sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

שוב הודיע ברל כצנלסון על פרישתו מן המרכז ומכל תפקידיו בתנועה . ברם , קבוצת המנהיגים המתונים היוותה תמיד מיעוט זעיר מכלל צוות ההנהגה , ובסופו של דבר נתפייסו גם המתייסרים הבודדים האלה , כבשו את "זעם מצפונם" והוסיפו להלך בתלם ובמסלול המנותב על ידי זולתם , מתוך נאמנות בלתי מסוייגת למפלגה . הזרם השני בהנהגה הקיף את העסקנים מדרג מנהיגות שני . הללו היו נציגי הדור החדש , מבני העליות השלישית , הרביעית והחמישית , ומקור ההשראה שלהם בא להם מן ההורית הבולשוויקית . מהפכת אוקטובר 1917 על לקחיה היתה נר לרגליהם , לרבות עיקרי הדוגמאטיזם ותכונות הקשיחות שהיו מסימני ההיכר של מחוללי המהפכה . נציגי קבוצה זו תפסו את הסוציאליזם תפיסה מארכסיסטית מהפכנית , ושאיפתם היתה להשליט ברחוב הציוני את הדיקטאטורה של הפרולטאריון . מתוך שסיסמת ה"מטרה מקדשת את האמצעים" היתה שגורה בפיהם , בבחינת מצגת אנשים מלומדה , גילו סלחנות גם כלפי מעשי טרור . לחץ כלכלי נחשב בעיניהם לאמצעי לגיטימי במאבק הפוליטי והחברתי , וגילויי סובלנות וחמלה כלפי יריבים מעמדיים נדמו להם כאותות חולשה . טיבה של קנאות אידיאית שהיא גוררת אחריה קנאות ארגונית , והמוסר הנקוט בידי הקיצוניים הוא מטבע הדברים מוסר סלקטיווי מאוד . עם חברי הזרם הזה נימנו המנהיגים הצעירים יותר , ובייחוד מזכירי מועצות הפועלים בערים , ה"אפאראטצ'יקים , " ה"ביצועים טים , " אנשי המנגנון המפלגתי , שענייני ארגון בתור שכאלה היו בעיניהם עיקר ודקדוקי עניות שבאידיאולוגיה — טפל . מהם שימשו פקידים בכירים בעמדות מפתח , ארכי טכנוקרטים , נושאי כליהם ועושי דברם של דרגי היירארכיה גבוהים יותר . בתכונותיהם אלו הלמו העסקנים הצעירים הללו את הטיפוס הבוטח בעצמו — "גלטקין , " האינקוויזיטור האכזר , שבא במקומו של "איבאנוב" השלומיאל באותו רומן של קסטלר . הבולטים שבמנהיגים אלה היו זלמן אהרונוביץ , אבא חושי , מרדכי נמירובסקי ( נמיר , ( ורבים מבני ה"קיבוץ המאוחד . " בשלב מסויים נטה אליהם גם חיים ארלו זורוב , אף שראשיתו בהנהגה הצטיינה דווקא במתינות פוליטית . בין מנהיגי הזרם הזה היו גם כאלה , שאף על פי שרוממות מלחמת חורמה ב"פאשיזם" וב"נאציזם" היהודיים היתה בגרונם , לא נרתעו מלשאול , לצורך שימוש מיבצעי , כמה מן התכסיסים שהם עצמם ייחסו תוך בוז ליריביהם . בנאומו במועצת "הנוער העובד" ( אפריל ( 1933 קבע נמירובסקי , כי "יש גם ערך לסמל , ללבוש , לדגל , לתמונת מנהיג , " והחרה החזיק אחריו גם ארלוזורוב , שסמך ידיו על כמה סממנים חיצוניים של התנועות הטוטאליטאריות , אף הציע לייסד ארגון מקביל לבית"ר , שחבריו ילבשו מדים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help