sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:414

הדיפוליטיסאציה הרצויה אינה צפויה הטיעונים הרבים , בדיונים שקדמו לכינוס העולמי השני ושנמשכו בשעת הכינוס גופו , בדבר הצורך בדיפוליטיסאציה של בית"ר , נתבטאו בהתרגשות מרובה וברובם לקויים היו בניסוחים מופשטים וסתמיים . בטיעונים הללו לא הוגדר כלל המושג פוליטיקה , שאת כוחו בבית"ר ביקשו הטוענים לבטל , או יותר נכון : לצמצם . ודאי מסוגלים היו דיבורים על דיפוליטי סאציה להישמע אהודים ונעימים , אלא שכנגדם חייבים היו להכריע מושגי יסוד , כגון ציונות ומדינה עברית , שהם מושגים פוליטיים ומחייבים מסקנות פוליטיות הן לגבי עקרונות כלליים והן לגבי חובות יומיומיות . לטיעונים בעניין דיפוליטיסאציה הביאה התחושה בחשיבותה היתירה של העבודה החינוכית בבית"ר , וביסודו של החינוך הבית"רי : אהבת ישראל על אף הכול . ברם , המחשבה החיובית ביחס העמקת העבודה החינוכית ויסת אהבת ישראל בבית"ר לא ( 773 כך דיבר ראש ביתיר עם יתיצ'מאן קודם לעלייתו . כך ביקש לגזנוע בריחת הקברניטים מן הספינה האובדת , עיי בדר , ספר יוניצ'מאן , . 30 מישטר הפקודה בהסתדרות חופשית כוחה של הפקודה בכוחו של העונש על הפרתה . בבית"ר היתה אפוא 'הפקודה' מעיקרה רק פיקציה מוכרת ומוסכמת , שהרי היתה בית"ר מושתתת על הצטרפות בהתנדבות מתמדת ועל החופש המלא לניתוק עצמי מאותה הצטרפות . ה'נדר' הסמלי לא שינה דבר במהותה זו החופשית של בית"ר . גדולה מזו : ה ' נדר ' הכיר בחופשיות זו , ולא בא לחייב שום חובות מיוחדות מכוחה של איזו התחייבות אירגונית או של שבועה מיסטית . את שיר ה'נדר' סיים ראש בית"ר : 'חופשי , את חוק בית"ר המלכתי על עצמי , / כי צו בית"ר הוא הד לצו לבי — לנדר / השר בתהום דמי ' . ועם זאת לא היה המושג 'פקודה' בגדר מליצה . במושג זה לא הירבו להשתמש בבית"ר , ומשהשתמשו נתכוונו להגדיר את הפעולה שלקיימה נדרש החבר כפעולה ברמת חשיבות קובעת לדעת הפיקוד העליון או המפקד האחרון . בית"ר לא יכלה למנוע הפרתן של פקודות , אם הפרה מליאה ואם הפרה חלקית , ולא תבעה ל עצמה שום זכות להעניש את המפר או ללחוץ עליו באתה אופן שהוא . הלחץ היחיד היה מוסרי : הרחקה מבית"ר . לשון 'הפקודה' היתה בגדר הנוסח הרצוי בבית"ר , המבקשת להיות צבאית בשיטת התארגנותה ועבודתה . מושג זה בא להדגיש , שאין ראוי להתווכח בנושא , ועל-כל פנים לא קודם לביצוע הדרישה . מושג זה היה לו עקרונית מישקל יתר במישטר הגיוס בפלוגות הגיוס , ומישקל לא מועט במישטר פלוגות ההכשרה , אלא שלא הספיק כוחו לחייב על הכול את עצם ההליכה לגיוס , אפילו לא על אלה שזכו בסרטיפיקאטים ממיכסתה הזעומה של בית"ר , ובוודאי לא את עצם ההליכה ל'הכשרה ' . עניין ההליכה ל'הכשרה' היה בדרך כלל נתון מלכתחילה לשיקול דעתו של החבר , ורק יחידים קיבלו 'פקודה' ללכת אליה . ' הפקודה' נתחייבה במיקרים רבים בחיי בית"ר כאלמנט של זירוז לקראת קבלת תפקידים ואחריות , כגון מינויים בסולם הפיקוד הבית '' רי וכגון שליחויות לאר צות ולמקומות שונים , אם בתפקיד חדפעמי או זמני , ואם בתפקיד לתקופה ארוכה . במינויים של האנ שים הנכונים במקומות הנכונים הוכרע לא אחת לד תש דרישות אישיות לא קלות , כגון ויתור על המשך לימודים או על מישרה חשובה , וכגון ויתור על עלייה לארץ ישראל . בעניין העלייה לארץ ישראל היה ראש בית"ר משיב , שאף הוא רוצה לעלות ומצפה "י . בית"ר לא יכלה לבסס את העלייה על ' הפקודה ' , שהרי לא היתה לה אפשרות להבטיח עלייה לחבריה , משלא שלטה בצינורות הרשמיים של העלייה . יותר קל קל היה לצוות על עיכוב עלייה לתקופת זמן . ( 772 ל 9 י 'הירדן ; 1935 . 2 . 1 , ' טי' 'מאנזענט . 1935 . 1 . 14 ' , שאסור להכות , או שיבר זגוגיות במקום שאסור — הרי ידוע ידע מהו עושה . ' ... 'מידה צריכה להיות בכול דבר , ואף במאכסימאליסם . צריכה להיות הדרגה' בתגובות , לא הרי יריית תותחים כמילת חיחף . ובחדמשמעיות דיבר שם על המיגבלות של המאכסי מאליסם : 'להכריח את אנגליה יכול רק מצפונה ה מוסרי , או מצפונה האיגואיסטי ' , ולעורר מצפון 'אף " הבאריקאדות '' אינן יכולות להכריח ' . 'כשיהודים עולים על באריקאדות בארץ , שהם בה רק רבע האוכלוסייה , אין להם אף זכר של סיכוי "להכריח . . . '' באריקאדות יהודיות אינן אלא הפגנה רוחנית ... רושם מוסרי ' . ז'בוטינסקי הזהיר מפני 'גבורה סיגנונית ' , ולימד פירושו של היגיון : 'בגשם — מיטרייה , בבוץ — ערדליים , בקייץ - בגדים קלים , בחורף — בגדים כבדים . הכול לשם אותה המטרה' 2 דד .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help