sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

ניקוז וברכות מים נחפרו . יותר מחמישה מיליון שיחים ועצים ניטעו בשטחו . למעשה , ביצוע הפארק התאפשר תודות למהפכה התעשייתית י בשימוש ב לים מכניים , בטכנולוגיות בניי מות שהתבטא י בתכנון הגשרים החוצינ את הפארק . זרח מערב וביצירת האגם המלאכותי הגדול . אף כי סנטרל פארק נדו כנוף טבעי בינות בנייני העיר . הרי ההיסטוריה מלמדת כי למעשה הוא מלאכותי לסביבתו . במובן זה , השערים של כריסטו ודאךקלוד נטועים בפארק כשם שהוא עצמו ניטע בעיר לפני יותר ממאה שנים . השערים גם הם תוצר תעשייתי , והם חוזרים ומדגישים כיום יותר ויותר בני האדם חיים בסביבה מובנית גם כשנדו כי אנו מהלכים בנוף ירוק , בין עצים , סלעים ואגמי מים , מזכיר' לנו השערים כי כמותם גם הפארק IPK טבעי , גם הוא פרי רעיון של אדם שהצליח לממש את חזונו . , לקשר שבין השערים ובין הפארק , כך גם השערים ביחס לעי ! בניה הסובבים את הפארק . השערים , לעומת הבניינים , בולטים בצבעם הכתום , וצורתם המלבנית חוזרת על עצמה בדיוק .: מן הצד האחר , שוב מזכירים השערים למתבוננים ולהולכים דרכם , כי כמותם , כך גם סביבת העיר המקיפה אותם ; מתוכננת , מובנית בנוף , ולמעשה מנוכרת לקיום בטבע . אולמסטד רצה לראות בסנטרל פארק מקום שיאפשר לאנשים לקחת פסק זמן מן העיר . שפת העיצוב של הפארק גובשה בהתאם לשאיפה זו , ולעומת הגריד הקשיח של ניו יורק היא כוללת קווים רכים העצים , הצמחייה , המים והצבע הירוק השולט בפארק - כולם מתקיימים בצוותא כניגוד ] יפות ולאפרוריות האורבנית . השערים של כריסטו הם כמעין פלישה ' יל העיר לתוך הטבע . צבעם , מקצבם והגיאומטריות החריפה של מסגרות השערים מהדהדים את העיר . השערים מזכירים לנו כל י אנו חיים כיום בסביבה שבה טבע טבעי" ופראי הופך לנדיר . מתוך כך , ביחס לפארק וביחס לעיר מורכבת עבודת השערים ( כמו כל יצירת אמנות ) מן ההיבט הוויזואלי ( הצבע , הצורה , הכמות והחזרתיות ) ומן 1 קיבט הקונספטואלי ( רעיון השילוב והקשר אל ופארק ואל העיר . ( מבחינה ויזואלית נדמה כי כריסטו ודאךקלוד ודה מרשימה בפני עצמה הבולטת ברקע הנוף שבו מוקמה ואינה נראית כחל 7 פגנת של האדם במעשה הבריאה . מן u : pnn הקונספטואלי הצליח האמן להעלות שאלות הנוגעות בטבעי ובלא טבעי , בסביבה שבה אנו חיים כיום וביכולת לשנות סביבה זו . כמו בעבודותיו האחרות שבהן מרכיב הגודל שולט , גם בפרויקט השערים נראה כי ההיבט הוויזואלי מרכזי ובולט יותר ביחס לרעיונות העומדים מאחוריו . עם זאת , השערים מעלים תהיות באשר להגדרת הנוף כ טבעי , האם נוף אורבני או נוף מובנה יכולים להיחשב בטבעיים ? האם ה ' טבעי' שמור לנוף בוטני בלבד ואם הנוף הבוטני עוצב גם הוא - האם בכל זאת הוא יכול להיחשב ל"טבעי ? ומה בנוגע ליחס שבין השערים ובין תושבי העיר ? בזמן עמידתם של השערים בסנטרל פארק לא תיפגם הפעילות היומיומית בו,- הולכי הרגל , הרצים , המחליקים ע ליות ורוכבי האופניים - ולם ימשיכו לנהוג כהרגלם . הפיכתו של הפארק ליצירת אמנות לא תעצור את החיים ט . במובן מסוים , השערים כמו חוגגים את החיים בפארק , מקשטים אותו , ונדמה שמי שיבקר בו , יח 1 * ג גם הוא . בניגוד לעבודות אמנות הנועדות , לעתים , רק ל מתמצאים בתחום , ' פרויקט השערים פתוח לקהל הרחב , והוא נחווה באופן בלתי אמצעי בעת הצעידה בתוכו . בניגוד למוזיאון המגביל < ת הכניסה אליו בתשלום , בקוד לבוש ובהתנהגות ראויה , השערים פ נוחים לקהל אין דמי כניסה , ובשטחם מותר לרוץ , לרכוב על אופניים , לאכול ולדבר בקול רם . באופן כזה מתקשרת עבודת האמנות , ובאמצעותה האמנים , עם קהל רב ומגוון . פרויקט השערים יוסר לאחר שישה עשר ימים . עובדה זו תהפוך את השערים לחוויה שתיוותר יכרון והתיעוד ( תצלומים ורישומי הכנה ) יהפוך לעבודת אמנות כשלעצמו . הרעיון של האמנים וההכנות לקראת מימושו ( באמצעות רישומי ההכנה , הקולאז'ים ובניית המודלים , ( וכן מה שייוותר מן העבודה ( תצלומים , ( יוסיפו להתקיים זמן רב יותר מהשערים והבדים המתנוססים בסנטרל פארק . עובדה זו תדגיש את המרכיב הרעיוני שביצירה ואת ההתערבות "לרגע' בנוף , בניגוד לסנטרל פארק ולבנייני העיר שיישארו שם עוד זמן רב , מרגע שהעבודה תוסר ( וחומריה ימוחזרו , ( יחזרו שבילי הפארק למצבם המוכר , והיא תתפוגג לתוך הזיכרון . ?

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help