבהיר כי עתרו מייצג התצלום את יחסה של החברה שלנו לאובייקטים , אליהם אנו מתייחסים בחשיבות ובהערכה רבה יותר מאשר לבני אדם . עניין רב עוררה העבודה מחווה לספי בהר של מיכאל בלום , ( Blum ) יליד ירושלים החי r « tn D בלום מביא בפני הצופים את דמותה ההיסטורית , את חייה ואת ביתה של ספי בהר , ( Behar ( Safiye יהודיה מרקסיסטית ופמיניסטית , שחיה במאה העשרים וחלקה את חייה בין איסטנבול לשיקגו . העבודה כוללת שחזור של ביתה תוך הפיכתו כמעט למוזיאון שבו מוצגים תצלומים , יומנים וריהוט תקופתי . בנוסף מוצג סרט וידיאו , ובו מראיין בלום את נכדה של בהר החי כיום בשיקגו , וזה מספר את סיפור חיי סבתו תוך נסיעה בלימוזינה . העבודה ריתקה צופים רבים והסעירה את הדמיון בסיפור על הפמלז . יסטית שחיה בתורכיה של המאה הקודמת . שמעתי תגובות נרגשות מפי אנשים שחזו בעבודה ובסרט הווידיאו , ודיברו על הגילוי המרתק ועל הצורך להמשיך ולחקור את דמותה של בהר . מרתק היה לשמוע מבלום עצמו , כי מדובר בהיסטוריה פיקטיבית שאותה בנה והצליח לייצר באמינות , לאחר מחקר עמלני , תוך שימוש מדוקדק במסמכי התקופה ובפריטיה . זוהי עבודה המצליחה לעשות מניפולציה על הצופה , ובתוך כך להעלות שאלות לגבי הבנייתה של Y . Z . Kami , The Real Beloved is Not the Form ( Rumi ) , 2005 , wall installation

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help