sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

"לא , כי ברחוב נלין " המשמעויות האתי 1 ת של קיום ה"סף" במרחב הציבורי אודי מנדלסון כשהגיע ק ,. הייתה שעת ערב מאוחרת . שלג עמוק כיסה את פני הכפר . הר הטירה לא נראה כלל לעין , ערפל וחשיבה סבוהו , אף הבהוב רפה של אור לא רימז על מקום הטירה הגדולה . שעה ארוכה עמד ק . על גשר העץ המוליך מדרך המלך אל הכפר , והיה נועץ עיניו בריקנות המדומה למעלה . אחר כך הלך לתור לו מקום לינה . קפקא , הטירה , תרגום : ש 1 ך \\\> זנדבנק ( תל אביב : שוקן , 1 / , ( 1978 נ 5 ' 7 כך פותח קפקא את סיפורו , הטירה . ארבעה משפטים אלו שקידמו את פנינו בשער הרומן , כמעט מסכמים את כולו , בעוד גיבורו עומד על ספו של המרחב שבו עומדת העלילה להתרחש . מבטו של יוסף קי הננעץ בריקנות המדומה למעלה , תר אחר הטירה כממשות פיזית המסתתרת מאחורי הערפל . בחקירתו העמוקה מנסה המבט לפגוש את מושג הרימן , את שלטון האדם , או את זה המדומה על ידיו . יוסף ק מחפש את מקומו ואת מקום השלטון האמור לאשר את נוכחותו ואת זהותו במרחב . חיפושו של קי אחר מקום ואחר זהות יבוא לידי ביטוי , כמעט אובססיבי , חזור ושנה לאורך כל הספר . הוא ק : סה לממש זאת באמצעות ניסיון בלתי פוסק להשיג את אישורה החד משמעי של הטירה כי הוא , יוסף ק ; הנו אכן מודד הקרקעות שהוזמן מטעמה לשם ביצוע עבודה בכפר הפרוש למרגלותיה . חיפושו אחר מקום שישכן את זהותו , וכך אולי גם יאשר אותה , יבוא לידי ביטוי בניסיונותיו לתור אחר מקום ללון . בכל ערב מחדש יצטרך קי למצוא לעצמו , בדרך לא דרך , מקום להניח את גופו עליו . קפקא בנה את העלילה כך שהיא רצופה בניסיונות לא פשוטים מצד הגיבור להשיג אישור מאזרחים שונים בכפר ללון על רצפתם , ולא לשווא . מסע נפתולים זה מתחיל כבר בערב הראשון המתואר בסיפור , כאשר סוכן של הטירה מעיר אותו בגסות , ואינו מניח לו לישון על רצפתו של הפונדק שאליו נקרה בכניסתו אל הכפר , וזאת בטענה כי אין בידו של האורח הלא קרוא רישיון מתאים לכך . קי פועל , כנראה , מתוך ההבנה כי אלו המניחים לו ללון במרחבם , בעצם מאשרים בכך את זכותו להתקיים ואת זהותו כ"אחר" בתוכם . ברגע מסוים נראה כי הוא מנסה , בגופו , לפסל את מקומו ואת זהותו במרחב החדש . מאמציו אלו חושפים בפנינו את פעולת ה"ללנה" כמבחן אתי של המרחב המארח . כשחברה מסוימת מאפשרת לזר ללון בקרבה , היא מזמינה אותו לעבור יחד אתה תהליך המערב היבטים של זהות , של מקום , של זמן , ואולי אף של אחריות . בהלנת הזר החברה מקבלת את קיומו כזהות נפרדת , כאחר שהנו לגיטימי בתוכה . על ידי אישור המעבר מן ה"חוץ" אל היפנים , " הן במובן של זהות והן במובן של מקום ועל ידי פעולת הלינה , מכוננים העיר והאורח את מקומו ואת קיומו של ה"סף . " זהו סף פתוח , סף המאפשר תנועה והשתנות . fait a ' son tour voir les choses de facon nouvelle . tant que transition , le seuil legitime les passages et Le seuil c ' est ce qui n ' est ni definitif ni defini . En Levi , 2002 ) , p . 218 Berneim Gilles , Le souci des autres ( Paris : Caiman הסף הוא מה שאינו מוחלט ואינו מוגדר . כמרחב של , nuun הסף מאפשר ומאשר את המעבר ומעניק את האפשרות לבחון את הדברים באופן מחודש . ברנהיים ז ' יל , הדאגה לאחרים ' ( פריס : קלמן לוי , , ( 2002 עמי 218 הסף ה"מוסרי , " אם ניתן לכנותו כך , הנו המרחב שבו ניתן לעבור מן החוץ אל הפנים , ובחזרה מן הפנים אל החוץ בדרך של חירות . כך גם נוצרת ההזדמנות למבט מחודש הן על האובייקטים המצויים בפנים והן על העצמי המשתנה והמתפתח . ה"סף" המתואר אינו מגביל

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help