sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

אף על פי שבחלקו נפל תפקידו של ראש הקלעים . הוא , העלוב , נקלע כאן לפתע לשמש בתפקיד הקטיגור : המציאו לידו תלי תלים של חומר , שרובו לא נאסף בידו , וציוו עליו לקיים את האשמה ו והנה הוא יוצא מתוך עורו , ומתאמץ לטוות עניבת פשתן מן הנייר הרקוב . מכביכול קטיגור כזה אין לתבוע יושר לב : בכל יום ובכל שעה מקיימים קטיגורים , אפילו קטיגורים ממש , "האשמות" — ואחר כך שמחים הם עצמם שהנאשם יוצא זכאי . אבל תחת זאת מייעץ אני לתושבי ארץ ישראל , שחשוב להם מאוד לדעת מי ומי הנוהגים בהם , להפנות תשומת לב רצינית , דרך משל , אל הקפטן האנגלי רייס , התופס משרה רמה במחלקת החקירות הפליליות , או אל נושא כליו הצנוע ממנו , היהודי שיף . "דמויות מעניינות" ביותר : כדאי להתבונן . אומרים , שהא' רייס העניק לארץ ישראל את האדון דאוביגין , אותו אשף ורב מג במקצועו המשטרתי , שנשלח לארץ בשנת 1930 להנהיג רפורמות במשטרה לאחר המאורעות . אומרים , שרייס שירת קודם לכן תחת דאוביגין אי שם בצילון . אם נכון הדבר , הריני מברך בזה מעומק הלב את האומה הסינגלסית , את השבט טוטה ודה ואת שאר עממי האי צילון , אך את ארץ ישראל אין על מה לברך . במרוצת שלוש שנים אלו אירעו בארץ שורת של מעשי רצח סנסאציוניים : ביגור , בבאלפוריה , בנהלל , בקרבת תל אביב ( פרשת שטאהל וזוהר ) וכר ; בדרך המלך עצרו שודדים מכוניות — פעם אחת עצרו אפילו חמש שש מכוניות בבת אחת . שודדים אלה לא נמצאו . את רוצחי יגור ובאלפוריה וכדומה לא גילו ; את גופותיהם של הנערה זוהר והחלוץ שטאהל , שהיו טמונות בחול , גילה אברהם שפירא מפתח תקנה , והיה זה הוא שנתחקה על עקבות הרוצחים ; אומרים , שגם את " גיבורי" רצח נהלל גילו אנשי המושבות . אין לו לאדון רייס מזל בארץ ; וכשאין לו לאדם מזל , מתעורר בו באיש לעיתים קרובות חשק עז לזכות במשחק ולוא גם כדי להחזיר לעצמו חלק מתהפסד ... בני דורי עודם זוכרים בוודאי את הרומאן של די מורייה שהקים בשעתו רעש , — "טרילבי" ; בספר הזה יש גיבור אחד ( אגב , יהודי ) ושמו סוונגאלי . סוונגאלי , מוזיקאי גאון , וכן גם מהפנט ; העלמה טרילבי עצמה אין בכוחה להבחין בין שירת המארסילייזה לבין מזמור תהילים קכ"ז בנוסח התפילה האנגלי , אך כאשר נועץ בה סוונגאלי את מבטו מעומק מושבו ביציע התיאטרון שרה טרילבי כזמיר בבוסתני שחריזאדה . משום מה , כשאני נהנה מרחוק מזיוו של האדון רייס , חולפת לפני דמותו של סוונגאלי ( להוציא , כמובן , את הגאוניות — . ( האדון שיף שיעור קומתו ננסי יותר , ואין הוא מעורר בי הקשרים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help