sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

עיוורונו של ממציא הגלגל מחדש כמה הבהרות למאמר "שלוש הערות על וידיאו-ארל 1 בישראל" ממציא הגלגל מחדש נהנה מכמה יתרונות . הממציא הקודם עשה כבר את כל הטעויות האפשריות לפניו , טבע את הסיסמאות ואת הקלישאות הנלוות . הדרך סלולה בפניו . חבל רק שמישהו כבר עשה את זה קודם . כדי לא להמציא מחדש את הגלגל יש צורך בהיסטוריה ; במודעות לזמן ולהתרחשות בו . ( על קיומה של אותה היסטוריה כתבתי בקצרה , בין השאר בגיליונות 12-1 11 של "טרמינל . ( " הווידיאו הוא מדיום עצמאי וייחודי . הצפייה בו היא ערך נרכש , כמו בכל מדיום אחר . כשם שהצופה למד לא לברוח מן האולם בעת הקרנת סרטם של האחים לומייר , כשהרכבת הגיעה לתחנה , כך עליו "ללמוד" לצפות באמנות וידיאו . מסיבה זו , הראשונים שעסקו באצירת וידיאו ובכתיבה עליו ברוב מדינות העולם היו היוצרים עצמם . כך יכול היה להתפתח שיח עמוק וחקרני יותר , ובמקביל החלה להתגבש שפה ייחודית לווידיאו שנבעה מתוכו . הקריאה להיכרות עם ההיסטוריה של הווידיאו מתוך הווידיאו העומדת במרכז המאמר , יוצאת מנקודת הנחה שהווידיאו אינו טרנד עכשווי , אלא מדיום עצמאי הפועל זה עשרות שנים ומלווה בשיח הולך ומעמיק . היכרות זו עם תכנים ועם יצירות מן העבר היא המאפשרת את בחירת העבודות והבנתן , את ההפרדה בין עבודה שלמה לניסיון בוסרי לתרגיל עריכה שנה ג י . תכנית כגון ארטאטאק , המספקת מסגרת שידור חודשית לעבודות וידיאו היא יקרה מפז , וכפי שציינתי במאמרי - ברוכה ביותר . מסגרת שכזו מזמנת , לכל הפחות באופן תיאורטי , מרחב תצוגה ליוצרים חדשים ובלתי-מוכרים . לעניות דעתי , הזדמנות זו צריכה לבוא על חשבון אמנים מוכרים ומבוססים יותר בעולם האמנות והווידיאו , שכן לרשות אלה עומדים גם תקציבים וחללי תצוגה אחרים . כל זה מעלה כמובן את השאלה באשר להבדל בין תצוגה טלוויזיונית לתצוגה במוזיאון או באולם הקרנה . הקריאה לריווח פירושה שעבודה שנועדה למסך הטלוויזיה ונוצרה עבורו , לא תמיד מתאימה לחלל המוזיאון - וגם על כך נאמר ונכתב כבר רבות . באותה תכנית שבה לא שודרה עבודתו של אורי צייג , שודרה עבודתה של תמי מרקס , שחודש אחר-כך מצאה את דרכה אל חלל הגלריה וחודש לאחר מכן - אל חלל הסינמטק . הדבר נכון גם לגבי כל אחד מן השמות האחרים שהזכירו אפי ואמיר בתגובתם . נשאלת השאלה : האם עולם האמנות הפך לפתע פתאום למוסד שאינו מנוכר ואינו אליטיסטי , או שמא מוסד האמנות משתמש ביוצרי וידיאו אלה כעלה תאנה ? ואולי שאלת חלל התצוגה אינה רלוונטית כלל ? הווידיאו הוא אכן בנה הלגיטימי של הטלוויזיה . מערכת היחסים המורכבת המתקיימת בין השניים היוותה מקור לעשרות מאמרים ודיונים בשנות השבעים והשמונים . אולם הווידיאו הוא גם בנו הזנוח של הקולנוע והמאהב הנרגש של הפיסול , וגם לאלה יש מקום בשיח על הווידיאו . הטלוויזיה היא רק אחד ממקורותיו של הווידיאו . לאוונגארד הקולנועי , כמו גם לפרפורמנס , למיצב ולצילום , היו השפעות רבות ומהותיות על התפתחות הווידיאו . מדיום אמנותי אינו מוגדר על-ידי סיסמאות או חשיבה לוגית , אלא על-ידי סך כול העשייה המתרחשת במסגרתו , והעשייה בווידיאו לא תמיד נכונה לחלל הטלוויזיוני . כשם שההיסטוריה מאפשרת להגדיר את ציר הזמן של המדיום , מושגים דוגמת שוליים ומרכז מאפשרים לייצר הגדרת מרחב . כתהליך היסטורי , המרכז תמיד מגדיר את גבולותיו , ואילו השוליים חודרים פנימה , משנים את המרכז ומפנים מקום לשוליים חדשים . נדמה שארטאטאק 2 מנסה לכלול בתוכה הכול , וחבל שכך . מרווח הנשימה המוגבל ממילא של הווידיאו ראוי שיאפשר תצוגה של יותר עבודות,- התפרסות רחבה יותר ולא הסתגרות בגטו מדיומאלי . כל היוצרים בווידיאו יסכימו עמי ( אני מקווה ) שיש מקום למסגרות תצוגה נוספות , ובכלל זה גם מסגרות שידור נוספות . מיקומה של ארטאטאק כשוליים אינו גורע מחשיבותה . להפך , הוא זה המאפשר לה לעשות את מה שהיא מתיימרת לעשות , ללא התערבות של שיקולי רייטינג טלוויזיוני או גלריסטי . הקריאה לריווח פונה לא רק לאוצרים וליוצרים אלה , אלא היא מכוונת לממסד כולו . האמנות כמושג רחבה דיה כדי לכלול תחת כנפיה כל מדיום באשר הוא . אין בכך כדי לסתור את העובדה שיש לווידיאו , כמו לצילום , כלים ייחודיים לו ומבט ייחודי משלו , שיש ללמוד אותם ולהכיר בהם . אך קריאה זו מצביעה בהכרח על הצורך של הווידיאו להשתחרר מן העיסוק בעצמו ובעצם הלגיטימיות לקיומו ולעבור לדון בתכנים . ושוב , דיון בתכנים דורש היכרות עם ההיסטוריה ועם העשייה בעבר . אפשר שאפי ואמיר חיפשו דרך לעשות יחסי ציבור לתכנית שהגו והולידו - דבר מקובל ומובן . אם דברי הובנו שלא כהלכה ( ועל כך אני יכול רק להצטער , ( אני מוכן להסביר אותם בשנית ובשלישית ( אוסף הווידיאו הפרטי שלי , כמו גם מקבצי המאמרים שברשותי , היו מאז ומתמיד נגישים לכל דורש . ( אך כל אלה אינם מצדיקים שימוש בשפה כוחנית ומעליבה , מתנשאת , מזלזלת ובעיקר צינית . עד כה לא התקיים בארץ שיח ענייני בנושא הווידיאו , והנה נוצרה כאן הזדמנות לפתח שיח מעין זה ולדון בסוגיות עקרוניות לווידיאו בכלל , ולווידיאו הישראלי בפרט . חבל שהזדמנות זו מתמוססת והופכת למתקפה אישית ולהטפה דמגוגית . אני מסכים בהחלט עם מרבית דבריהם של אפי ואמיר והם אינם סותרים כלל את דבריי . חבל שבחרו בשפה פופוליסטית , סיסמתית ואגרסיבית רק כדי להדגיש את חשיבותה של תכנית הטלוויזיה שלהם . רונן לייבמן נ . ב . "לייבמן " לא קראו לי מאז ימי בצבא ההגנה . . 1 בין השאר : MarkKidel . "Video Art and British TV " Mick Hartney . "InT / Ventionn " Michael O ' pray . "The Impossibility 01 ' Doing Away with Video Art John Weaver . "The Necessity of Doing Away with Video Art " DA 2 Kathy Rea Huffman . "Video art : What TV gol to do with it " לתכנית כמו ארג 1 אג 1 אק יש היסטוריה , ומן הראוי לבחון גם אותה : החל בערוצים הקהילתיים בארה ב בשנות השישים ושבעים , עבור לתכניות דוגמת "Dazzling Images" . "The II 11 Hour " . "Ghost in the Machine " ועד לשנותיו הראשונות של ערוץ 4 הבריגוי

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help