sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

ולא נכונים . הכחשה רשמית נחשבת זה מכבר לאמצעי מותר לגמרי לקידומן ולהזזתן דווקא של אותם הרעיונות , שאת הימצאותם "מכחישים . " אי אפשר להתחשב בספרות זו : יש להתחשב במציאות . ננסה נא לשכוח לזמן מה את יחסינו הלא טובים עם הנהלת הסוכנות ונציע לה פשוט להתבונן היטב בעצם העניין . ראשית , מיותר כאן לגמרי להסתמך על כך , שהנהלת הסוכנות אינה נותנת אימון מלא במקור , שממנו קיבלה ה י א ידיעות על התכנית . אנו , למשל , קיבלנו נתונים ממקור אחר , ולצערנו הרב , אין לנו שום אפשרות לפקפק במהימנותם . העניין הוא הרבה יותר רציני מכפי שזה מנוסח בהודעת הלשכה הרוויזיוניסטית מ 5 בפברואר : מאז נתקבלו ידיעות נוספות , המבהירות במידה ניכרת את התמונה . עוד בתחילת הסתיו שעבר הופץ — הן בחוגי משרד המושבות והן בחוגי הפקידות האנגלית בארץ ישראל — תזכיר סודי , שתוכנו בקיצור הוא זה : ( 1 המצב הנוכחי מעורר התמרמרות בקרב היהודים וביקורת בז'נווה ( 2 ; לשנותו לטובת היהודים ביחס לכל ארץ ישראל לא צריך וגם אי אפשר ; ( 3 על כן צריך להיזכר ב"ספר הלבן" של שנת , 1922 שבו צויין , שאנגליה לא הבטיחה להפוך את כל ארץ ישראל ל"בית הלאומי היהודי , " אלא רק להקים בית כזה " ב" ארץ ישראל ; ( 4 ומכאן גם המוצא — קאנטון יהודי או מספר קאנטונים יהודיים ; ( 5 היה רצוי , שמקורה של הצעה זו יהיה לא בממשלה , אלא ביהודים או בערבים ; בקרב היהודים יש קבוצות בעלות השפעה , שמתייחסים אליהן באהדה זה מכבר , אך יתכן שהן לא תעזנה להופיע בפומבי ; לעומת זה יש אפשרות להשפיע במובן זה על הערבים באמצעות אנשים , שיש להם אימון בהם ( 6 ; עם זאת , יהיה מי שיהיה , שיטול על עצמו את היוזמה , הממשלה תוכל בקלות להפעיל לחץ מספיק בהחלט הן על היהודים והן על הערבים . לאחר זאת חל המשא ומתן בין האנגלים לבין הערבים . בחוגי המופתי התייחסו תחילה לרעיון זה בחמת זעם : מדינה בתוך מדינה ? השיבו להם , ש"קאנטון" אינו מדינה . כאן , מטבע הדברים , היה צורך לעבור ממש לשאלת ה"פרטים" — על היקף הקאנטון ועל היקף האוטונומיה שלו . בעת הדיונים האלה התגבשו גם ה"פרטים . " כעת ידוע , שהעלייה תישאר בסמכותו של השלטון המרכזי ; ירושלים תהיה מחוץ ל"קאנטון ; " שטחו של הקאנטון — אלף וחמש מאות קילומטרים מרובעים בקירוב ; רצועת חוף ברוחב של

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help