sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

בין ראשיה קוטבי ועמוק וכמעט לא ניתן לגישור . נציגי שני זרמי מחשבה עיקריים התנצחו ביניהם , האחד היה זה שהקיף בעיקר את אנשי ה"גווארדיה הוותיקה , " רובם אנשי העלייה השנייה , שינקו את תורתם הסוציאליסטית כ ן החוגים המתונים ברוסיה ערב מהפכת , 1905 מהם שהיה ניכר בהם שעדיין מצויים הם ברגלם האחת בשלהי המאה ה , 19 המאה הליבראלית הומאנית . מטבע הדברים , עדיין היה אורח החיים הדמוקרטי מקובל עליהם , בהיותם חדורי אמונה , שניתן לשנות את אופיו של כל אדם באשר הוא בכוח החינוך וכללי ההיגיון , בלא שיהא צורך להיזקק לאלימות ולעריפת ראשים . רובם היו משכילים , אנשי ספר , שלומי אמוני האינטלקטואליזם הצרוף , ספקנים ותאבי דעת , מהם שאף נתברכו ביסודות המורשת היהודית הממתנת , וזו היוותה , כידוע , את לחם חוקם של רוב בני הישיבות ב"תחום המושב . " לימים נתרכזו היהודים הסוציאליסטים מאסכולה זו , ברובם , בשורות ה"מנשוויקים , " ומבחינת הלד נפשם הלמו את הטיפוס "איבאנוב , " החוקר האנושי , המעוצב בידי ארתור קסטלר ב"אפלה בצהריים . " עם קבוצת מנהיגים זו נימנו ברל כצנלםון , משה ביילינסון , זלמן רובשוב ( שזר , ( דוד רמז , יוסף שפרינצק ויוסף אהרונוביץ . בדרך כלל ניתן לומר עליהם , שהם השתדלו להעדיף את האינטרס הלאומי מן האינטרס המעמדי , הכיתתי הצר . הנה , למשל , בשלבים מםויימים של סכסוכי העבודה החריפים ביישוב היה ברל כצנלסון מוכן לסמוך ידיו על רעיון הקמתה של לשכה נייטראלית ועל עקרון בוררות חובה לאומית ; דרך הפשרה נראתה לו באמרו , כי "צריך להסתכל למצב שקיים עוד ארגון פועלים רוויזיוניסטים . " ואשר לזכות העלייה לארץ אמר , "כי עם כל האנטיפטיות שלנו לרוויזיוניסטים , הרי אין לנו כל אפשרות לשלול סרטיפיקאטים מחלק של העם היהודי . " בהזדמנויות אחרות הביא ברל כצנלסון את הדברים לנקודת משבר מתוך שנפגע קשות , מבחינה מוסרית , מאופן התנהגות עמיתיו . בעקבות ההתנפלות המאורגנת על חברי בית"ר בתהלוכת השביעי של פסח , הגיב הוא בהתפטרות ממרכז מפא"י " ) כולי בוער מבושה . ( " בוויכוח פנימי אחר במפא"י , בשאלה , אם על המפלגה לבקש חנינה לסטבסקי במקרה שיורשע בדין , נימנה ברל כצנלסון עם המעטים שחייבו בקשת חנינה ( יחד עם שזר , ביילינסון ויוסף אהרונוביץ , ( בעיקר משום שהמוסר הסוציאליסטי שולל עונש מוות ; לעומתו קמו מתנגדים חריפים לגישה זו , נוסח בית הילל ; הם בזו לעצם ההתלבטויות המאפיינות בני דור ישן והחליטו לעשות דין לעצמם . למחרת מתן םםק הדין התפרץ זלמן אהרונוביץ ( ארן , ( בראש קבוצת מתפרעים , אל מערכת " דבר" ותבע מן העובדים שלא לפרסם את מאמר המערכת בזכות החנינה , באיימו לנפץ את מכונות הדפוס , אם לא תתקבל דרישתו . למראה השערוריה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help