sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

שעת משבר בשעות של משבר אמיתי , משבר של עם , בשעות של אובדן דרך , אפשר לבחון את הדברים באחת משתי דרכים : לפנות לאסקפיזם או להרחיק לכת אל תרבות העבר , אל יוון העתיקה , ולהעלות שאלות נוקבות על מהות הקיום , על מוסר ועל שלטון . כשהתותחים רועמים סביבנו יומם וליל , המתות אינן שותקות , ויחסי הגומלין בין אמנות לפוליטיקה הופכים לכורח המציאות . לכן נראה לי תמוה ובלתי מובן כי במהלך ביקורו של אוצר הביאנלה של ונציה לשנת 2003 בארץ בימים אלה , הוא אינו אומר דבר לגבי המקום והזמן . כאילו אנחנו יושבים בוונציה או בשיקגו . הוא בא , הוא כאן , בנונשלנטיות איטלקית , נראה מוטרד מן העובדה שהוא צריך לדבר . הוא אומר שאולי יבחר במהלך שהותו כאן אמנים ישראליים . אולי הוא יצליח בתערוכות שהוא אוצר שם , בוונציה על המים , ואולי לא . אז מה !? "בסך הכול מדובר באמנות , " הוא אומר לנו בחיוך , "לא בפצצת אטום , " וכולם צוחקים , וגם הוא . ותוך שעה קלה אומר לו מארחו הישראלי : "ובכן הולכים לידלנר , " ? "דינר , " הוא עונה , וקם מהכיסא בזריזות מפליגה . ניתן היה לנהל שיחה על אמנות בשעת משבר , על אמנות המבקרת את השלטון , על תחושת הטרור , על הפחד מפני פיגועים , על יצירה בצל האובדן ועל תחושת ההחרמה שלנו בעולם . בשנת 2002 בלטה בחירת נושאים הנוגעים למצבנו הפוליטי ואף נקיטת עמדה של מעורבות . 50 תערוכות אמנות בנושאים פוליטיים התקיימו השנה בגלריות ובמוזיאונים ברחבי הארץ . אפילו רוחו של אדולף היטלר ( שאף הוא קיווה להיות אמן ) מרחפת במחוזות האמנות העכשווית . בתערוכת בוגרי המדרשה לשנת 2002 מוצגת עבודתו העדכנית של קובי בן ארי , החושפת , ברגע הנטן מבחינה היסטורית , את התצלומים "היטלר קינדר" ו"אדולף היטלר . " בתזמון מושלם , באותם ימים ממש , נפתחת ביוני 2002 הדוקומנטה בקאסל , ושם , בגרמניה , רגע לפני מסיבת העיתונאים הגדולה , מסביר סטפן האוסמייסטר , אמן גרמני , כי עבודתו מבוססת על אמירה של היטלר משנת . 1939 בדוקומנטה 11 רצו להציג את סרטו של אייל סיוון הישראלי , "משפט אייכמן , " ובסופו של דבר העדיפו דווקא את סרטו , " רצח עם ברואנדה . " רוחות רפאים מרחפות בשדה האמנות , ולא רק רוחו של היטלר ... עכשיו מדובר בפשעים נגד האנושות , בטרור מכוון , ברצח , בעליית האיסלאם הקיצוני הבא מכיוון מזרח . עולם האמנות החזותית מחפש משמעות פוליטית קיצונית כדי לעודד יצירת אמנות . כמה נוסטלגי להתרפק על שלהי המאה השמונה עשרה ועל ראשית המאה התשע עשרה . האמנים הצעירים של אותם ימים הלכו שבי אחר האקזוטיקה של התרבוש התורכי , בתי הבושת , בתי המרחץ , התפילות בבית הכנסת ואחר גילוי סוד האור הלבן והצורב של המזרח . בשנת 2002 הלך סטפן האוסמייסטר אל המזרח ומצא שם את הכעבה עולה באש . הוא מצרף לכעבה הנשרפת דימוי של מטוס המבקע את מגדלי התאומים הניצבים במהופך,- שני דימויים , זה לצד זה . וכך הוא עומד שם , לצד עבודתו המוצגת באופן "פרטיזני" על רחבת האבן מחוץ לתערוכות הרשמיות של הדוקומנטה . יחד עם עיתונאי אמריקאי , בתזמון כאילו מכוון , הבענו מילות הזדהות עם היצירה . ניסינו לומר לאמן שאנחנו מרגישים קשר אישי למאורעות המופיעים על בד הציור , וביקשנו לקבל ממנו אישוש למחשבותינו כי ביקש למחות כנגד העוול והאלימות שפשו בעולם . " אתם בכלל לא בכיוון , " אמר האוסמייסטר הגרמני החי בלונדון , "הכול קשור באדולף היג 1 לר . " אז מה אמר אדולף היטלר ב11- בספטמבר 1939 שעורר את האוסמייסטר ליצירה ? "שום עם אלנו מאריך ימים יותר מן המורשת המתועדת שלו . " זה היה הקטליזטור , וזהו כל העניין . אילו ידע היטלר כי בבוא היום ינסו בני שם , חם ויפת להרוס , ואולי אף להשתלט על מה שמייצג בעבורם את המערב , היה מקדים להתאבד . לו ידע כי כעבור חצי מאה תופיע בקטלוג הדוקומנטה בגרמניה המשוואה : מגן דוד = צלב קרס , היה מתגבר על הכישלון בבחינות הכניסה הראשונות לאקדמיה לאמנויות יפות בווינה , ומתעקש להיות אמן . למה בחר האוסמייסטר בדימוי הכעבה העולה באש ? האם התכוון לומר שזוהי מטאפורה לעליית הפונדמנטליזם ? לייצר אמירה ביקורתית על אלימותו של האיסלאם הקיצוני ? או לקרוא תיגר על שלטון העשירים - המערב ? האוסמייסטר מסביר את כוונתו במכתב ששלח למערכת ( ראו עמי . ( 6 אי שם בתחילת הקיץ גרמניה מארחת על אדמתה , בחבל האסן ובתוככי העיר קאסל , את תערוכת הדוקומנטה ה . 11- על מלאכת האוצרות של תערוכת האמנות הבינלאומית , הנערכת אחת לחמש שנים בקאסל , מנצח האוצר אנביזור , ולצדו חמישה אוצרי משנה . זוהי תערוכת ענק בהשתתפות למעלה ממאה אמנים "כמעט " מכל העולם ( אבל אנחנו הישראלים לא שם . ( אנחנו לא שם כיוון שלא האוצר הראשי של הדוקומנטה ולא איש מחמשת עוזריו , אף אחד מהם לא טרח לבוא לכאן . אנביזור נקט עמדה פוליטית ברורה נגד האמנות ונגד האמנים הישראלים . הוא החרים את האמנים הישראלים , את כולם , עוד לפני שלמד משהו על כיוון היצירה שלהם בשנה האחרונה . הוא לא ידע שבישראל 2002 הוצגו קרוב ל50- תערוכות הנוגעות בכאבו של העם הפלסטיני החי כאן בתוכנו . בדוקומנטה שלו מוצגים רק שני אמנים פלסטיניים המוחים על הכיבוש הישראלי , בדיוק או בדומה למה שעושים עשרות אמנים ישראליים . האוצר אנביזור שנבחר לעבוד על אדמת גרמניה הרוויה בדם ילדים תמימים ( להזכירכם "היטלר rrpp / עבודתו של קובי בן ארי , ( מציג תמונה חד-צדדית של האמנות במזרח התיכון , שבינתיים ממשיך להתפוצץ בתמיכתם ובעידודם של מנהיגים תאבי כוח , שררה ושחיתות . אין מלחמות שמחות , ואין היסטוריה אובייקטיבית . מאות אלפי המבקרים שצפו בביתן שהוכן עבור האמנים "pu > t ^ n , d הוטעו לחשוב שזו האמנות היחידה הנוצרת במזרח התיטן , וכי האמנים הישראלים אינם יוצרים אמנות פוליטית . אנביזור הוכיח לעולם הנאור היושב באירופה ובאמריקה שאפשר לשנוא במחי קולמוס לא רק את השלטון הישראלי , אלא גם את היוצרים הישראליים . האין זה אסקפיזם לשמו ? הצעתנו היא לבחור בדרך השנייה , הקשה , המורכבת והארוכה יותר , לחזור אל השאלות הרלוונטיות באשר לצדק חברתי , לשלטון ולמוסר ולמספר סוגיות נוספות לגבי אמנות המתקיימת מתוך דיאלוג נוקב ועיון בשאלות יסוד אלה . איננו זקוקים לסרטי תעודה . אנו מבקשים לראות יצירות אמנות . אנו שואפים לגעת ברוח ולהאזין למוזות . ?

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help