sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

עוררין כלל ; אפילו חסידי השיטה אינם מכחישים זאת , ורק במקום המלה " יהירות" מציגים הם מלים אחרות , ארוכות מאוד ומסובכות : "שליחותו של ג'נטלמן להמוני העם , " "חובתו של האנגלי לשבטים הכפופים לו ... " הכומר אינג , ' שכבר הזכרנוהו , אומר ישירות : "בית הספר הציבורי" יוצר אצלנו באנגליה שני לאומים , הלאום העליון והלאום התחתון . שיטה זו היא ישנה נושנה , אך לאחרון בעלי ההשראה נחשב , עד כמה שידוע לי , אחד ושמו ג'וואט , ( Jowett ) שפעל באוכספורד במחצית השנייה של המאה הקודמת והעמיד שם דור שלם של מחנכים לבתי הספר הציבוריים . הוא היה אדם טוב , ובעל כוונות טובות , אף הרביץ את תורת החינוך שלו בדרכי נועם ובדברים שאינם צ 1 רמים את האוזן ; אולם ביסודה היתה תורה זו מורכבת דווקא מפולחן הערכה עצמית , מעמדית וגזענית . לאמור : אין בית ספרנו מחנך סתם ילדים , אלא שרים , מושלים ועוזריהם לעתיד לבוא . לשם כד יש קודם כל להחדיר בהם את ההכרה , שיידרש מהם הרבה , משום שהושקע בהם הרבה . ואכן , הושקע בהם הרבה מאוד משחר ילדותם . ראשית , בנים הם לאומה העצומה ביותר , הנאורה ביותר , המהוגנת ביותר וכוי , שעליה הטילה ההשגחה העליונה תפקיד נעלה — להנהיג עמים , שאינם נושאים את חותם הנבחרות . שנית , הם "ג'נטלמנים , " כלומר , העילית הנבחרת , הטבעית , הנושאת עמד . באורח אורגאני ובלעדי שורה שלימה של מסורות מעודנות , שאינן בהישג ידן של שכבות חברה אחרות , או שהן מצויות בידן במידה פחותה יותר . לכן , תפקידו העיקרי של "בית הספר הציבורי" הוא ללמד "להנהיג , " וכן הלאה . כל מחנך יבין למה זה חייב להביא . ממדגרה כזאת של "פרו קונסולים" יוצאים בני אדם החדורים לנצח הכרה האומרת : אנו — מלח האדמה , הננו כת מיוחדת וטובה ביותר . יתכן מאוד , שבימיו של ג'וואט אכן כך היה — המעמד הבינוני הנמוך באנגליה דאז לקה בעם ארצות רבה ביותר בהשוואה לאותם "פרו קונסולים ; " האינטליגנציה העובדת אף היא טרם היתה , והנתינים שמעבר לים עדיין היו שרויים בשלב התפתחותה של תרבות ימי הביניים , או אף של הימים שלפני המבול . אולם לעת הזאת כבר נשתנה כל זאת שינוי חד : לאמיתו של דבר , לא נותר לו לשום חניך של " בית הספר הציבורי" כל יתרון לעומת בן תמותה רגיל מקבוצת משלמי מס הכנסה , שעמה הוא נמנה . אך נותרה מידת יהירות ונותרה — ואפילו , ( 1893—1817 ) Benjamin Jowett 4 חוקר אנגלי בספרות יוון . מתרגמו של אפלטון לאנגלית . סגן נגיד של אוניברסיטת אוכספורד . אחד מגדולי המחנכים באנגליה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help