sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

תנועה ואינו כופה שינוי . העיר והאורח עוברים יחד , בזכותו ובמרחבו של "סף" זה , מסע משותף דרך הזמן על הספים השונים המחלקים אותו לפרקיו השונים : ערב , לילה , בוקר , יום . תהליך זה הופך אותם לשותפים מלאים בזמן ובמקום . כדי לחדד את המשמעות המוסרית של מושג הסף ושל פעולת ההלנה בהקשר העירוני , ברצוני להשוות לסיפורו של קי סיפור קדום יותר , המתחיל אף הוא במרחב של "סף . " גם הוא מספר את סיפורם של אורחים המגיעים לעיר זרה ומבקשים ללון בקרבה . סיפור זה יחשוף , בתורו , את פעולת הלינה ככזו המקבלת ומעניקה משמעויות רחבות יותר משל פעולה אנושית חברתית יומיומית . ויבואו שני המלאכים שדומה בטרב , ולוט יושב בשטר קדום . וירא לוט , ויקום לקראתם וישתרוו אפיים ארצה . ויאמר : הנה נא סורו נא אל בית טבדכם , ולינו ורחצו רגליכם והשכמתם והלכתם לדרככם . ויאמרו : לא , כי ברחוב נלין . בראשית י " ט , א ' ב ' פסוק זה הפותח את הסיפור המקראי על אודות העיר סדום , מתמצת אף הוא כמעט את כל התובנות והמסרים המוכלים בתוכו . זהו סיפור החושף בפנינו את פעולת האירוח , את "הסף" ואת מקום הלינה האפשרי כמרחבים של מבחן מוסרי . האופן שבו יפגשו יושבי העיר את הזר בשערם , הדרך שבה ינהגו במבקש ללון בקרבם , והמקום שבו יוכל הוא לשכב ללון בבטחה תחת חסותה של ה"אחריות" המארחת - כל אלו מהווים את המבחן המוסרי והאתי של העיר הנדונה . שלושת המלאכים נשלחו על ידי האל לבדוק את מוסריותם של יושבי העיר . כדי לבצע משימה זו כל שעליהם לעשות הוא ללון ברחוב . במעשה זה יעמידו את מרחבה הציבורי של העיר במבחן . מי יאסוף אותם ? כמה אנשים יפנו להם בביתם מקום ללון בו - חמישים , ארבעים , שלושים , עשרים , עשרה ? ונניח כי אף לא אחד יתגלה כמארח למופת . האם יוכלו לעבור את הלילה בשלום כשהם לנים במרחב הנתון לאחריותם של כלל תושבי העיר , ברחוב ? מי אחראי לרחוב ? מי אחראי לאלו ההופכים אותו למרחב של מחסה , לאלו המפקירים את גופם ואת זהותם לאחריותו ? האם רחובה של סדום יוכל להכיל בקרבו את שונותם של שלושת המלאכים , ובכך לאשר הן את זכות קיומם במרחבו והן את שער העיר כסף המאפשר תנועה ושינוי ? מתוקף מהלך זה ניתן לנסות ולהעניק פרשנות אטימולוגית למושג ה " רחוב , " הבנוי מן השורש ר ח ב . הרחוב הוא המקום הרחב דיו כדי לארח בתוכו הן את יושבי העיר והן את האורחים הנכנסים אליה דרך שערה . הרחוב הוא המקום האחראי להעניק מחסה הן לגוף האורח והן לזהותו . הבה ננסה , אם כן , לבחון גם את הרחוב המודרני כיום . המבקשים ללון ברחובות הכרך פוקדים במאות אלפים את רחובות הערים הגדולות בעולם . הם מציעים לעצמם מקום משכב , בין על ספסל בגינה ציבורית או סתם בקרן רחוב מכוסה בכמה יריעות ניילון או קרטון . האם הרחוב של ערי המאה העשרים ואחת רואה בסובייקטים אלו שזכו לכינוי "הומלסים , " אורחים המפקירים את עצמם לחסותו , לאחריותו ? האם ה"הומלסים" מסמנים , למעשה , עבורנו את מקומו ואת התקיימותו האפשרית של ה"סף" במרחב שבו אנו חיים , וכך מעמידים את העיר ואת תושביה במבחן ? האם ההומלסים הם "שומרי הסף" במרחב של העיר העכשווית ? בסדום המקראית , לפחות , לא כך היה הדבר . לוג 1 אינו מניח לאורחיו לערוך את המבחן , הנראה בעיניו כהתאבדות מוחלטת , והוא כמעט חוג 1 ף אותם משער העיר אל תוך ביתו . עד מהרה הוא אף ימצא את עצמו מגן עליהם בגופו , מוכן לעשות שימוש בגופן של בנותיו הבתולות , שגבר ג 1 רם חצה את סיפן , ולהעמידן כסף" חוסם של חיץ ומגן בין אנשי העיר לבין שלושת אורחיו . כמו בסיפור הטירה , גם ניסיונם של האחרונים ללון במרחב הזר מעורר עליהם באחת את עוינותם של יושבי המקום . ונשאלת השאלה : מדוע ? טרם ישכבו , ואנשי הטיר אנשי סדום נסבו טל הבית מנטר וטד זקן , כל הטם מקצה ויקראו אל לוט ויאמרו לו : איה האנשים אשר באו אליך הלילה ? הוציאם אלינו , ונדטה אותם . בראשית י " ט , ד ' ה ' תושבי סדום אינם מעונינים לדעת את בנותיו של לוט , אלא דורשים לדעת דווקא את המלאכים . לדעת את האורח , פירושו לא להותיר אף מרחב פנוי מן המבקש לדעת . דרישה זו מהווה , בעצם , ניסיון להכחיד כל שונות או כל זרות אפשרית במרחב . הידיעה של האחר המתארח היא האנטיתזה של פעולת האירוח , היא הפעולה ההפוכה למושג האחריות , לפעולת מתן החסות לאחר השומרת על זהותו ועל חירותו . עיר שמנהגה לא להותיר אף מרחב פנוי מידיעתה הטוטאלית , לעולם לא תוכל להתפתח , לנוע ולהשתנות . עיר זו לעולם לא תוכל לארח את העתיד בתוך ההיסטוריה שלה . דאק דרידה , הפילוסוף היהודי צרפתי המנוח , במאמרו "דורות של עיר : זיכרון , נבואה , אחריות , " עורך מסע מרתק בתוך המשמעויות המוסריות של מושג ה"סף" . ( le Seuil ) משמעויות אלו הוא מציג כהרות גורל לגבי יחס האדם אל עתידו המרחבי , האורבני והמדעי . ברצוני לצטט דווקא את השורות העוסקות במשמעות מושג ה"ידיעה" ( savoir ) לתכנון העיר ולמנהגיה : urbanistique . science et dans la competence architecturale ou com me un theme , le respect de ce non savoir dans la ne sait pas encore qu ' elle sera . II faut inscrire et Une ville doit rester ouverte sur ce qu ' elle sait qu ' elle טל טיר להישאר פתוחה כלפי מה שהיא יודטת שאינה יודטת טור שתהיה : יש להטביט וכמו תימה את יראת הכבוד כלפי א י ה י ד י ט ה הזו במדט ובכשירות האדריכלית או הטירונית . דרידה מקדש את המקום הפנוי מידיעתה הטוטאלית של העיר , ורואה בו עיקרון תכנוני תרבותי ומוסרי הראוי להנצחה . הוא מגדיר 3 זאת כ " וויתור של העיר על המגדל המוחלט" . זהו המגדל שהיווה את הרעיון המחולל של הקמת עיר המגדל - בבל , עיר שאותה רצה

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help