sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:433

נגישות השילטונות והסוכנות שילטונות המאנדאט ראו את בית"ר וחבריה כמי שאינם נהנים מחסותם של הסוכנות היהודית ושל הוועד הלאומי , וכסבורים היו שגזירות שיגזרו עליהם יתקבלו כמעט בשתיקה . על דעתם עלה לגזור בעניין שלילת אזרחות אחימאיר , ייבין , ליכטר , דבירי , פיינברג , 818 ואחרים , ועד מהרה נוכחו לדעת , שטעות מרה טעו . הגזירות הללו , הכרוכות באיומים של גי חש מן הארץ , לא נתקבלו על דעת היישוב כלל . בערי ארץ ישראל ואף במרמים בגולה הוקהלו אסיפות גדולות למחאה נגד הניסיונות לשלילת האזרחות מיהודים תושבים . ° בווארשה , בירת פולין , נערכו כבר קודם לכן הפגנות גדולות נגד השגרירות הברי טית . העיתונות היהודית כולה 822 יצאה פה אחד נגד ניסיונות מסוג זה , והשילטונות הא"יים חדלו מהם לאחר זמן . ברם שורת ההתעללויות לא פסקה . השילטונות ביקשו להקשות על סטאבסקי ורוזנבלאט כשתבעו זכותם לחזור לארץ-ישראל מביקוריהם ב חוץ לארץ , ואף כשקיימו זכות — לאחר דיונים מרובים - במתן ויזה , עדיין לא היה לבם שלם , וניסו ל עכב את חזרתו של רוזנבלאט , בעל הוויזה לחזרה , אלא שוויתרו על ניסיונם . 823 והסוכנות שמוכנה היתה לקפח את בית"ר בכול תחום , ראתה להתעלל ברחנבלאט . ביולי 935 ו ראו פקידי לישכת העלייה בתל אביב שלא לקבל אי שורים מטעם קומיסאריון בית"ר , שחתום עליהם צבי רוזנבלאט , 'הנאשם השני . ' עולה שנשלח לזכ תן יעקב נתעכבה נסיעתו , משום שפקיד סירב לקבל את החשבון בחתימת רוזנבלאט . ד '' ר לובוצקי ה קומיסאר כתב ( 1935 . 7 . 8 ) להנהלת הסוכנות . ב . יפה , ראש הלישכה בתל-אביב הודיע ( 1935 . 7 . 11 ) לח . ברלס במחלקת העלייה . 'סירבנו לקבל את המיכ תבים והחזרנו אותם לבעליהם . ' אותה הוראה ניתנה על ידי מ . שרתוק כשב . יפה התייעץ עמו . יצחק ילין , ( 817 'הירדן , . 1935 . 5 . 21 ; 3 . 22 ; 2 . 14 ; 2 . 12 ; 1 . 6 ; 1934 . 12 . 19 , 18 ' ( 818 'הירדן / ' ) 1935 . 1 . 18 כדור ניסיון . ( ' ב '' צ כץ יצא למע רכה אף בנושא 'יהודי נמצא בביתו בזכות ולא בחסד . ' שם , . 1935 , 4 . 12 הצה"ר התנגדה . מאז אף לגירוש יהודים קומוניסטים מארץ ישראל . . . . , ( 819 הנציב העליון קיים יחסים הדוקים למדי עם נציגי הסוכנות . קורס להחלטתו בעניין קבלת נציגי הצהיר ( דיר א . ו"נשאל ודיר ז . פון ו"זל ) לראיון נועץ בנציג הסוכנות ( מ . שרתוק ) , ( 1935 . 1 . 11 ) ושאלו לטיבו של ד ר ויינשאל , וכלום אין התנגדות לקבלת המישלחת . הנציב דיבר בזכותו לבטל אזרחות , ושאל אם לא כדאי לגרש מן הארץ מסית . שרתוק / שרת / דיבר עמו נגד הריביזיוניסטים , אבל נגד ביטול אזרחות ונגד גירוש . ( א'צ , . ( s 25 , 2090 ( 820 שם , . 1935 . 1 , 13 הצהיר בעיירה קולו ( פולין ) פנתה ( 1935 . 1 . 20 ) לוועדת המאנדאטים על מאסר שני תושבים וה כוונה לנורשם . עי' , יןני , 1955 עמ' , 203 ( 82 ! 'נזאמענט ( 622 . 1935 . 1 . 6 ' , אולי חוץ מה'רונדשאו ' בברלין , ( 1935 . 1 . 15 ) שכתב על המנהיג הטירוריסטן אחימאיר . עי' 'הירדן / 2 . 1 ו 1935 . 2 . 13 ( מאמר שכטמאן . ( ( 823 שם , . 1935 . 1 . 24 ; 1 . 22 שוב התעללו ברוזנבלאט , כשביקש תעודת התאזרחות וסירבו לו שם , . 1935 . 5 . 23 עי' לעיל , הע' . 261 שילטון בית"ר הקומיסאריון לבית"ר בא"י מחלקת בית"ר הצעירה תל אביב כ"ג סיוון תרצ"ה ( 1935 . 6 . 24 ) חוזר מס' ב' לכול מפקדי ומדריכי בית"ר הצעירה בא"י תל חי ! א ) למחלקת בית"ר הצעירה בקומיסאריון ידועים הרבה מיקרים שבית"רים מפסיקים את חוק השתלמותם לא מתור צורך כלכלי המכריחם לכר' אלא מפני ש'קצה נפשם בלימודים . ' עפ"י רוב אין למצב רוח זה כל טעם הגיוני ' אלא הוא נובע מתוך השאיפה ל'היפטר' מתוכךחיים' שלפי דעת התלמיד איננו מספק את רוחו . על מדריכי בית"ר הצעירה לנהל פעולת הסברה בין הבית"רים האלה ולהוכיח להם , עד כמה שאיפה זו חסרה בל יסוד הגיוני , ועל שמצב רוח חולף זה של אדם בלתי מבוגר עלול לגרום להפסד של כוחות משכילים בתנועה הלאומית , אשר חסרונם מורגש יפה באופן מוחשי . ב ) המצב בשטח החיבור הלאומי בארץ הנהו ירוד . ילדי ישראל נשבו לבין מורים השוקדים על ההטפה האדומה והמרחיקים לגמרי את הנוער העברי מן המקור העברי הלאומי ממלכתי . תופעה זו מסכנת את כל עתיד העם , שהנוער' הנהו המעצב את דמותו וצביונו . על הנוער הבית"רי , שמטרת חייו היא חינור של נוער עברי לאומי , לדאוג לחינוכו בעודו בגיל צעיר ואחד האמצעים החשובים הוא הספקת מורים לאומיים בבתי הספר . על מדריכי בית"ר הצעירה לנהל תעמולה בין הבית"רים שימשיכו את לימודיהם בסימינאריונים למורים , כי מורים לאומיים הוא צו השעה לתנועה ולעם . יצחק ילין משה יזרעאלי המזכיר הראשי מנהל המחלקה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help