sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ההסבר הנוסף לרמת האמנות ולהיעדר הדיון בתערוכת הדוקומנטה כרוך בטווח הציפיות מאוצרי אמנות . בעולם האמנות העכשווי מקובל לקשור אמנות להתרחשות בתחומי תרבות וחברה במטרה להעשיר תובנות מנקודת מבט של מחשבת הזמן . אחדים מן האוצרים התרחקו כל כך מהתבוננות באמנות , עד שאינם "חוטאים" עוד ב"אהבת אמנות" ואף מוצאים בה נגע של בורגנות מערבית שאבד עליה הכלח . אוצרים אלה לא שכללו תדרים דקים של תפיסת אמנות , ומאידך גיסא , לא השקיעו בשיח הפילוסופי והחברתי מידה מספקת של אינטנסיביות . נראה שזו אחת הסיבות לרדידות התערוכה ולהיעדר הדיון האמיתי בה . כריזמה אופנתית מפותחת תפסה את מקומה של התבוננות ביקורתית ראויה באמנות , ובקטלוג נותר גיבוב של הגיגים ושל רעיונות פוליטיים שגורים שניתן למצוא תדיר בעיתונות האירופאית . בעיה נוספת היא הקלות הבלתי נסבלת של הג 1 יפול בסיטואציה המקומית , בהיסטוריה והזלזול במידע . למשל , אוצרי הדוקומנטה ייחסו משמעות רבה , כך נראה , לסכסוך הישראליפלסטיני והקדישו מרחב תצוגה ניכר לתערוכה "פלסטינית . " ניתן לצפות מאוצרי הדוקומנטה , המבקשים לעסוק ב"עולם" - במוקד הסכסוך הגלובלי - שיואילו נא , במהלך חמש שנות עמדה ובמסגרת תקציב של 11 מיליון דולר , להתמודד עם רמות שונות של מידע ולהפיק תערוכה דיאלקטית שלא תיראה כמו שלוחת שיווק פלסטינית . מאחד הסרטים ( דוברי צרפתית ) שהוקרנו בווידיאו בתצוגה הפלסטינית למדתי כי מנחם בגין אמר כביכול את המלים הבאות : "ללא דיר יאסין לא הייתה קמה מדינת היהודים . " אוצרי הדוקומנטה לא כיתתו את רגליהם לרמאללה , ללוחמי הגטאות , לבנגלדש . הם הסתפקו בדימוי מן המוכן שהיה להם זה מכבר , ולא ביקשו לאתגר אותו או לאתר היבטים אלטרנטיביים לו . בתערוכה מככבים אמנים נודעים שגם אם מוצא משפחתם הוא מן ה"עולם השלישי , " הרי הם עצמם התחנכו ועשו קריירה במרכזי האמנות במערב . חלק מהתערוכות הן " חלטורה , " העברה בלתי מוצלחת מתצוגה קודמת באחת מערי המערב , רוטרדם או לונדון . באחרות , נשלח צוות בהפקת יוקרה לצלם דוקומנטציה של "העולם השלישי . " עבודת האוצרות באשר לשני הפרמטרים , "אמנות" ו"עולם , " היא שטחית , חפוזה ובלתי אמינה . היוצאים מאזור התצוגה המרכזית של הדוקומנטה וחוצים את הדשא הירוק , נתקלים משמאל ביריד של סחורות תיירות אפריקאיות , יותר אפריקאי מאפריקאי , כמו בסרט קולוניאליסטי מתחילת המאה . ממול , בין המבנים הרשמיים שהוקמו על-ידי הדוקומנטה , משמאל למודיעין ולנקודת מכירה של קטלוגים , מזומנת הפתעה ברוח המוזרויות של הדוקומנטה הזו . על אחד המבנים מתנוסס שלט : " מוזיאון לאמנות אפריקאית בת-זמננו . " תוכלו לרכוש שם פסל ומסכה . קוראים לזה "מוזיאון . " חתרנות פוסט-קולוניאליסטית , השחתה רוחנית או סתם השפעה של משטרו הגלובלי של בוש ? אני בוחרת באפשרות האחרונה . ? © Chantal Akerman 18 monitors and 2 screens , real time video broadcast Super 16 and video transferred to DVD : film installation for Chantal Akerman , From the Other Side , 2002

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help