sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

תגובה רונן לייבמן נעלב בשם המדיום . נעלב וחש צורך לחנך אחרי שיעור קצר בהיסטוריה ( או , אם נדייק , הצבעה על כך שהיא קיימת , ( הוא מלין על התצוגה המוזאלית הבלתי הולמת של וידיאו ארט בארץ . הערה לגיטימית ונכונה במידה רבה , אך ההמשך מעיד על מה בדיוק לייבמן מתרעם , הכבוד נפגע . הכבוד של וידיאו ארט כאמגות . העלבון הוא ללגיטימציה של המדיום כעוד דאנר אמנותי . של הוידיאו כ ארט צריך שיהיה כאן סדר , תנאי צפייה נוחים ומעל לכל - תחושה מחיאלית חמימה ומעשירה . עמדה כוו היא טיפוסית לאמנים המעונינים לבצר את מעמדם בתוך עולם האמנות ולייצר אמנות וידיאו שעולם זה הוא הקשרה העיקרי . זהו ניסיון לבנות היררכיה של טעם ולומר מה גבוה , אמנותי ונאצל יותר ומה סתמי , לא ראוי ו טלוויזיה קהילתית" מידי . אבל מה לעשות שהוידיאו ( כמו הצילום לפניו ) אינו בנה הממזר של האמנות הזקוק ללגיטימציה שלה . הוידיאו הוא בנה הלגיטימי של הטלוויזיה . הטלוויזיה היא המקור של הוידיאו ארט - מדיום משודר , הטרוגני , שמוזיאון בלבד איננו יכול להכיל . וככזה הוא מחויב לקהל רחב יותר , הקהל שרואה טלוויזיה . נוצרת התחושה שבעיני לייבמן המקור ההיסטורי לאמנות הוידיאו היא אמנות הוידיאו . זו בדיוק אחת הבעיות הקשות של הוידיאו ארט , הניתוק שלו מהטלוויזיה , התרבות הפופולריות והמדיה - ניתוק מהמקורות שייצרו אותו . ההערה השניה של לייבמן נוגעת לטלוויזיה כחלל תצוגה ככלל ולתכנית ארטאטאק כמקרה פרטי . בנוסח פרדוקסלי בעליל הוא מצביע על "העדר סלקציה וחוסר פתיחות בתהליך הבחירה והתצוגה של עבודות וידיאו להקרנה טלוויזיונית . ( ואני לתומי חשבתי שהעדר סלקציה מייצר פתיחות גדולה יותר ( ... אבל זו אינה הבעיה העיקרית במשפט הזה . לייבמן מנסה להשליט את משטר הטעם שלו " ) פנינה " של אורי צייג מול תרגיל שנה ב בבית ספר לקולנוע ( " על תכנית טלוויזיה שהוא כנראה מעולם לא ראה . ( אחרת איך נסביר את דוגמת ה פנינה (? שהרי אורי צייג מעולם לא הוצג בארטאטאק , וזאת מתוך בחירה - "סלקציה , " כאמור . ארטאטאק , מתוך רצון לפנות לקהל רחב יותר , מציגה עבודות שטלוויזיה היא מדיום הולם לתצוגה שלהן . כמו לייבמן , גם יוצרי ארטאטאק חושבים שלא כל מה שמתאים למוזיאון טוב גם לתכנית טלוויזיה . רק מהסיבות ההפוכות , מה שמוצג בארטאטאק יהיה נגיש , לא מנוכר , לא אליטיסטי . פונה לקהל הרחב , כבר אמרנו ? ועם כל זה , בארטאטאק מוצגות עבודות אמנות טובות ומצוינות וברוב המקרים מדובר בהחלט בהצגת הוידיאו הטובה בעיר , ( בניגוד לקביעה השרירותית של לייבמן , קביעה זאת מסתמכת על עשרות תגובות וחוות דעת של קהלים שונים ומגוונים , יודעי חץ והדיוטות כאחד . ( לייבמן מניח שיש היררכיה ברורה שתכנית כמו ארטאטאק מערערת אותה . מוזיאון מעל "תכנית טלוויזיה שולית ביותר . " ( שולית עד כדי כר שלייבמן מייחס לה גרימת נזקים לתחום הוידיאו בקנה מידה לאומי ) עוד מיתוס מודרניסטי מהסוג העבש ביותר . אל ל"פנינים של אמנות הוידיאו להתלכלך במחשכי הטלוויזיה בכבלים . הוא גם מניח שהצופה שאינו בקי לא מסוגל להבחין בין רמות שונות , איכויות , עומקים ורבדים של עבודות וידיאו , אולי מפני שמעולם לא פגש את הצופה הזה , שארטאטאק מבלבלת אותו ( רחמנא ליצלן ) ומחבלת בחינוך שלו ל"הנכון והטוב" אבל מסתבר שהצופה הזה ( כן , כן , נפגשנו אתו ואפילו שוחחנו ) מבין היטב , הוא בעל כושר שיפוט וטעם משלו ולעיתים אבחנותיו מדויקות יותר משל בוגרי מוסדות אמנות קובעי היררכיה , סגנון וטעם . למרות שלייבמן כותב שיש מקום לרווחי את שדה האמנות בארץ , התחושה היא שבמושג שלו של שוליים מדובר פשוט בעוד שלוחה או בעוד מוסד , נשלט ומבוקר ורק קצת פחות מכובד "ראוי שהממסד האמנותי יעניק מרחב נשימה רב יותר ... ויניח לחללים מסוימים להתקיים כשוליים . " שוליים באדיבות הממסח (!? זאת באמת אלטרנטיבה שראוי לכל חברה להתברר בה . אנכרוניזם מהסוג הזה הולך יד ביד עם העיוורון שגורם ללייבמן להאמין שארטאטאק נצפית על ידי אמנים וקהל שוחרי גלריות בלבד . ( כפי שהוא מצוטט במאמר מאת דנה גילרמן בגלריה , " הארץ , ( 10 . 01 . 02 ההצלחה הגדולה ביותר של התכנית היא בכר שאמנים כמו גיא בן נר , דורון סולומונס ואליסף קובנר זוכים לחשיפה גדולה לאין עתר משהיו זוכים לה בגלריה או במוזיאון , ונצפים על ידי קהל שלא היה נוגע בחלל אומנותי גם עם מקל באורך 20 מטרים . ארטאטאק יצאה לחפש את קהלה גם מחוץ לטלוויזיה ויזמה הקרנות של עבודות וידיאו במקומות שונים ברחבי הארץ , ולא זכור לי שלעמישב יש סצנה אמנותית מפותחת במיוחד ... לא פחות חשוב לציין שהמעורבות הפעילה של ארטאטאק גם יצרה קהילה חדשה של יוצרים וחשפה אותם לקהל רחב זה . הפרספקטיבה הצרה של לייבמן מביכה , והיא מנת חלקם של רבים בעולם האמנות . מרום מעמדו האקדמי שבמסלול לוידיאו" הוא מנסה לברור את המוץ מהשעורה . המבוכה נובעת בעיקר כשחושבים על וידיאו ארט ביחס להגדרות הכוחניות הללו שמעמידות את מסגרות התצוגה המוזיאליות בראש היררכיה דמיונית ( את ה"ניסיונות יש להשאיר בסטודיו , ( ... כאילו היינו בסוף המאה ה . 19 וידיאו הוא בדיוק מה שעולם האמנות לעולם לא יוכל לבודד ולמסגר באופן הזה ; וידיאו הוא המדיום ההטרוגני ביותר , המשודר בצורות שונות , בזמנים לא אחידים ולמקומות רחוקים אחד מהשני . האפשרות לשדר אמנות וידיאו , היא גורם מהותי , אימננטי , שהופך את מדיום הזה לבעל פוטנציאל אנטי ממסדי מובהק . ובעיית הסחר באמנות וידיאו שעדיין לא מצאה לה פתרון רק מצביעה על הגורם המיוחד הזה . ( ובסופו של דבר ההתעקשות להתייחס לוידיאו כאל 1 " סוג כמו ציור או פיסול וכד היא למעשה אינוס של האמנות עי הסטנדרט . ( הפורמט הזה הוא מהפכני מבחינת אופי ומגוון של דרכי התצוגה וההפצה , יש לו יכולת להגיע לקהלים יותר גדולים לחצות יבשות בעלות מינימלית ולהישאר נאמן למקור ( להבדיל , למשל מתמונות של אמנות בקטלוגים ובמגזינים . ( סביב אמנות הוידיאו ( ואמנויות דיגיטליות אחרוה ) נוצרות קהילות , ובעקבות כך דיאלוג ערני , מערכי הפצה ייחודיים ושיתופי פעולה שאין כדוגמתם בתחומי אמנות אחרים . עובדה פשוטה היא שחובב אמנות סקרן יכול בקלות להחזיק בבית אוסף אמנות וידיאו גדול יותר משל אספנים ומוזיאונים . מבחינה זו השידור בערוץ הקהילתי מתאים במיוחד למדיום בכך שהוא מציע עוד צורת הפצה של אמנות וידיאו כפי שהיא ויותר מכך , מציע לקהל , אמנים ושאינם אמנים , לקחת אחריות על התרבות אותה הם צורכים באופן אמיתי ואקטיבי . רונן לייבמן שוכח שהיסטוריה ומסורת הם אלמנטים אותם מייצרים אינדיבידואלים , לא רק משהו שצריך לבכות את העדרו . ארטאטאק עשתה בדיוק את זה בשנה וחצי האחרונות - החלה ביצירת מסורת של אמנות וידיאו במקום הראוי לה ביותר בטלוויזיה , וכמו בכל מסורת טובה הנה גם קם לה , ממש בימים אלה , דור חדש . והיא גם עשתה היסטוריה . אפי וייס ואמיר בורנשטיין רותי סלע , שסיימה את לימודיה ב בצלאל" לפני כשנתיים , תקבל לידיה את רצועת השידור של ארטאטאק החל מחודש פברואר . 02 תהיו מוזיאליים ותשתקו תערה אחת ארוכה על 'שלוש הערות על וידיאו אר 1 > בישראלי

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help