sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בני 110 קומות כל אחד , הבנויים בצורת גלילים מתפתלים , ניצבים במעגל וקשורים זה בזה . חברת Ocean North מציעה גורדי שחקים הנראים כמו פסל - שתי דמויות ענקיות מופשטות הנשענות בחיבוק זו על כתפי זו . שונה מכל ההצעות היא הצעתו המרתקת של איתן קאופמן , אדריכל ישראלי , בוגר הטכניון בחיפה , המתגורר בניו יורק . את מגדל בבל המתחרה עם השמים הוא משכיב , בקשת גדולה ורחבה , מעל נהר ההדסון , והופך אותו לגשר המחבר בין מנהטן למדינת ניו גירסי . הגשר מורכב משני גלילי ענק המכילים 8-6 קומות של משרדים , מלונות , אולמות , מסעדות ובתי שעשועים . זהו למעשה גשר שהוא רחוב מקושת ומקורה . הוא נתמך בשתי גדות הנהר וקשור בכבלים ענקים לשני עמודים אמצעיים r \ m \ > r \ ( Stayed Bridge ) העליונה משמשת בטיילת רחבה ומקורה המיועדת אך ורק להולכי רגל , וממנה נשקף נוף מרהיב על ההדסון , על פסל החירות , ועל מנהטן וניו גירסי . איתן לא המתין להזמנתו של מקס פרוטאק כדי להכין את הסקיצות . כבר למחרת קריסת "התאומים' לה היה עד במו עיניו כמו רוב תושבי ניו יורק שצפו במתרחש מהחלונות , מהגגות ומן השדרות , מצא את עצמו מתחבט בשאלה הבסיסית : לא מה יש לבנות בשישים הדונמים שהתפנו , אלא מהי התשובה הנכונה לטרגדיה שהתרחשה . היה לו ברור שלא רק התאומים' קרסו , אלא גם העולם שאותו ייצגו וסימלו נחרב , וכי זו ראשיתו של עולם חדש התובע התייחסות שונה ושפה חדשה,- היה ברור לו כי לשחזר את מה שהיה פירושו להתעלם ממה שקרה , וכי התשובה צריכה להימצא בתחום הרוחני-אנושי , ולא בתחום הנדל"ן . בו בזמן היה ברור לו כי המבנה , יהיה אשר יהיה , חייב להקרין עוצמה , דינמיות וטכנולוגיה מתקדמת , כפי unpnii' התאומים ; אך בלא ההתנשאות והיהירות שאפיינו אותם . " ישבתי כאן , במשרד , " מספר לי איתן במשרדו בקומה העשירית שחלונותיו צופים אל השדרה החמישית , "מתבונן במפת ניו יורק שפרשתי על השולחן . המרפק שלי נשען על השולחן והזרוע פנתה כלפי מעלה , מעין מטאפורה למגדלים , ולפתע קרסה הזרוע על המפה וצנחה מעל נהר ההדסון . באותו רגע היה ברור לי : במקום המגדלים המתנשאים צריך לבוא גשר המחבר בין אנשים , ולא מתנשא מעליהם . " הרעיון ריתק אותו , והוא התמכר לפיתוחו . בהדרגה קרם הגשר עור וגידים ולבש צורה על הנייר ועל מסך המחשב . הגשר היה לבניין מרשים מעל המים , המשך היסטורי לגשר Ponte Vecchio בפירנצה ולגשר קארל בפראג , מבנים שהם הרבה יותר מסתם גשרי מעבר : הם מרכזים של התרחשות אנושית . הגשר מעל ההדסון , שאיתן מכנה אותו יגשר העולם ; בנוי בתוך מעטפת זכוכית , ובלילה הופך לגשר אור "המקרין עוצמה אנושית ויצירתית , ולא את עוצמת החומר של זול סטריט ; הגשר יהיה מטאפורה לרוח היצירה של האדם , המילה האחרונה בטכנולוגיה ובאסתטיקה . " איתן התייעץ עם מהנדסי גשרים ובדק את אפשרות הביצוע . כולם מאשרים שהפרוייקט ניתן להיבנות , אם כי יידרשו לשם כך פתרונות מתוחכמים והמצאות טכנולוגיות חדישות . "אני ממשיך את העבר , " הוא מתלהב , "ובו בזמן מתעמת עם הנדסה וטכנולוגיה מתקדמת כדי ליצור מקום שבו אנשים לא ירגישו זרים , אלא רצויים , ירגישו כי זה מקומם . התאומים' היו מרשימים,- הם הקרינו כוח ושליטה בחומר , אך לא היה נעים להימצא בתוכם . האדם הלך לאיבוד במבוכי המשרדים , שמרביתם היו מנותקים מאור היום ומהגופים המרהיבים שבחוץ , אף-על-פי שהגובה אפשר לכאורה מראות נוף רחבי-ידיים . אני חיפשתי גישה אחרת לחיים ולאדם : הגשר הוא סמל פואטי של גישור ופיוס , ניצחון הרוח על החומר . " הטיילת שהיא הקומה העליונה של המבנה , ואורכה כשלושה קילומטרים , תהווה פארק ענק , ובו עצים , פרחים , ספסלים ובתי קפה . במזג אוויר נאה תיפתח תקרת הזכוכית לשמים . מהנקודה הגבוהה ביותר באמצע הגשר ייראה נוף רחב-ידיים שישקיף על שתי גדות הנהר , על פסל החירות , על אליס איילנד ועל הנמל . הגשר המיועד להולכי רגל בלבד , יהיה מצויד במערכת מורכבת של מדרגות ומדרכות נעות שיקשרו את הטיילת עם הקומות שמתחתיה . השטח שעליו ניצבו מגדלי התאומים יהיה הכיכר העולמית' , ( World Forum ) והיא תכיל את אנדרטת הזיכרון . במרכז הכיכר יוקם מרכז מידע גלובלי משוכלל מאוד בצורת גלובוס ענק שיקרין מידע מפורט על מצבו של העולם ועל אירועים גלובליים המתרחשים בהווה , תוך ציון הבעיות הפוקדות את העולם והמאמץ הגלובלי למצוא להן פתרון . סביב הכיכר ייבנו מבנים שגובהם לא יעלה על שתים עשרה קומות . איתן מודה שהושפע מאד ממורהו , האדריכל והממציא הנודע באקמינסטר פולר , שאצלו למד במשך ארבע שנים באוניברסיטת אילינוי . כל חייו עסק פולר בשאלה כיצד להפוך את העולם למקום 1 שיעבוד בצורה היעילה ביותר בשביל כל בני האדם . פולר התייחס לעולם כאל ישות אחת בלתי-מחולקת ובלתי-חצויה החייבת לנצל יחד את המשאבים העומדים לרשותה ולפעול לטובת כולם . ? גז 1 ורו יאמאסקי , אדריכל "מגדלי התאומים" Architect of the World Trade Center , Minoru Yamasaki [ Photo : B . Korab ]

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help