sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

נעה סימונסון אווירת חג שררה ברחבי סנטרל פארק ביום שבת , 12 בפברואר , 2005 היום שבו זכה הקהל הרחב לחזות בפרויקט השערים ( The Gates ) של כריסטו ודאךקלוד . תושבי ניו יורק והתיירים הרבים שהגיעו לפארק נראו מחייכים , מתפעלים , מריעים , מצלמים , ויותר מכול מהלכים בשבילים שכוסו בשערים כתומים שבדים בצבע זהה מתנופפים בתוכם . אמנם לא נערכו אירועים מיוחדים לרגל הפתיחה , אך המבקרים שהגיעו לפארק זכו להתבונן בחלק מתהליך העבודה . במספר מקומות על פני השבילים המתפתלים עמלו מקימי הפרויקט על הורדת הבדים לשערים . קהל התאסף בכל נקודה שבה הורדו הבדים , חיכה בסבלנות והריע כשהבד שוחרר ושער נוסף התחבר לשרשרת שערים מרהיבה . גם שיירת המכוניות שבראשה ישבו האמנים , כריסטו ובת זוגו דאךקלוד , משכה קהל צופים רב . בעת שיצאו השניים ממכוניתם , צוותי צילום אחריהם , נשמעו מחיאות כפיים וקריאות שמחה . חיוניותו של סנטרל פארק , הפארק הירוק הגדול בניו יורק , לא פסקה ואפילו גברה עם הצגתם של השערים ועם הפיכתו של הפארק לעמדת אמנות אחת גדולה . כריסטו - שנולד בהונגריה בשנת 1935 בשם , Christo ] avacheff חי ועבד בצעירותו בפריז ומאוחר יותר עבר להתגורר בניו יורק - נודע בזכות אריזות הענק שיצר למבנים מפורסמים ( המוזיאון לאמנות עכשווית בשיקאגו , , 1969-1968 הרייכסטאג בברלין , , ( 1995-1971 בזכות עטיפת חלקי נוף שונים ( חוף Little Bay באוסטרליה , ; 1969-1968 איי Biscayne Bay במיאמי , ( 1983-1980 והתערבותו בנוף ( הגדר הרצה , , 1976-1972 פרויקט שבו גידר בבד ניילון לבן כארבעים קילומטרים של שטח פתוח בקליפורניה Rifle ,- בקולורדו , , 1972-1970 פרויקט שבו תחם עמק באמצעות בד וחסם , למעשה , את הנוף הניבט ממנו . ( יצירותיו משקפות את הנושאים שעמם הוא מתמודד מראשית דרכו : היחסים שבין אריזה ותוכן , בין האדם והג 1 בע , וכן השפעתה של ההתערבות האנושית על הנוף האורבני ועל הנוף הפתוח . אף שכל אחת מעבודותיו של כריסטו נעשתה בסביבה שונה ובאופן שונה ( פעם עיר ופעם נוף פתוח,- פעם הוא אורז ופעם הוא תוחם ומגדר , ( מן ההיבט הוויזואלי יש לעבודות כולן מן המשותף . מאז עטף לראשונה מבנה בשנת , 1961 הפך הגודל למרכיב דומיננטי ביצירותיו . מרבית הפרויקטים שיצר האמן הם גדולים ביחס לכל קנה מידה אנושי . אלה אינם אובייקטים שניתן להניח על גבי כן או לאחוז בהם . לעתים דורשות העבודות מן הצופה שיתרחק מהן למרחק ניכר על מנת שיוכל לחזות בהן שלמותן . אצל כריסטו הגודל והכמות קובעים , ולעתים הם היוצרים את האיכות . כך קרה כשעטף את חוף הים באוסטרליה , כשארז את הרייכסטאג בברלין , כשעטף את Pont Neuf בפריז , ( 1985-1975 ) וכך קורה כעת בפרויקט השערים כריסטו ודאךקלוד הציעו להקים את פרויקט ה ש ע ר י ם כבר באמצע שנות השבעים . מסיבות ביורוקרטיות נדחה הרעיון שוב ושוב , עד שבינואר 2003 הכריז ראש עיריית ניו יורק , מייקל בלומברג , על הרשות שניתנה לאמנים מטעם העיר לממש את חזונם בסנטרל פארק . כשנתיים מאוחר יותר הוצבו לאורך השבילים בפארק 7 , 500 שערים , כל אחד מהם מורכב משני תרנים אנכיים בגובה של כחמישה מטרים המחוברים בקצוות העליונים בתורן מאוזן , ורוחבו מותאם לרוחב השביל שעליו הוצב . ( בד שצבעו כתמתם ( זעפרן ) נתלה מחלקו העליון המאוזן של כל שער ומשתפל באופן חופשי כלפי מטה עד לגובה של כשני מטרים מעל פני האדמה . שרשרות השערים הכתומים

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help