sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

התרומה היהודית התבטאה — בשנות המלחמה המכריעות — בשיתוף פעולה עצום מבחינה מוסרית , ואחר המלחמה — ב 40 מיליונים לירות , שהוזרמו לארץ ישראל , בהקמת תל אביב ועוד 80 מושבות חדשות , בהבאת פריחה בלתי רגילה של התעשייה במזרח ובגידול חסר תקדים במסגרת משק ההתיישבות של ההכנסות לקופת האוצר בארץ ישראל . העולם אוהב דברים כאלה . לכן נוטה אני להאמין , שאפילו אחדים מה"עמים האנטישמיים , " אם יתגלה אצלם "תיאבון" לארץ ישראל , יפנו את מבטם לעברנו יותר מאשר לעברם של מתחרינו ; אד מובן , שאין להסיק מכך שאז נכרות ברית דווקא עמהם . העיקר — שתהיה לנו אפשרות בחירה ; לשם כך יש קודם כל לעורר את אלה הטוענים לכתר ארץ ישראל . כדי להעירם יש להבהיר להם , שמבחינה מוסרית הכתר הוא שוב חופשי , כלומר , שאנגליה שוב איננה בחזקת גומלת חסד העושה בארץ ישראל מעשה הומאני גדול , אלא , שמנקודת מבט מוסרית , היא פשוט בגדר כובש רגיל , כובש מפריע ובלתי רצוי . הבה נעורר '' תיאבונות / ' ואחר נראה . הרביעי : א . מ . קולישר חושב , כפי הנראה , שאנגליה חזקה כפי שהיתה לפנים ולא ניתן "לסלק" אותה מארץ ישראל . איני מאמין בזאת , ואני מכיר אנגלים בעלי סמכא , הסבורים אף הם כמוני . פחות מכל מאמין אני , שתחומי ההשפעה במזרח התיכון קבועים אחת ולתמיד ולנצח . מתקבל יותר על הדעת , שתהיינה שם תמורות גדולות . "הפוליטיקה היא תורת האפשר . " צריך להתכונן . להתכונן — פירושו להכין לעצמנו בעלי ברית . לא אחד , אלא רבים , כדי שיהיה לנו מבחר . החמישי : א . מ . קולישר משוכנע , שעל פי טבעו המשפטי מוציא המאנ דאט כל אפשרות לשינוי . ואני סובר , שאין זה כלל ועיקר "טבעו" של המאנדאט , אלא סתם אחד הפירושים שלו . הוא מוצא חן בעיני האנגלים , אך יש שורה ארוכה של עמים גדולים , שבעיניהם זה אינו מוצא חן . ובכלל , ביחס לכל ההכרעות שנפלו בשנים , 1922—1919 קיים אותו ויכוח : יש מעצמות הטוענות שהכרעות אלו הן בגדר קודש קודשים ואין לבטלן , ואילו מעצמות אחרות חושבות אותן להכרעות בעלות אופי זמני ; ואנו , הקהל הרחב , יודעים היטב , כי אין מנוס מכד , שרבות מן ההכרעות הללו תצטרכנה להיבדק מחדש , ובהקדם . ואין בזה כלל משום "הימור העלול להביא מלחמה : " רוב הבדיקות המחודשות תיערכנה בלא שתיירה אף יריית תותח אחת . ואם לאו — הן םוף סוף הכל אפשרי בעולם , — אזי גם לצרה זו יש להתכונן . השישי : לשווא סובר א . מ . קולישר , שאני "מתחרט , " כביכול , על האוריינטאציה הפרו אנגלית של השנים שעברו . איני מתחרט על כך כלל

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help