sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:415

היה בכוחה , ולא חייבה , לגרור את המסקנה השלילית ביחס לעבודה פוליטית בבית '' ר . בית"ר לא פעלה בחלל ריק , ואף בית"ר הצעירה , שאינה הולכת להצבעות בבחירות , לא היתה רשאית לפסוח בעבודתה החינוכית על לימוד עקרונותיהם ודרכיהם של אירגוני הנוער האחרים , הן במחנה הציוני הכולל , והן מחוצה לו , העומדים לה למיכשול רוחני ומעשי . פיתוחה של בית"ר הצעירה חייב היה לעסוק בלימוד המבדיל והמפריד בינה לבין הסתדרויות אחרות בנוער , ולא רק בלימוד המאחד והמגשר , וזאת לא רק בתחום העקרונות , אלא אף בתחומם של בירורים מעשיים ותגובות שהזמן ( הפו ליטי ) גרמן . בית"ר , אף הצעירה , לא יכלה לפטור עצמה מבירור לימודי בבעיות המיפלגתיות בישראל ובבעיות הזרמים המדיניים בעולם , ומשום כך אף לגלוש לדיונים פוליטיים . כנגד בית"ר עמדו 'השומר הצעיר' ושאר הסתדרויות נוער ציוני , כולן בגדר מיפ לגות או שלוחות של מיפלגות , וכנגד בית"ר פעלו מיפלגות כ'בונד' האנטי ציוני וכקומוניסם האנטי יהו די , ואת התשובה לכול הגופים העויינים הללו יכלה לתת רק בדרך של הסברה פוליטית . על הדיפוליטיסאציה , שכאילו רצויה בבית"ר של שנות השלושים , ניתן להשקיף כעל רעיון ערטילאי , בעוד לא היה עולה על הדעת למנוע צעיר מבן שמונה עשרה להשיב מכות למתנכלים בו , מבפנים , ומבחוץ , ( ולשם כך עסק בהכשרה הגנתית , ( להעפיל לארץ ישראל בכול דרך הפתוחה לו , להפגין בפני שגרירויות ומוסדות ציבור את הרצון הציוני החי והתובע , לחגוג חגים שמהותם אף פוליטית , ואף לסייע מבחינה אירגונית במיפעלים פוליטיים - כלליים , כגון הפטיציה הקובלנה הלאומית , ומיפלגתיים לא מיפלגתיים , כגון ה מישאל הצה"רי 1933 ( ז'בוטינסקי גחסמאן ) 4 דך , ולימים — המישאל לייסוד הצ"ח . ( 1935 ) אילו היתה הדיפוליטיסאציה בבית"ר בבחינת הלכה , הרי היתה זו הלכה ואין מורין כן . בית"ר ראתה את ' הפוליטיקה' שלה באור לאומי כללי , ולא באור מיפלגתי , ולגבי פוליטיקה לאומית נוהג דין אחר , וראוי שינהג דין אחר . עם ההכרח לעשות את הצה"ר גוף פוליטי עצמאי , כאילו פגו ונעלמו הדעות על הדיפוליטיסאציה בבית"ר . אומנם אף אז , כמו קודם , נטתה הדעה הכללית למעט ככול האפשר בעבודה שיש לה גון פוליטי מובהק , ולהרבות ככול האפשר בעבודה שיש לה גון חינוכי מובהק . 775 ודאי היו מרובים צורכי התנועה הז'בוטינסקאית , ש לא יכלה להגיע לכלל ביצוע מיפעליה הגדולים , כגון ' פטיציה , ' 'פלביסציט , ' בחירות , בלא עזרתה של בי ת"ר . כל שאר המיפלגות והזרמים בציונות ראו היתר לעצמם להשתמש לצורכי תעמולה - ואף בשיטתיות ובקביעות — בהסתדרויות או בחוגים של נוער הצ מוד להם , או אוהד אותם , וכלל לא פיקפקו בזכותם זו . נראים מכריעים דברי האמת של מחנך צעיר : 'ומוטעית היא ההנחה , כי אנו מכריחים את הילד בן ה שתים עשרה לקבוע השקפת עולם ... אנו מניחים להם לחיות חיי ילדות . אומנם נכון הוא , שיחד עם המיש תקים ובילוי הזמן משתדלים אנו להחדיר בקרב הנוער את הרוח הלאומית , מנסים אנו לתאר לפניו את צרת האומה , שהוא בן לה , ולעורר בו את התשוקה לעזור לעמו . לחינוך לאומי כזה של הדור הצעיר , אף בגילו הרך ביותר , דואג כל עם בתא ונורמאלי , ועל אחת כמה וכמה צריכים אנו לעשות זאת ... דווקא הנוער הבית"רי הוא העוסק עכשיו פחות מכול נוער אחר בוויכוחים פוליטיים מיפלגתיים , כי החינוך הניתן לו עד גיל שמונה-עשרה איננו מכוון כלל לאיזה אפיק מיפלגתי מיוחד , כי אם סובב על ציר לאומי גרידא . ' ... ( 774 וכגון סיוע לבחירות לקונגרס , ובדומה — לעיריות , ואף לפארלאמנטים . ( 775 בנושא 'פוליטיקה וחינוך הגיב נתן פרידנזאן / יליךנזור : / ' נמצאים ביתירים הטוענים : ביתיר היא קודם כל הסתדרות נוער חינוכית . עד עכשיו היתה התנועה שקועה במ"ט שערי הפוליטיקה . כל המיפעלים הפוליטיים שהוטלו על הצהיר הועברו כמעט במאה אחוז על ידי הבית'ריס . מצב זה השפיע על החינוך בתנועה ... אין אפוא כל יסוד להפריד בין פוליטיקה וחינוך , כי אין אלה מושגים המתנגדים זה לזה ... חינוך אינו יכול להיות סתמי ... מצדדי החינוך 'הטהור' טוענים כנגד השקפה זו , אם אפילו נסכים לשילוב הפוליטיקה בחינוך , יש להיזהר מלשתף את הנוער במיפעלים פוליטיים . מותר להכינו מבחינה תיאורטית , אולם אסור להכניסו בתור גורם בריב המיפלגות ... רבותי ו אינכם מכירים את נפש הנוער . הצעיר לעולם לא יסתפק בתיאוריות והלכות ... יש להודות 1 יש לשמור תמיד על שיווי מישקל ידוע בין ההלכה והמעשה ... יעת לעשות לד' — הפרו תורתך . ' הרגע הזה בחיינו הוא בבחינת 'עת לעשות . ' ולכן אין להירתע אם נצטרך להפר לזמן ידוע את הרבצת התורה ' ) ' ... המדינה , 1935 . 5 . 26 ' , 'משמר הירדן' . ( 1935 . 4 . 9 ( 776 פ / לג / דוב , 'משמר הירדן , ' , ו . 12 דברים מקבילים ברוח מעשית הביע ' ) המדינה ( 1934 . 5 . 15 ' , משה וודינסקי ( מה שיטות החינוך הניתנות לביצוע 7 שואלים בדרגה א' ו מה בינינו לבין 'השומר הצעיר' י , מדוע לא סוציאליסטים ? הרחוב שורץ

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help