sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

במסגרתה את הבסיס לפעילותם . רבים מהם לא עמדו בנורמות הדרושות לקבלת מינוי אקדמי באוניברסיטה העברית ולכן חתרו להתקבל לפקולטה החדשה בתל אביב . האבות המייסדים לא תמיד ידעו לבור את הבר מן התבן והתפתו להציע מינויי מפתח לאנשים אלה . מייד עם הצטרפו לפקולטה מצא עצמו יונתן נאלץ להיאבק במינויים אלה . היה זה מאבק גורלי על דמותה של הפקולטה החדשה . במקום לפנות לעבודה מדעית , שאותה אהב כל כך ובה ראה את ייעודו , בחר יונתן לשאת באחריות ולעמוד כמו אותו ילד בסיפור ההולנדי החוסם באצבעו את הנקב שבסכר במאמץ אדירים לעצור את הסחף . יונתן הצליח לשכנע אנשי מפתח באוניברסיטה - ביניהם פרופ' בן ציון כץ , רקטור האוניברסיטה באמצע שנות השישים , ופרופ' צבי יעבץ , שהיה דיקן הפקולטה למדעי הרוח וממנהיגיה הבולטים של האוניברסיטה באותה עת - לתת בו , ביונתן הצעיר , את אמונם . בהיותו בעל דרגת מרצה לא היה יכול לקבל תפקיד רשמי של דיקן הפקולטה החדשה למדעי החברה . לכן , בשלב הראשון הוא כיהן ללא כל תואר , אך במועד מאוחר יותר קיבל מעמד של ממלא מקום דיקן . יונתן נטל על עצמו תפקיד קשה ובלתי ניתן כמעט להגשמה - לעצור מינויים לא מתאימים ובמקביל לבנות מן המסד את ארבעת החוגים המרכזיים של הפקולטה : החוג לסוציולוגיה , החוג לכלכלה , החוג למדע המדינה והחוג לסטטיסטיקה . הוא החל בחיפוש מועמדים מתאימים ברחבי האוניברסיטות בארצות הברית ובאירופה . באותה תקופה כמעט כל מי שלמד לדוקטורט או שסיים דוקטורט בהצלחה וקיבל הצעה להצטרף לאוניברסיטה העברית בירושלים העדיף לבחור בה מאשר לבוא לפקולטה שעדיין לא הוכיחה את עצמה . משום כך , משימתו של יונתן להביא מדענים צעירים ומוכשרים ביותר , האמונים על גישה מודרנית למדעי החברה , היתד . בלתי אפשרית כמעט . ככל שהתארך המסע והתמהמה הגיוס כן גברו הלחצים עליו בתוך האוניברסיטה לוותר על איכות ועל רמה ולמנות את מי שמוכן ורוצה להצטרף . הלחצים היו עזים . יונתן עמד לפני ביקורת מתמדת באוניברסיטה על כך שהוא בולם את צמיחת הפקולטה . הוא גילה עוצמה נפשית נדירה במאבקים פוליטיים יומיומיים והוכיח כושר מנהיגות , מחד גיסא , וכושר תמרון פוליטי , מאידך גיסא . יונתן דאג להתמנות על ידי הרקטור לראש החוג של כל אחד מהחוגים העיקריים בפקולטה . הוא כיהן בעת ובעונה אחת כראש החוג לסוציולוגיה , כראש החוג לכלכלה וכראש החוג למדע המדינה . בדרך זו מנע יונתן מינויים לראשי חוגים של אנשים לא מתאימים שהיו עלולים להציף את החוגים בחברי פקולטה לא מן השורה הראשונה . במקביל עסק יונתן ללא ליאות בחיפוש מתמיד ונמרץ אחר צעירים מוכשרים , ולמרות אכזבותיו לא הרפה . המתח והמאבק המתישים האלה נמשכו ברציפות כארבע שנים , יום יום ושעה שעה . רק בשנת 1968 היה יונתן יכול לציין בסיפוק את השלמת הישגו - הבאת גרעין ראשוני של אנשי מדע צעירים בעלי רמה , ששערי האוניברסיטה העברית היו פתוחים לפניהם אך העדיפו את האתגר שבבניית חוגים חדשים ובהקמה יש מאין של מרכזי הוראה ומחקר חדשים וחדשניים . אלה היו אנשים דוגמת איתן ברגלס בכלכלה , יוסי יהב בסטטיסטיקה ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help