sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:459

מועצת המיפקדות הגליליות ( 1935 . 5 . 6-5 ) מועצה חשובה מוועידה היתה המועצה השלישית של המיפקדות הגליליות בווארשה קודם להכרעה בשאלת היציאה מן ההסתדרות הציונית ויצירת הסתדרות חדשה . ראש בית"ר היה שותף עירני לדיונים במועצה , ובהרצאתו הביע דעתו בשאלות העיקריות בבית"ר ובהצה"ר . קודם כל דן בשאלת הגיוס הבית"רי , ובשאלה זו הציע פירוש , שאולי היה בו מן החידוש , כשהעריך את רעיון הגיוס כ'רחב ועמוק , ויעבור זמן רב עד שנמצא את הפיתרון המלא / וכשנמנע מלדבר בו כבחובה המוטלת על כל בית '' רי ובית'ירי . ראש בית"ר אמר , שהצה"ר 'היא קודם כל מיפלגה קולו ניסאטורית , וגם על רעיון הגיוס יש להשקיף מבחינה קולוניסאטורית ... אני חצה להזכירכם , כיצד נוצר הרעיון . הדבר היה בכינוס דאנציג . בארץ ישראל שרר אז מצב קשה . אז קיבלנו את ההחלטה על פלוגות העבודה . הבינותי את ההחלטה באופן כזה מי שמו צא עבודה באופן טיבעי — מוטב . ומי שאינו מוצא — מתגייס לשנתיים . המישרד המנהל צריך לשחרר מחובת גיוס כל מי שמוצא לו עבודה . לא הייתי רוצה שיישכח העקחן הזה . ' מדבריו אלה ניתן להסיק אף קיומה של אפשרות של הפסקה ב'גיוס' בימים של שפע בשוק העבודה . ברם ראש בית"ר ציין : 'מושג הגיוס הוא נעלה - ולא הייתי רוצה לבטל את התקדים של פלוגות העבודה . אולם יש למצוא פיתוח נוסף למושג הזה . כבר מזמן חשבתי על כך : הצד הדוחה שבפלוגות הוא , כמדומני , חוסר מטרה מוחשית . אני מתאר לעצמי ומבין את מצבו של צעיר יהודי העולה לארץ ומציעים לו עבודה במיקצועו והוא צריך ללכת לפלוגות . אם הוא הולך לפלוגות , הריהו משלם חוב לעקרון הבית"רי . אולם הוא אינו רואה בזה פעולה כיבושית . אני רוצה להציע לכם רעיון , ואינני מבקש מכם תשובה מיידית . חישבו עליו . כפי שידוע לכם , הפרובלימה הקשה ביותר ה » א עכשיו : הפועל בכפר . הפועל ברח מהכפר . האיכרים חצים לקבל פועלים עבריים , ולא איכפת להם אם יהיו שמאליים או ימניים , ובלבד שיהיו בטוחים שלא יברחו ... חשבתי : אולי אפשר ליצור בקרב בית"ר "אורדך של אנשים , שיתחייבו בנדר להתגייס לכפר למשך של עשר שנים לכול הפחות ... את רעיון הגיוס צריך לעשות יותר גמיש מאשר עשינו אותו בקראקוב , כדי שלא יפריע להשתרשות הטיבעית במשק העברי . בזמן שיש דרישה לפועלים — נמעיט את מיספר המגוייסים . ' דברי ראש בית"ר היה בהם להקל על האווירה במועצה של בית"ר פולין , שרובי חבריה זילזלו בחובת הגיוס , אלא שוודאי לא היה בהם משום פיתרון לבעיה , לא מהצד הפורמאלי ולא מהצד המעשי . ראש בית"ר דן אף בשאלות אחרות , כגון ההכשרה התרבותית ( יש חסרון גדול בתוכנית , שמציעים את הנושא ואינם נותנים את ההרצאה . דעתי היא , שה שילטון צריך לתת את ההרצאות , ( ההשקפה החברתית , קרן תל-חי ( הרפואה לרוב מחלותינו , ( פעילות כלכלית ' ) אל תגזימו . מאמרים חשובים מספסלים , ומה שאנו עשינו חשוב יותר מבתים ומושבות ... אני מבטיח לכם , שעוד נבנה בתים . אבל העניינים האבס טראקטיים חשובים יותר . ( ' רק מעט ביחס מדבריו הקדיש ראש בית"ר לשאלת ההיערכות המדינית החדשה , אלא שהיו הדברים נושאים חשיבות מיוחדת באקטואליותם ובחריפותם . ראש בית"ר הביע את ביטחונו בצורך להקים את ההסתדרות הציונית החדשה ( הצ"ח ) ובסיכוי שתהא למכשיר עצום במילחמה המדינית . יש לו הבנה לדברים ריאליים , אלא שחשובה מהם המילחמה המדינית . וסיים בדברים : אם תלכו עמדי להקים את הצ"ח תתחיל תקופת העלומים השנייה של הצה"ר . לחלשים אומר . מי שאינו מאמין ילך לו . אני חברכם , לא מנ היגכם , מאמין בצדק ובתועלת שבצעדנו . מאמין אני בכם . נציגי 11 גלילות השתתפו בדיונים עירניים , וקציני הנציבות ( סולובייצ'יק , בגין , כרוסט , יוניצ'מאן , ' רצו להיכנס לפני ולפנים של הנחלתנו . ' אף הטיל ספק ' ברמה המוסרית' שלהם , שאחד מהם עבד בשכר , ואחד רצה לקבל מישרה 'במוסד הארצי העליון של התנועה . ' דבריו אלה היה בהם מנזש . ניסיון סרק ( מקביל , או משותף ) לפלג את ביתיר נעשה בווהלין עם הקמת 'הבית '' רי המתקדם ' ' ) מאמענט . ( 1935 . 5 . 9 ' , תוך ימים מעטים נשכחה כליל כל ' ההתמרדות' וכאילו לא היתה . ( 878 בתחילת דבריו שאל את מפקד גליל פינסק בנוגע להפרעה להרצאת גרוסמאן , וביקש לתבוע המפריעים למישפט . פרופס דיבר שם בגיוס , כבדבר קדוש בתנועה כולה ; בעקרון העבודה העברית כעקרון מוחלט , ובענייני אירגון ' ) הזמיר / מחנות הקייץ , ( עי' 'מאמענט' ו'אונזער וועלט ; 1935 . 5 . 10 ' , ' טריבונה נארודובה ; 1935 . 5 . 17 ' , 'המדינה 1935 . 4 . 30 ' , ( שיצא לאור ללא ספק בתאריך מאוחד יותר . ( 1935 . 5 . 26 מתבלט במרצו בקן וארשה היה המפקד שלמה פרלא , המקורב לד " ר אלחנן לווין וליביריונים . ' הוא הרשים חברים הרבה בדבריו על המאנדאטור הבריטי כעל ' אוקופאנט , ' והוא המריץ לאימון בנשק חם .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help